Efter en (hel) del diskussioner om vad som är acceptabelt så har byggfirman kallat till slutbesiktning. De sade bättre att ta anmärkningar och rätta till dem än att göra allting 100% klart för då blir vi aldrig klara!!!??

inför besiktningen har vi nu sett och påpekat en hel del, framför allt finishen som vi ser direkt är aningens fel.

1. Fönstersmygar är inte raka. Varken längs golvet eller lodrätt.
2. Golvlisterna sitter inte dikt mot golv så en glipa syns mellan golvet och listen. Vita golv och lister så det syns extra mycket.
3. När golvet trycks ned längs väggen av mig själv eller när det kommer bli möblerat så ökar såklart glipan.

Svaren vi fått hitintills är att golvet måste vara flytande och hur ofta står eller går jag längs väggen. Mycket seriöst och givande svar...
Att det inte är 90 graders hörn är för att regeln måste har vridit sig...

Har försökt att läsa om toleranser men hittar inte rätt. Om jag står på golvet längs en vägg då sjunker det ned 3-4 mm, inte annars.

Även fasaden ser ”vågig” ut och med ytterbelysningen tänd som ett släpljus ser det än mer förfärligt ut. Kanske inom toleranser men vad anser ni?
Kan man, skall man kunna kräva mer av entreprenören?
 
  • Förvrängd fönstersmyg med vinkelhake och linjal som visar ojämn och sned installation mot golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hustextur med vågig fasad och ojämna träplankor i skum belysning som framhäver bristerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exteriör av hus med vågig fasad och ytterbelysning som kastar skuggor, indikerar potentiella byggfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Jag har tyvärr inga konkreta svar på dina frågor, men jag hade aldrig någonsin accepterat att fasaden såg ut så där.
Hoppas besiktningspersonen är av samma uppfattning.
 
  • Gilla
Erica Jansson
  • Laddar…
Ser inte bra ut. För stora avvikelser enligt min mening. Hur är fased spikan egentligen? Med 1 spik eller 2 per 60cm? Sviktande golv låter ej heller ok, smygarna har ju cm stora avikelser
 
Hej,
Fasaden är spikad med två spikar, vet att fasadplankorna var helt nysågade när de kom om det har att göra med något.
Ser också att det skiljer och inte är 90 grader men frågan är om det ändå blir godkänt?
Vad finns det för något att trycka på gentemot entreprenören? De har ju också ögonmått och just detta har vi påvisat dem flera gånger och svaret blir detsamma. Vi tar det på slutbesiktningen...
 
Liggande panel och släpljus gör att det kan se lite halvtaskigt ut, men det där ser inte ut som att det är spikat ens?

Vinkeln på smygen var lite tråkig den med men tror inte man stör sig på den när allt är inflyttad och klart.
 
Vad står det i avtalet att huset skall byggas efter för standard/norm? Är det ex Hus-AMA får du meddela besiktaren att det är det som gäller.

Har du utsett besiktare eller är det byggaren som anlitat besiktare? Det är viktigt att du anlitar och betalar besiktaren. Annars blir den partisk till byggarens fördel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Liggande panel och släpljus gör att det kan se lite halvtaskigt ut, men det där ser inte ut som att det är spikat ens?

Vinkeln på smygen var lite tråkig den med men tror inte man stör sig på den när allt är inflyttad och klart.
Jodå. Spikat med två spikar. Har inte mätt cc måttet ännu.

Tyvärr så ser i princip alla fönstersmygar ut sådär. I alla fall de som går från golv till tak. Känns som det kommer synas även efter inflyttning.
 
R Robert-san01 skrev:
Vad står det i avtalet att huset skall byggas efter för standard/norm? Är det ex Hus-AMA får du meddela besiktaren att det är det som gäller.

Har du utsett besiktare eller är det byggaren som anlitat besiktare? Det är viktigt att du anlitar och betalar besiktaren. Annars blir den partisk till byggarens fördel.
Måste kolla avtalet (abs18) vad som står specifikt men oavsett har väl byggfirman någon slags lägsta nivå?

Byggfirman har anlitat och betalar för besiktningsmannen. Vad jag läst så skall de väl vara 100% oberoende?
 
Nysågat som torkar på vägg är ju en risk men ser ju ut som propellervirke med glipor just nu. Just detta verkar inte helt uppfylla kravet på ett bra skalskydd
 
H håbbe1961 skrev:
Nysågat som torkar på vägg är ju en risk men ser ju ut som propellervirke med glipor just nu. Just detta verkar inte helt uppfylla kravet på ett bra skalskydd
Dagtid syns det inte alls lika mycket, höll ett långt vattenpass och då glipar ju en del mellan brädorna men inte cm. Bara mm så jag tror (hoppas) det är tätt. Släpljuset gör att det ser för jäkligt ut tyvärr
 
G gnugnaf skrev:
Jodå. Spikat med två spikar. Har inte mätt cc måttet ännu.

Tyvärr så ser i princip alla fönstersmygar ut sådär. I alla fall de som går från golv till tak. Känns som det kommer synas även efter inflyttning.
Vad är är det för panel som sitter på fasaden?

Ta en bild på de värsta smygarna från typ 2 meters håll. Att du kommer störa dig på det är för att du vet om det men bes mannen kommer nog inte gå med en vinkelhake och titta utan tittar nog att det ser helt och rent ut.
 
G gnugnaf skrev:
Måste kolla avtalet (abs18) vad som står specifikt men oavsett har väl byggfirman någon slags lägsta nivå?

Byggfirman har anlitat och betalar för besiktningsmannen. Vad jag läst så skall de väl vara 100% oberoende?
Litar du på att de inte känner varandra på något sätt?

När vi skulle besikta första huset som Myresjöhus byggde blev det besiktat av GARBO. Surprise var att de då var delägda av Myresjöhus. :(
 
G gnugnaf skrev:
Dagtid syns det inte alls lika mycket, höll ett långt vattenpass och då glipar ju en del mellan brädorna men inte cm. Bara mm så jag tror (hoppas) det är tätt. Släpljuset gör att det ser för jäkligt ut tyvärr
Glipande fasadpanel blir också ett tillträde för skadedjur. Men vet ej hur mycket estetik som ingår i en besiktning nu för tiden.
 
R Robert-san01 skrev:
Litar du på att de inte känner varandra på något sätt?

När vi skulle besikta första huset som Myresjöhus byggde blev det besiktat av GARBO. Surprise var att de då var delägda av Myresjöhus. :(
Nej egentligen inte. Hade EXAKT samma problem med förra huset. Myresjö och Gar-bo besiktningsman. Tog en annan för två års besiktningen och han bara skakade på huvudet.
 
H håbbe1961 skrev:
Glipande fasadpanel blir också ett tillträde för skadedjur. Men vet ej hur mycket estetik som ingår i en besiktning nu för tiden.
Får helt enkelt hålla tummarna att estetik är med i besiktningen. Känns så jäkla trist bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.