Hej!

Har fått min blandare i köket utpekad för att läcka ut varmvatten i kallvattnet, vilket man såklart inte vill.
Tänkte lösa det med att installera en backventil för varmvattnet som en billig lösning, är det rimligt?

Dvs en sånhär:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rortillbehor/backventil-2000038139

Och placera innan blandaranlsutningen som man ser i bifogade bilden.

Är detta en dålig idé? Och är lämplig tätning av gängorna för backventilen tex loctite gängtätare?

Är ute på ganska djup vatten men kändes som en så liten grej att man vill undersöka möjligheterna innan man betalar någon.
 
  • Vattenrör med anslutningar under diskbänk föreslagna för backventilinstallation mot läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Den backventilen ser inte ut att vara godkänd för tappvatten.

Är det en termostatblandare du har i köket?
 
Monteea patronbackventil i varje ledning
 
Johhhan Johhhan skrev:
Den backventilen ser inte ut att vara godkänd för tappvatten.

Är det en termostatblandare du har i köket?
Var ser du att den inte är godkänd?
 
Vad har du för blandare?
 
Köksblandaren kan inte läcka, men däremot ventilen för diskmaskin kan vid fel blanda varmt och kallt vatten om den rostfria stoppskruven saknas!
Det finns en serie med tillverknings fel där väljareskruven varmt/kallt vatten till diskmaskinen saknar stopp och kan trilla ner i inloppsröret, då får man jummet vatten i hela huset.
Har själv råkat ut för detta på en diskblandare från IKEA
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
Johhhan
ådal ådal skrev:
Var ser du att den inte är godkänd?
Som regel står det då angivet att den är godkänd för tappvatten. Det ska framgå om man vill använda den för det. Delar som bara har info om värmeinstallationer brukar inte ha det godkännandet. Men, det är min erfarenhet och jag har ju egentligen inte sett info specifikt om att den inte är godkänd för tappvatten.
 
Ikea blandar är ej säkervatten godkända..
Folksam och länsförsäkringar
Brukar inte hjälpa till vid vatten skador om kunden har ikeas grejer..
 
Redigerat:
Märket på blandaren framgår inte på yttersidan så kanske behöver öppna upp den för att kolla, men skulle inte vara förvånad om det är billigast möjliga då det genomgående är temat på köket från föregående ägare.

Blandaren har endast inkommande varmt/kallt och inget för någon diskmaskin.

Det kanske är en rimligare lösning att jag bara byter hela blandaren? (verkar enkelt för en med tummen mitt i handen om inte annat...)
 
  • Gilla
Tobrom
  • Laddar…
Johhhan
Det lär inte stå något inuti blandaren. Märkligt att det blir överläckage i en vanlig ettgreppsblandare utan diskmaskinsavstängning.
 
Johhhan
En fungerande ettgreppsblandare ger inte överläckage som en termostatblandare utan backventiler kan göra. Om nu den här blandaren ändå är orsaken till problemet så hade jag lagt pengar på en ny blandare istället.
 
Överströmning är vanligt på ikea köksblandare.
 
Tackar för alla svar och input, det uppskattas jättemycket! Får bli en ny blandare, med lite ny kunskap medtagen åtminstone.
 
Generellt när man får jummet vatten gör så här.
Vänta några timmar så alla delar har rumstemperatur, öppna 1 kran fullt öppen med kallvatten vänta tills det har stabiliserats till jummen temperatur
Gå nu runt och känn på blandareventiler / duschblandare om där är någon som är varm på vänster sida eller inkommande rör.
Hittar ni inget så gör om provet med att spola bara varmt vatten.
Nu skall den läckande blandaren bli iskall.
Man kan ha otur att det är testblandaren som läcker men även del blir varm respektive kall på inkommande ledning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.