Just nu planerar vi var el och annat ska gå i badrum/tvättstuga. Det skulle vara bra om man kan komma så långt som möjligt innan man kallar in elektrikern. Jag tror att det jag är osäker på är ganska "basic" för andra...

Vilka "komponenter" behövs för badrumsfläkten?
Alltså... jag tänker att jag borde kunna köpa en lämplig fläkt som jag gillar, fräsa ur och lägga in rör för ledningar (där jag tycker det känns vettigt) och skaffa en tjusig liten strömställare...
(Som bonus finns proppskåpet bakom väggen där elen till rummet redan kommer ifrån.)
Vad kan gå fel? Vad får jag bakläxa på av elektrikern?
 
Rickard.
Välj fläkt först och anpassa elen efter den.

Jag har två pax calima varav ena kommer sitta i badrummet vi gör om nu och en av dom stora fördelarna med dom (som dom knappast är ensamma om) är att dom bara behöver ström och ingen styrning om man inte vill.

Jag förberedde bara ett flexrör 3g1.5 när jag fixade ventilationsröret så den kommer ut lämpligt och andra änden lämnade jag lös så elektrikern kan koppla in den på samma säkring som resten.
 
BirgitS
A Annananna skrev:
Vad får jag bakläxa på av elektrikern?
T.ex. att du lägger röret på ett sätt som inte är enligt praxis och att strömställaren har för dålig kvalitet så att elektrikern inte vill använda den eller inte ger någon garanti och liknande på inkopplingen av den.
 
Du bör diskutera detta med elektrikern i förväg, oavsett hur rätt du gör med dina ”förberedelser” så kan elektrikern vägra dra något i rör som du installerat. Och många vägrar av ren princip. De vill inte delta i en brottslig handling.
 
Men vad är skillnaden på att dra ledningar i redan befintliga rör i väggar om jag lägger dem nu och om de är lagda för 50 år sedan? Ingen elektriker kommer ju hem och river befintliga väggar för att lägga "egna" rör?

Jag tänker en enkel fläkt som ska ligga inne i ett befintligt rör i ytterväggen. Pax viaduct 100s kanske. (Kommer att fixa egen yttre del som är snyggare än de man kan köpa.) Den har ett väldigt enkelt kopplingsschema enligt asken den kommer i. Bara strömkälla och strömställare. Jag kan tänka mig att vi vill lägga till funktionen att den går x antal minuter efter att man slagit av den. Den funktionen borde man väl kunna lägga var som helst på vägen?

Blir troligen en renova-strömställare. Borde inte vara något konstigt?

Var kan man kolla upp vad som är praxis vad gäller att fräsa och lägga in rör?
 
Rickard.
A Annananna skrev:
Men vad är skillnaden på att dra ledningar i redan befintliga rör i väggar om jag lägger dem nu och om de är lagda för 50 år sedan? Ingen elektriker kommer ju hem och river befintliga väggar för att lägga "egna" rör?
En skillnad är att det är olagligt. Vad man tycker om att det är det är det är en annan historia.

Nu har jag aldrig träffat en elektriker som inte på någon nivå är beredd att frångå reglerna lite men gränsdragningen är olika. Att du t ex erbjuder dig att fräsa upp spår för dom blir dom säkert bara glada över med dom vill nog vara med att bestämma vars det görs och hur.
 
Tja, det är ju inte så att jag har något emot att ha hit en elektriker, men jag kan ju tänka mig att det kan finnas moment som är helt onödiga att ta hit elektriker för... Är naturligtvis inte kul för mig heller om jag fräst ut ett spår där jag tycker att det är självklart att ledningen ska gå - och så måste vi tänka om helt.
 
BirgitS
A Annananna skrev:
Jag kan tänka mig att vi vill lägga till funktionen att den går x antal minuter efter att man slagit av den.
För att huset ska ventileras ordentligt brukar det vara bäst att fläktar i badrum och tvättstuga går jämnt.

A Annananna skrev:
Men vad är skillnaden på att dra ledningar i redan befintliga rör i väggar om jag lägger dem nu och om de är lagda för 50 år sedan?
Gamla rör har förhoppningsvis lagts av en elektriker enligt normerna. Sen ska det väl sägas att det inte alltid går att dra nya trådar i gamla rör.

A Annananna skrev:
Ingen elektriker kommer ju hem och river befintliga väggar för att lägga "egna" rör?
Normalt tar man in elektriker för att lägga eller fräsa in nya rör i det skede där väggarna är öppna resp. tillgängliga.

Frågan är kanske snarare varför du inte bara kan ta in en elektriker nu utan måste vänta?
 
Jag kan absolut ta in en elektriker. Tycker inte illa om dem. Jag tänkte mer att det kanske var vanligt att man fixade detta själv. (Det är väldigt korta sträckor...)

Det är klart att jag helst vill samla ihop lite grejer för elektrikern att göra innan jag bokar någon... Det kommer ju att kosta en hel del om jag ringer hit någon varje gång jag har en småfråga... Skulle vara bra om jag kan samla ihop till några fåtal besök.
 
BirgitS
A Annananna skrev:
Jag tänkte mer att det kanske var vanligt att man fixade detta själv.
Det är nog rätt vanligt.
 
A Annananna skrev:
Jag kan absolut ta in en elektriker. Tycker inte illa om dem. Jag tänkte mer att det kanske var vanligt att man fixade detta själv. (Det är väldigt korta sträckor...)

Det är klart att jag helst vill samla ihop lite grejer för elektrikern att göra innan jag bokar någon... Det kommer ju att kosta en hel del om jag ringer hit någon varje gång jag har en småfråga... Skulle vara bra om jag kan samla ihop till några fåtal besök.
A Annananna skrev:
Just nu planerar vi var el och annat ska gå i badrum/tvättstuga. Det skulle vara bra om man kan komma så långt som möjligt innan man kallar in elektrikern. Jag tror att det jag är osäker på är ganska "basic" för andra...

Vilka "komponenter" behövs för badrumsfläkten?
Alltså... jag tänker att jag borde kunna köpa en lämplig fläkt som jag gillar, fräsa ur och lägga in rör för ledningar (där jag tycker det känns vettigt) och skaffa en tjusig liten strömställare...
(Som bonus finns proppskåpet bakom väggen där elen till rummet redan kommer ifrån.)
Vad kan gå fel? Vad får jag bakläxa på av elektrikern?
Enklare och betydligt billigare att skaffa tillräcklig kunskap och koppla fläkten själv.
En badrumsfläkt på 3-4W känns nästan omöjligt att misslyckas med.
En elbilsladdare däremot med betydligt högre effekt kräver lite kunskap av den som kopplar.
 
Nu har jag fräst ur...
Tillräckligt snyggt för något som ska putsas över. Bör slangen sticka ut något? Eller helst inte? Där slangen sticker ut från det svartmålade ska ledningen fortsätta att gå längs vinkeln tak/vägg. Uppåt/höger. Innertaksbrädor kommer att ligga på den vita listen. De döljer alltså alla rör och ledningar där uppe.
Är något helt åt helvete redan? :thinking:

Fräst spår i vägg för elinstallation med synlig kabel och eluttag, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräst utrymme i vägg med synlig del av blå elektrisk slang och ledningar vid takkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör som sticker ut från en svartmålad vägg nära taklist, innertaksbrädor ska dölja detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledning fräst in i hörnet mellan en vit list och ett tak med synlig slang som leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
....det är det kommande badrummet där man ser fönster/ventil. Rummet intill (svarrmålat tak) är tvättstugan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.