Har kommit över en liggande tank på 3100 l.
Är det nåt speciellt att tänka på vid inkoppling av denna?
Kommer att stå i ett uthus så det blir kulvert in till huset.

Tanken har förrådberedare men den funderar jag på att skippa och köra vvc mot elberederare eller dyl.

Kan ta bilder för att visa befintliga anslutningsmöjligheter.

Borde bli något sämre skiktning men samtidgt något mindre käsnligt för omrörning i en liggande tank eller?

Hur påverkas skiktning om alla anslutningar görs i ena gaveln?
 
Nåt specielt att tänka på? Anslutningarna (det är ju bara 3) görs horisontellt, aldrig vertikalt. Vill du minska omrörningen gå upp i rördimension gärna DN50 strax innan du ansluter till tanken. Och använd en bivalent shunt.

Elberedare var det dummaste jag hört när du bygger en ny anläggning! Det handlar om en årskostnad för varmvattnet som blir betydligt högre än för veden. Med 3 m3 och en bra installation har du varmvatten åtminstone i 10 dar per eldning sommartid.
 
Matss skrev:
Nåt specielt att tänka på? Anslutningarna (det är ju bara 3) görs horisontellt, aldrig vertikalt. Vill du minska omrörningen gå upp i rördimension gärna DN50 strax innan du ansluter till tanken. Och använd en bivalent shunt.

Elberedare var det dummaste jag hört när du bygger en ny anläggning! Det handlar om en årskostnad för varmvattnet som blir betydligt högre än för veden. Med 3 m3 och en bra installation har du varmvatten åtminstone i 10 dar per eldning sommartid.
Kanske uttryckte mig lite oklart, elberedare ska egentligen inte användas annat än som lagringsenhet, varmt vatten cirkulerar hela tiden men vänder alldeles innan VVB enligt Roke:s inkoppling som finns beskriven på annan tråd i forumet.
Nackdelen med detta är att man 2 dubbelkulvertar och man kör hela tiden varmt vatten där det blir förluster.

En annan fundering är att ha en mindre tank på 200-300l(alternativt VVB med slinga) inne huset endast för vv som värms vid behov, då behöver man ju endast en dubbelkulvert istället för 2. Värmeförlusterna borde också bli minimala då kör shuntat värmevatten och endast varmare vatten då vv-tanken behöver värmas.

Eller hur löser man det smartast, vill ha minimal omrörning i tanken, ev kommer den i tanken inbyggda beredaren användas vid senare tillfälle för att förse det verkstad/garage/stall med varmvatten där pannrummet placeras.
 
Har du en elberedare har du alltid förluster som du betalar med el, ganska tråkigt eftersom marginalkostanden för ved är mycket låg.

Jag skulle rekommendera 4-pipig kulvert extra isolerad, ingen elberedare, vvc som styrs av termostat och timer så att den alltid står still tider då sannolikheten för vattentappning är låg. Och bara pumpar vatten då varmvattnet i huset är under tex 40 grader då timern är aktiv. Ser du till att isolera allt bra klarar du dig med att elda var 10:e dag sommartid.

Du har naturligtvis en shuntstyrning som styrs av innetemperaturen för minimala förluster.
 
Ska det vara nån ide med slavtank i huset ska den vara så stor att överpumpning sker några få ggr per dygn. Minst 1m3. Men det är en dyrare lösning än den jag nämde och ger mer förluster.
 
Matss skrev:
Har du en elberedare har du alltid förluster som du betalar med el, ganska tråkigt eftersom marginalkostanden för ved är mycket låg.

Jag skulle rekommendera 4-pipig kulvert extra isolerad, ingen elberedare, vvc som styrs av termostat och timer så att den alltid står still tider då sannolikheten för vattentappning är låg. Och bara pumpar vatten då varmvattnet i huset är under tex 40 grader då timern är aktiv. Ser du till att isolera allt bra klarar du dig med att elda var 10:e dag sommartid.

Du har naturligtvis en shuntstyrning som styrs av innetemperaturen för minimala förluster.

hur tänker du dig själv varmvattenberedandet ?
Värmeväxlare i huset eller vvb i acktanken ?
Fördelar/nackdelar

Kanske är det självklara frågor men om man inte tidigare pysslat med såna här saker är detta forum ovärderligt.
 
Själva varmvattenberedandet gör du i befintliga beredaren. Vattnet går sedan i en av kulvertrören till huset och tillbaks till beredaren i ett annat då vvc-pumpen går. Två pipor används för elementvatten, därav 4-pipig kulvert.

Har du inte plats att resa tanken?
 
Matss skrev:
Själva varmvattenberedandet gör du i befintliga beredaren. Vattnet går sedan i en av kulvertrören till huset och tillbaks till beredaren i ett annat då vvc-pumpen går. Två pipor används för elementvatten, därav 4-pipig kulvert.

Har du inte plats att resa tanken?

Jo det har jag men tanken är byggd för att placeras liggande med fötter och alla anslutningar på ena gaveln.


Blir det inte sämre skiktning att använda inbyggd beredare?
 
Jo det kan tänkas att det blir sämre skiktning men allting är ju en kompromiss. Vintertid kan du knappast märka nån försämrad skiktning eftersom varmvattenuttaget i princip är försumbart jämfört med värmeuttaget. Och sommartid kommer du ändå ned bra i temperatur. Isolering av rör och tankar har större betydelse för god skiktning.

Vill du pula en del är ju ett bra alternativ att ställa tanken upp, svetsa dit nya anslutningar och skaffa en begegnad 500-liters tank med beredare som du ansluter parallellt med den andra tanken som värmeväxlare för tappvatten. Samtidigt ökar du ju volymen en aning.
 
Matss skrev:
Har du en elberedare har du alltid förluster som du betalar med el, ganska tråkigt eftersom marginalkostanden för ved är mycket låg.

Jag skulle rekommendera 4-pipig kulvert extra isolerad, ingen elberedare, vvc som styrs av termostat och timer så att den alltid står still tider då sannolikheten för vattentappning är låg. Och bara pumpar vatten då varmvattnet i huset är under tex 40 grader då timern är aktiv. Ser du till att isolera allt bra klarar du dig med att elda var 10:e dag sommartid.

Du har naturligtvis en shuntstyrning som styrs av innetemperaturen för minimala förluster.
kan väl inte vara så stora förluster i en elberedare, den blir ju inte speciellt varm utanpå...
 
pellefant skrev:
kan väl inte vara så stora förluster i en elberedare, den blir ju inte speciellt varm utanpå...
Nej i storleksordningen 50-100 W, 1-2 kr / dygn.

Men om man menar att den ska ersätta vvc så betyder det att alla småspolningar blir elvärmda...
 
Matss skrev:
Nej i storleksordningen 50-100 W, 1-2 kr / dygn.

Men om man menar att den ska ersätta vvc så betyder det att alla småspolningar blir elvärmda...
Nej det gör det inte eftersom vvc cirkulerar hela tiden och något kallt vatten kommer aldrig in i vvb enligt Rokes koppling.

Har funderat lite på min egen lösning och kommit fram till jag inte ska över ån efter vatten, enkelhet blir ledordet till att börja med. Kommer att köra inbyggd beredare med eventuellt större förluster täcks säkert av mkt låg investeringskostnad jämfört med att börja köpa in värmeväxlare och dyl för att åstadkomma en eventuellt smartare lösing. Och som du säger eftersom det är veduppvärmt så blir det säkert väldigt lång payofftid på en annan lösning. Om lägger en fyrarörkluvert så har jag ju alla möjligheter att byta vv-lösning i framtiden om jag vill optimera.

Beträffande pump för vvc så borde det vara smartast att sätta den inne i huset eftersom termostatgivaren ändå hamnar där och slipper kabeldragning?
 
Om varmvattnet cirkulerar hela tiden, vad är då nyttan med elberedaren? Cirkulation ger förluster och försämrad skiktning.

Jag tror att du kommer att bli nöjd med din lösning. Det gäller dock att få till alla detaljer så att summan blir bra. Lägg tid på att rita upp lösningen så får du den utvärderad här (eller betala mig för att göra det :) )

Pumpen sitter bra i huset om du har plats för det. Lägg dock i ett kableskyddsrör (gul 50-slang) när du gräver kulvert för framtida ideer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.