Har ganska flitigt läst på forumet, på hemsidor, kataloger etc för att få mig en bild av vad det ungefär kostar att bygga nytt. Har även försökt få klarhet i hur hustillverkarna kan rangordnas efter pris.

Ungefär så här hade jag nog delsummerat vad jag läst så här långt:

- Enplanshus är en dyr lösning, så även vinkelhus.
- I Stockholmsområdet bör man räkna med ca 20' kr per kvm.
- Götenehus tillhör de dyrare hustillverkarna.

I fredags besökte en vän till mig som skall bygga nytt på Ekerö, drygt 175 kvm i ett plan (vinkelhus), med god standard (t ex spånskiva och isolering i alla väggar, 270 i takhöjd, centraldammsugare, hörnbadkar, bastu etc). Leverantören är Götenehus, och de bygger nyckelfärdigt med totalentreprenad. Pris? 2,3 miljoner, dvs lite drygt 13' per kvm. Så nu får jag inte ihop det alls längre...

De här 20'/kvm som jag någonstans i forumet läste att det kostade att bygga i Sthlm, är det helt åt fanders? Eller har mina vänner lyckats med det omöjliga? Jag vet att de inte har för avsikt att göra något själva, de har inga hantverkarkontakter, de har inte direkt prutat...

Kan någon vänlig insatt forummänniska hjälpa mig att sortera informationen?
 
Skulle tro att de 20000/kvm du hört är inklusive tomt.

De 2.3 miljoner de ger för huset inkluderar ju inga tomtkostander, anslutningskostnader etc.

Mvh
Linda
 
Fick det här svaret för ett par veckor sedan då jag i en annan tråd frågade om kostnader:

"Jag räknade en del för c:a sex månader sedan i Stockholm, och hade svårt att komma under 20kkr/m2. Det är så attans mycket småsaker som man vill peta på, förändra och köpa till, och det kostar rätt mycket pengar.

Det blir lite billigare att bygga 2-plan än 1-plan, då brukade 20kkr räcka till.

När jag räknade in totalkostnaden för tomten, anslutningar, garaget, markarbeten, anläggande av trädgård etc hamnade jag sällan under 30kkr/m2 boyta och då var det sannerligen ingen lyx. Det är lätt att bygga för en miljon till."

Anledningen till att jag frågade då och att jag frågar nu igen är att när man sitter och skissar på planlösningar är det ganska intressant att veta om man har råd med 200, 150 eller 100 kvm...
 
Antagligen ingår inte tomtpriset i dessa 2,3 mille ( ? ) medan den kanske har bakats in i de 20'/m2 du sett tidigare.
Sen är nog vår erfarenhet att det inte är såna saker du räknar upp som primärt gör att kostnaden drar iväg för bygget. Istället verkar det vara så att man i något skede av byggprocessen drabbas av "fartblindhet" och sedan vaknar upp med ett kök för 150', rostfria "vitvaror" för 100', en herrans massa spottar i alla tak, svindyrt kakel i badrummet, fondtapeter för 1000:- rullen etc. ;-)
En annan sak som i stor utsträckning kan påverka priset är grundläggningen. Stort behov av fyllnadsmassor och/eller pålning kan bli mycket kännbart på slutraden.
 
Fasen vad ni är snabba... jag skriver för långsamt :)
 
13' låter billigt! Ingår verkligen allt jobb men montering, grund, el och VA då? Eller är det bara själva hussatsen?
 
Det mesta ingår.

Grund inkl någon viss "standardmängd" markarbete, kan alltså bli dyrare om det krävs mer fyllnadsmassa, sprängning el dyl, hus klart för inflyttning, de gör inget själva. Tomt ingår inte, anslutningar (VA, el) tror jag inte ingår, väg till tomten ingår ej heller. Så visst kommer slutsumman landa högre men även jag blev förvånad över det "låga" priset på huset.

Är det där priserna ligger med Götenehus så kanske det inte är en utopi att kunna bygga sitt drömhus trots allt...
 
Här kommer ett exempel som gäller GH. Vill inte göra dig nedstämd men kvadratmeterpriset varierar rätt rejält beroende på hur man räknar.

Enplanshus ca 190 kvm, totalentreprenad inkl grund med standardschakt (blir alltid tillägg hur bra tomt du än har) ca 2 250 000 kr = 11 800 kr/kvm. låter bra eller hur? Sen börjar det jobbiga.

Målning och kakling ingår ej hos GH, lägg på runt 200 000 kr = 12 900 kr/kvm.

Tillval/ändringar ca 500 000 kr (det är mycket man vill ha) = 15 600 kr/kvm.

Byggherrekostnader (utom anslutningsavgifter) och schakt mm. 300 000 kr = 17 100 kr/kvm.

Garage, 200 000 kr = 18 100 kr/kvm.

Sedan tillkommer tomt och anslutningsavgifter, finplanering, altaner, trappor mm. Slutsumman i ett storstadsområde kan nog bli mellan 25 000 och 30 000 kr/kvm inklusive tomt.

För denna summa får du ett bra hus med hög standard men ingen direkt lyx.
 
Tackar så hjärtligt för det lilla räkneexemplet!

Min vän sa att 80' skulle tillkomma i målning och kakling, men det har jag summerat in i de 2,3 milj (priset hon nämnde var 2,2 någonting). Vad gäller tillval och sånt så visst, det kanske de kommer göra några fler (vissa gjorda redan tror jag, eller har GH spånskiva innanför gipset som standard?), men Götenehus har ändå rätt trevlig grundstandard, och hur mängden tillval känns ändå som en faktor som man kan påverka själv i rätt stor utsträckning.

Priser för tomt, anslutningar och liknande är (för mig) inte lika intressanta att jämföra för de borde väl bli ganska lika oavsett vilken hustillverkare man väljer.

Men det här innebär alltså att det inte är en omöjlighet att få ett HUS (inte tomt, anslutningar, markarbeten, garage etc) med god standard byggd på totalentreprenad för 13' per kvm?

Och eftersom jag trott mig veta att Götenehus är en av de dyrare hustillverkarna, landar priset hos tillverkarna i mellanklassegmentet ännu lite lägre?

Kan kanske tillägga att anledningen till att jag inte vill ha med tomt o dyl i priset är att en sådan har vi redan, dessutom är den bebyggd, så det mesta är förberett.
 
Vårat Myresjöhus - Mästergården kommer i morgon. :D

Tyvärr så är jag tvungen att jobba så jag kan inte komma dit förren på kvällen :(

Vi betalar 2.500.000 för huset. Vi skall bygga norr om Stockholm.
Räknar man per kvm boyta så blir det 2.500.000/173 = 14.500

Räknar man på total yta, 30 kvm är öppet mellan våningarna. Det går ju att täcka över om man har behov av golvytan så blir det 2.500.000/200 = 12.500.

Då har vi en del trevliga tillval såsom braskamin, rostfria vitvaror, bardisk och frihängande fläkt, massiva ek-luckor i köket, isolerade innerväggar och mellan bjälklag, centraldammsugare mm. Dock inget garage. Totalentreprenad.

Himla god kvalitet för de pengarna och ett j_a fint hus.

I morgon............ÄNTLIGEN :p
 
2,3 MSEk låter rätt rimligt. Jag har samlat in offerter från 12 olika byggföretag efter en "standardiserad" offertförfrågan. Har därför en rätt god uppfattning om vad det kostar att bygga hus.
Om man vill bygga med totalentreprenad landar man på ca 12-14 000/kvadratmeter. Att jämföra något annat än priset på själva huset inkl. grund är meningslöst, det övriga varierar ju väldigt mycket (tomtpriser och markarbeten). Titta t.ex. i Plaza interiörs stora husguide där de beskrivit massa olika hus och priser/kvm. Även om jämförelsen nästan är värdelös (de anger inte vilken entrprenadform eller standard huset presenteras i), kan det ändå ge en ungefärlig uppfattning. 11-14 000 var slutsatsen även här.
 
En kompletternade kommentar:

Man kan ju bygga diverse budgetserier från olika företag eller med budgetföretag (torpargrund) och därmed komma ner i pris rätt mycket. Väljer man dessutom delad/generalentreprenad går priset ner ytterligare ca 150 000.
12-14 000 gäller för de företag som har "bra" standard och med totalentreprenad. Och....14 000 är absolut ingen övre gräns. Det kan bli hur dyrt som helst om man bara lägger manken till.
 
Aji skrev:
Det mesta ingår.

Grund inkl någon viss "standardmängd" markarbete, kan alltså bli dyrare om det krävs mer fyllnadsmassa, sprängning el dyl, hus klart för inflyttning, de gör inget själva. Tomt ingår inte, anslutningar (VA, el) tror jag inte ingår, väg till tomten ingår ej heller. Så visst kommer slutsumman landa högre men även jag blev förvånad över det "låga" priset på huset.

Är det där priserna ligger med Götenehus så kanske det inte är en utopi att kunna bygga sitt drömhus trots allt...
Att man kan bygga för under 20' i Stockholmstrakten exklusive tomt tror jag säkert.
Men tag ett styck Götenehus för 2.2. Plussa på de tillägg som ngn ovan nämner. Och smacka sedan till med en tomt på 900-1500 kvm (om du vill ha ett stort enplanshus) i stockholm - och du har lagt på 2-4 miljoner...

Skälet till att enplan blir dyrare är ju dels att grunden blir större, men sen måste du ju ha en större tomt (eller iaf tillräckligt stor) också, så ett enplanshus blir inte lika "yteffektivt". Och tomtkostnaden i sthlm är en stor del av slutpriset. Har du redan tomt - då slöipepr du ju den posten. Har du redan byggand så har du troligen inkopplad el och VA. Dock tillkommer ev rivning, rivningslov, bygglov, KA, Byggfelsförsäkring och schakt osv förstås.

/K
 
Bygger med Sjödalshus i Stockholms skärgård (Dalarö) och vi hamnar på 24 475:-/kvm efter tillval på 180 000:- (hög standard från början men man vill ju det där "lilla extra") om det inte händer något speciellt under byggets gång. Och då med extra 100 000:- för oförutsedda utgifter inlagt i kalkyl!

Perfekta byggförhållanden när det kommer till mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.