G Goza skrev:
Tyvärr inte. Först som besiktman sa att om det var svensk byggfirma skulle tog hänsyn till reglerna men det är på polska regler med kommunen tillåtelse.
Jag tvivlar starkt på att det finns någon kommun som skulle gå med på att följa polska byggregler.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
G
J JockeHX skrev:
Tråkigt, men ni får klaga mer på att alla saker ska åtgärdas.

jag måste dock säga att ni verkar vara lite väl oroliga. Alla nya hus har problem som besiktningsmän hittar. En del av processen är att hitta bra besiktningsmän och se till att brister åtgärdas. Bara för att byggarna är ”polacker” betyder det inte att huset kommer rasa närsomhelst.

Ta ett djupt andetag och fortsätt jaga på säljaren och byggbolaget och se till att besiktiga efter deras fortsatta lagningar.
Tack så mycket! Det vet vi men de har ändrat deras beteende och inte lätt att samarbeta med dem och det är ett problem för vi vill hitta lösningar .
 
G
A AndersS skrev:
Ursäkta, men det hjälper ju inte er vad ni har gjort. Släpp alla dessa dessa noteringar, ni vill ju sälja huset även med 1 Mkr i förlust så fokusera på hur ni ska kunna göra det.
Vill inte vara elak, men om ni drar upp sådana här historier förstår jag varför ni får problem.
Det vi fokuserar nu att sälja huset så fort det går samtidigt att inte blir ansvariga efter.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
G Goza skrev:
Det vi fokuserar nu att sälja huset så fort det går samtidigt att inte blir ansvariga efter.
Ni blir ansvariga i 10 år efter ni sålt huset.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
G
S Screew skrev:
Är läget bra och ser huset ut att vara ett 11 miljoner kronors hus och hur i närheten ligger i runt det priset tror jag inte att det är några större problem, där emot så kan det bli så att ni förlorar mer än 700 000.
Det är vi bered på. Läget är okej och bostäder runt huset ligger mellan 6-8 Mkr.
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni blir ansvariga i 10 år efter ni sålt huset.
Även om vi inte bott i huset?
 
Man löser inte saker efter kontraktsskrivning, utan före. Jag förstår att säljaren inte är intresserad av att hjälpa er, affären är ju redan gjord. Och det är vad jag förstår inte en affär med en byggare ni gjort, utan bolagsägaren har först sålt till sig själv som privatperson, sen till er. Det gör situationen sämre för er.

Samtidigt som jag kommer med denna beska medicin vill jag dock hålla med dem som säger att besiktningsprotokollet inte kändes jättehemskt, även om man kan vänta sig bättre av ett nästan nytt hus.

Om alternativet var att förlora en miljon kronor skulle jag flytta in alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
G
S Strontus skrev:
Jag tvivlar starkt på att det finns någon kommun som skulle gå med på att följa polska byggregler.
Det hoppas jag! Vi får se vad advokaten kommer fram till!
 
G Goza skrev:
Även om vi inte bott i huset?
Ja, nya köparen blir er avtalspart. Ni står med garantiåtagande mot nya köparen som ni i er tur får driva mot er säljare :(
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man löser inte saker efter kontraktsskrivning, utan före. Jag förstår att säljaren inte är intresserad av att hjälpa er, affären är ju redan gjord. Och det är vad jag förstår inte en affär med en byggare ni gjort, utan bolagsägaren har först sålt till sig själv som privatperson, sen till er. Det gör situationen sämre för er.

Samtidigt som jag kommer med denna beska medicin vill jag dock hålla med dem som säger att besiktningsprotokollet inte kändes jättehemskt, även om man kan vänta sig bättre av ett nästan nytt hus.

Om alternativet var att förlora en miljon kronor skulle jag flytta in alla dagar i veckan.
Vi blir inte kvar länge och bestämt oss att flytta ! Det var hemskt upplevelse . Hoppas att det löser sig och hittar köpare.
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, nya köparen blir er avtalspart. Ni står med garantiåtagande mot nya köparen som ni i er tur får driva mot er säljare :(
Men vi kommer inte att bo i villan så varför allt kommer att stå på mitt ansvar när det har gått ett par månader mellan.
 
G Goza skrev:
De köpte tomten 2016 och byggt enligt dem 2021 men sen fått vi veta att det byggt 2018. De hämtat medarbetare från polan/baltiska länder och grannarna har berättat en hel sakar som inte stämmer med vad säljaren/ mäklaren berättat
Men det är väl ändå byggt av en svensk firma?
 
G
A Andy78 skrev:
Men det är väl ändå byggt av en svensk firma?
Nej ! Det är hela kusiner som bor tillsammans som byggt huset via en eget firma sen sålt dem som privat person och alla materialen är från Polen. Enda bergvärmen är från billugaste svensk bolag
 
G Goza skrev:
Nej ! Det är hela kusiner som bor tillsammans och alla materialen är från Polen. Enda bergvärmen är från billugaste svensk bolag
Vad för material?
 
G
A Andy78 skrev:
Vad för material?
Från själva bygget och alla vita varor,fönster/dörrar, alltså allt i huset är från Polen. Iaf från de fakturan som vi fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.