Jag är i planeringsstadiet för att bygga en altan på ca 6 x 4,3 m i ett innerhörn. Grunden är ganska låg (drygt 30 cm) men sen går marken ned något för att sen gå upp igen där jag ska ha mina yttre plintar.

Hade tänkt gräva ner färdiga 700 mm plintar. Min fråga är egentligen hur jag ska bära mig åt med plintarna som hamnar i det "låga partiet" jag beskrev ovan. Bör jag lägga dem i samma nivå som de yttre plintarna och fylla upp med jord eller bör jag gräva ner dem längre och använda mig av någon form av minimal "stolpe" (skulle väl bli 10-15 cm i så fall...)? Nu när jag skriver det så låter ju alternativ ett mest vettigt, men jag vill gärna ha lite synpunkter.

'Henke
 
Kan du inte lägga plintarna så högt (alternativt hitta högre plintar) så att du inte behöver någon stolpe på de högre partierna?

/fredrik
 
Jo, det var det jag menade med alternativ ett. "... lägga dem i samma nivå som de yttre plintarna och fylla upp med jord... ". Har inte hittat högre färdiga plintar än 700 mm.
 
Ah, OK, då förstår ja hur du menar. Man kan ju palla upp dom med betonplattor om det inte är alltför högt, alternativt fylla upp med grus/bärlager. Gissar att du måste bottna hålen med något sådant ändå?

/fredrik
 
Jord ska du inte fylla upp med, använd grus istället.
 
När jag sa fylla upp med jord menade jag i överkant, så att inte för mycket av plinten sticker upp över marken.
 
Det är ingen fara med en plint som sticker upp en bit. Däremot så blir det en mindre del av plinten som kommer ner till frostfritt djup.
Tror inte det spelar någon roll i ditt fall om det enbart rör sig om 10-15 cm vilket innebär att ca 55-60cm plint går ner i jorden. Såvida du inte bor i norra delen av landet! Det finns 90 cm plintar annars (www.starka.se).

Vad du kan göra är att gräva ca 10-15 cm extra djupt och bottna varje hål med TRÖGFLYTANDE grovbetong. Sänk ner plinten långsamt med ett rep. Loda in den rakt och när du är nöjd fyller du igen med grus och packa hårt. Betongen bränner ändå. Vänta några dagar med resten av bygget!

Ditt eget förslag fungerar säkert utmärkt det med eftersom den jord du fyller upp med isolerar för frosten!

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.