Tjenare, köpte en diskmaskin för ca 2 år sen och för cirka 3 dagar sedan när jag skulle diska så gick programmet i 1 minut sedan så gick JFB och när jag försökte tända för strömmen igen så gick det inte. Men några timmar sedan så kunde jag starta den igen och det fanns el dock när jag kör maskinen igen samma fel.

Min teori är att det kommer vatten på någon komponent som gör att JFB går. Det enda felet jag kan se är att en tätningslist längst ner i dörren har gått sönder på högra sidan så min fråga är kan det vara tätningslisten eller något annat?

Tack för svar :)
 
Du menar att garantin löpte ut för 3 dagar sedan?
 
Ska jag bara gissa en gång i det blå gissar jag på värmeelementet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ska jag bara gissa en gång i det blå gissar jag på värmeelementet.
Hur kan man ta reda på om det är värmeelementet?
 
Man får mäta på värmeelementet om man kan komma åt, mäta mellan dess metallhus och fas eller nollan och se om alltför låg resistans. Är det så låg resistans däremellan att vid drift med 230 Volt en ström på ca 30 mA flyter, ja då löser jordfelsbrytaren ut.

Det kan också vara så att annan apparat i hushållet redan läcker litet jordfelsström, säg 20 mA, och diskmaskinen värmelement som försämrats över tid och nu ger ytterligare 10 mA, som får "bägaren att rinna över"
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
R Roppan3 skrev:
Hur kan man ta reda på om det är värmeelementet?
Du måste nog montera isär den en hel del för att ens komma åt värmeelementet… obs att du har tre års reklamationsrätt, så kontakta tillverkaren och se vad de säger och försök hitta en reparatör nära dig.
 
Min bosch gjorde samma sak. Prova att vända stickkontakten och se om det funkar, det gjorde det för mig!
 
Vilken enkel reparation, vända på stickpröppa.

Värmeelementet börjar nog inte värma redan en minut efter start. Först är det väl vattenspolning utan värme? Men jag vet inte.
 
Redigerat:
Om läckströmmen i elementet finns i ena änden så blir det beroende på hur stickproppen vänds en läckström mellan nolla och jord eller mellan fas och jord när elementet är aktivt. Så det kan göra skillnad hur stickproppen är vänd. Det bör snarare ses som en metod för felsökning än en lösning på problemet
 
Roppan,
kunde du reparera diskmaskinen genom att vända stickproppen?
 
A Arnodt skrev:
Roppan,
kunde du reparera diskmaskinen genom att vända stickproppen?
Går inte att vända den, sitter kablar in i en liten låda ingen stickpropp :)
 
R Roppan3 skrev:
Går inte att vända den, sitter kablar in i en liten låda ingen stickpropp :)
Eller tänker du kanske den på maskinen.
 
R Roppan3 skrev:
Eller tänker du kanske den på maskinen.
Fanns ingen på maskinen heller :/
 
D dannej83 skrev:
Om läckströmmen i elementet finns i ena änden så blir det beroende på hur stickproppen vänds en läckström mellan nolla och jord eller mellan fas och jord när elementet är aktivt. Så det kan göra skillnad hur stickproppen är vänd. Det bör snarare ses som en metod för felsökning än en lösning på problemet
Hmm, vad med att listen har gått sönder och att det kan eventuellt komma in lite vatten vid fronten längst ner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.