Mikael_L
Dagens middag ser ju inte så fantastiskt trevlig ut.
Hemgjord cajunkryddad lövbiffsgryta serverad med ris och skivade morötter, toppad med gräslök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men gott är det bannemig.
Jag följer detta recept ganska nära.
https://www.kryddburken.se/2009/11/12/cajunkryddad-lovbiffsgryta-med-haselbackspotatis/
Men har aldrig haft hasselbackspotatis, utan ris för det mesta.
Fiddes Payne cajun-krydda har jag haft en burk, slut sedan många år sedan, jag tror inte den går att få tag på Sverige numera ...
Jag brukar nuförtiden blanda ihop egen cajun-krydda. Jag googlar fram några recept på cajun-krydda, och blandar bara ihop typ ett genomsnitt av vad de olika recepten visar. Det blir aldrig speciellt noga mätt något, och alltid olika, spelar inte så jättestor roll. Ofta vill recepten att man ska ha i vitlökspulver, det kan man skita i och istället sätta färsk vitlök direkt i maten om det är enklare.

Glöm inte att ha i det mesta av kryddorna redan innan bräseringen, så kryddorna jobbar sig in i köttet. Sen kan man i slutet tillsätta lite sista för att balansera till smakerna som man vill ha det.
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Min svägerska skickade en bild på sin äckliga julskinka. Vad kan ha hänt här tror ni?
Färdigkokt, griljeringsklar men den vattnade av sig något oerhört i ugnen och den ser inte klar ut men den gick att skära i utan problem.

Julskinka med löst sittande griljering och skivor skurna på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I min ungdom griljerade jag en skinka och tog för givet att den var kokt. Det var den inte. Tog en tredjedel av skinka innan vi förstod varför den inte smakade som det brukar.
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag uppskattar faktiskt de frysta kycklingfiléerna som har en 10-15% vatten i sig.
Det blir inte lika torr kyckling sen när det är färdiglagat. Ja samma med fläskytterfilé.
Två slags kött som annars är svårt att undvika att det blir ganska torrt, hårt osv ..
Testa färska kycklingklubbfileer.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Testa färska kycklingklubbfileer.
Varför? Vad händer då?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Testa färska kycklingklubbfileer.
Menar du kycklinglårfilé?

Eller det man numera döpt "kycklingsteak"?
 
S Slobban skrev:
Varför? Vad händer då?
De är fetare, blir inte lika torra..
 
Aha! När man nu tänker på det känns det helt självklart. Tack!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Menar du kycklinglårfilé?

Eller det man numera döpt "kycklingsteak"?
Ja precis.
 
J Jeppenedved skrev:
I min ungdom griljerade jag en skinka och tog för givet att den var kokt. Det var den inte. Tog en tredjedel av skinka innan vi förstod varför den inte smakade som det brukar.
Misstänker också att den inte är kokt men har inte sett den IRL. Scans färdigkokta skit
 
A
P Pappa1986 skrev:
Min svägerska skickade en bild på sin äckliga julskinka. Vad kan ha hänt här tror ni?
Färdigkokt, griljeringsklar men den vattnade av sig något oerhört i ugnen och den ser inte klar ut men den gick att skära i utan problem.

[bild]
Tror fan det..
Det är en bit av bakläggen med på denna skinka..
Man har haft en för liten del och då skurit ut en bra del av läggen med på skinkan.
Går att äta, men ingen julskinka..
tyvärr..
 
A
Två öppnade konservburkar med sardiner och skivad tomat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite macka och öl innan sängen..
Fick låna en traktor för att fixa all plogning idag...
Så efter att bara fått frukost..
Så satt detta fint..
hårdbröd.. makrill, sardiner, ägg.. ost..
tomat och sallad..
smörgåsbord (y)

krävdes bara 12 Tim i fält innan jag fick en macka.. :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Makrill i tomatsås på macka är lite nostalgi faktiskt. Fick man alltid som kvällsmacka hemma hos mormor och morfar.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Makrill i tomatsås på macka är lite nostalgi faktiskt. Fick man alltid som kvällsmacka hemma hos mormor och morfar.
Jajemän fina grejer.
rostad macka eller hårdbröd.. (y)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ofta vill recepten att man ska ha i vitlökspulver, det kan man skita i och istället sätta färsk vitlök direkt i maten om det är enklare.
Det såg nästan ut som att du hade gjort det, på bilden. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.