När vi köpte vårat ballingslöv kök 2006 fick vi 40000kr i rabatt men det var inkl vitvaror. Vi behövde inte betala något för offerten. Helnöjd med köket, bra kvalite och bra kundbemötande. Detta var i Umeå
 
Rabatt på vad?? ursprungsofferten, prislistan eller vad??
 
På prislistan förståss. annars kan man ju säga vad som helst för att kunden ska tro att denne fått rabatt :)
 
Precis!

Så då finns där alltså en prislista...........mystiken tätnar.

Hur mycket rabatt fick ni i procent räknat, tycker 40 papp låter mycket........

snacka om att försöka blåsa i första läget.
 
kan tänka mig att priserna inte finns med på hemsidan för att varje återförsäljare har sina egna priser. det är billigare köpa från ett byggföretag som säljer ballings än hoss deras egna butiker. i alla fall har de jag känner som käpt kök och badrum därifrån upplevt de så
 
Snailman
Husföretagen påstår ju oxå att man får en viss rabatt på prislistan om man köper genom dem, då det hindrar ju inte att det verkligen skulle finnas en gemensam prislista (det skulle väl iofs inte vara någon som i verkligheten tar dessa priser, utan alla skulle väl alltid ge rabatt på denna)

Synd de inte har sina kök i skyltfönstret, då är det ju lag på att man måste sätta ut priser, så då kunde man ju sätta myndigheterna på dem:D
 
Hej på er!

Jag blev tipsat om detta forum och speciellt denna tråd av en kund som nyligen beställt ett kök av mig och inte vilket kök som helst utan det omtalade Ballingslöv köket.

Jag ska försöka kasta lite ljus på frågorna som dryftas här och det är upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning av det jag skriver.

Och vem är jag då?

En som jobbat med det mesta inom inredning de senaste 15 åren och sedan ett år tillbaka driver en köksbutik tillsammans med min sambo. Vi har haft turen att hittills bara blivit rosade i denna tråd.
(Tack för ditt inlägg Jonas och jag ser fram emot bilderna på slutresultatet)

Jag börjar med att svara trådskaparen ”Villa Lillebo”

Även om ni själva lagt ner mer tid än de flesta som kommer till en butik, så går det tyvärr inte att göra en snabb offert på ett kök.
Vi måste rita upp köket i ritprogrammet för att få fram ett pris.
Det går att göra en snabb offert för att spara tid men de ställer ofta till mycket problem om man sedan upptäcker att lösningarna inte är genomförbara.

Att ta ut en kostnad för att ge en offert eller ritningsförslag ser jag inget konstigt i även om jag själv inte arbetar så.
Jag tycker inte 500kr är dyrt när någon lägger ner 2 – 3 timmar på något, särskilt inte som funktionen är så viktig på något som ni ska använda varje dag under många år framöver.

Ett kök skall vara personligt och skräddarsytt efter användaren.
Vi har verktygen och kunskapen att med er hjälp sätta den personliga prägeln.

Att du inte fick något namn på den du talade med på Ballingslöv är ju synd.
Inte för att hon sagt eller gjort något som ändrar den verklighet vi lever i utan för att det är ju alltid trevligt att veta vem man pratat med om man vill fortsätta diskussionen vi annat tillfälle.
Nu tror jag ju knappast att du är intresserad att ta upp en ny diskussion men om du vill så kan jag säkert hjälpa dig.

Prislistan

Prislistan är inte hemlig men den är inte anpassad för konsumenten och därför antagligen helt obegriplig om man inte är utbildad i sortimentet.
Den används egentligen bara som komplement till vårt datorbaserade ritprogram. Du som konsument har i stället möjlighet att med säljaren hjälp få ut specifikationer och utförliga ritningar från ritprogramet.
Känner man sig osäker på priset man fått från sin säljare så tror jag knappast att en prislista skulle göra saken bättre.
En sådan här stor investering bygger på förtroende mellan köpare och säljare.

Rabatter och husleverantörer

Denna fråga kan jag inte svara på eftersom jag inte jobbar på något husföretag och vet ingenting om deras upplägg gentemot sina kunder. Jag har heller aldrig byggt ett hus.
Men eftersom alla andra här spekulerar om rabatter så kan väl jag också…

Om jag köper ett hus för 1,700,000:- är allt som ingår specificerat med pris?
Jag kanske redan betalt 2 kök i det priset utan att det framgår?
Men om jag får 40% rabatt på kök nummer 3 så är jag en supernöjd kund som precis gjort ett kap.

Ni förstår kanske varför jag inte ger mig in i diskussionen.
Det är ju trots allt det som står på nedersta raden man skall betala oavsett rabatt.

Svar till Jennifer_1

Jag håller med dig i allt du skriver framför allt det du skriver om kunder som inte återkommer.
Man är ju knappast så naiv att man tror att ingen annan är med och räknar och planerar kundernas kök.
Men att inte höra av sig är så lågt ner man suttit och planerat tillsammans.

Svar till Springare

Visst går det att rita ett kök på en halvtimme men jag tror knappast kunden eller säljaren skulle känna sig särskilt nöjd med resultatet.

Så här ser som regel en vanlig köksplanering ut.

Ett kök tar i regel någon eller några timmar att rita, helt beroende på önskemål från kunderna och begränsningar av kökets yta, avloppets och ventilationens placering.
I en köksplanering så handlar det inte bara om att placera ett par skåp så att luckorna inte kolliderar med varandra.
Utan att på en begränsad yta få en så bra funktion efter kundens önskemål och tankar tillsammans med ens egna högt ställda krav på designen.
När man väl klarat av detta så har man alla vitvaruleverantörers olika inbyggnadsmått att ta hänsyn till.
I regel så träffar man kunden både två och tre gånger för att gå igenom eventuella ändringar, kompletterande uppgifter m.m.

Offerten är gjord… kunden slog till… THE END… knappast. Det är nu det börjar!

Nu är det bara att åka hem till kunden och kontrollmäta köket så allt fungerar i praktiken för det ska ju inte vara ett risktagande att köpa kök.
Bra! Allt fick plats.
Nu skall allt beställas. Man gör beställningsunderlag på kök, bänkskiveritningar och vitvaror m.m.
Man kontrollerar orderbekräftelse efter orderbekräftelse för att se så inget fel smugit sig in.
Snickaren vill man gärna träffa för att tillsammans gå igenom monteringen, dels för att undvika misstag men samtidigt för att underlätta monteringen.
Slutligen ser man det där fina köket på plats… En helt otrolig känsla som började på ett vitt papper några månader tidigare.
Summa: ca 20 - 30 timmars arbete från köksarkitekten.

Jag har säkert inte svarat på alla frågor men många var ju ganska snarlika.
Jag lämnar min mailadress nertill om någon känner sig bortglömd.
Men som jag skrev tidigare så är min tid begränsad till följdfrågorna.

Slutligen vill jag ge några av mina värderingar som konsument.

Jag möts dagligen av rabatter och erbjudanden i dagspressen. Alla fokuserar på ett lågt pris för att göra så snabba affärer med så många konsumenter som möjligt.
All denna stress får oss att fatta okloka, kortsiktiga beslut som oftast leder till mer kostnader än man först tänkt sig.
Jag talar säkert för många av oss, jag köpte senast en studsmatta till mina barn som visade sig vara helt värdelös.
Men jag hade ju ingen att fråga i butiken.. alla expediter var upptagna med att sälja lockvaror till andra köpglada konsumeter.

Tråkigt nog möts man sällan av någon som står upp för sin service och kvalité och känsla av att ta hand om sina kunder på ett lugnt och avslappnat sätt.
Någon som man kan lita på, någon som jobbar kvar när man kommer tillbaka nästa gång eller nästa år.
Någon som känner igen dig och ler när du kommer in i butiken.

Vad har hänt med handeln?
Eller är det vi som gjord den till vad den är idag?

Mvh. Jonas Axelsson
jonas@levandekok.se
 
  • Gilla
Sjöolsa
  • Laddar…
Villa Lillebo skrev att dom redan ritat sitt kök och då inte kunna få ett pris utan att det kostar pengar tycker jag är sjukt dåligt eller vad säjer du om det Jonas Axelsson?

Villebo skrev:
Jag och min fru har själva ritat upp vårt kök i 3-d, så gick vi till en ballingslöv köks återförsäljare för att få pris. De lämnar bara ut pris på vad köket kostar om vi betalar 500kr.
Här handlar det inte om att de skall rita upp ett köket åt oss utan bara lämna en offert och detta vill de ha 500Kr för.

Jag ringde till ballingslöv och de tyckte att det var i det billigaste laget, de sa att deras återförsäljare har rätt att sätta vilket pris de vill på sina offerter. Hon jag pratade med på ballingslöv ville inte heller lämna ut sitt namn vilket jag tycker var mycket dåligt.

Detta måste ju vara helt sjukt.

//Villa Lillebo
 
Att de själva ritat upp sitt kök i 3-d hjälper tyvärr inte då vi ändå måste rita om det i vårat program för att få alla delar på plats. För att slutligen kunna göra en offert.

Det är upp till den säljaren att avgöra ev. pris likaså för kunden att avgöra om det är villiga att betala de priset.

Det är många butiker och olika leverantörer som tar betalt för planeringen.

Om det är rätt eller fel kan jag inte svara på eftersom vi valt att inte göra det.
 
Synd om er att ni har så fåniga verktyg att ni måste rita upp köket för att kunna ge priser på skåpen. När jag köpte kök sist (Ballingslöv) skrev jag ner vilka skåp jag ville ha och fick pris på detta. Om någon då måste rita ett fingerat kök för att få fram priset så förstår jag att man måste ta pengar för att ge det priset.
 
Jag kan bara hänvisa till mitt första inlägg gällade snabba offerter.
 
Genomförbart eller ej. Hela ansvaret ligger i detta läge helt hos mig som ritat köket och bestämt vilket material jag vill ha. Ni måste kunna ta fram pris på ett visst antal av några skåp utan att rita upp detta i ett påhittat kök. Annars tycker jag än mer synd om er då jag tror att detta fenomen blir allt vanligare att den som bygger vill ha full koll och har ritat allt själv och bara vill veta priset.
 
Visst går det att ta fram ett snabbt pris utan att behöva rita upp köket.
De kunder jag träffar dagligen skulle inte vara intresserade av det alternativet.

Allt går om man vill. :)
 
Skönt.
Gissar att det va just detta som trådskaparen va intresserad av då de redan ritat upp hur de ville ha det och inte ville ha allt ritat igen och funderat över vilka skåp som ska sitta var. Finns ju självklart de som vill ha allt detta serverat och är beredda att betala för det. Men att tro att alla som gillar Ballinglövs kök vill ha det på det viset tror jag att Ballingslöv tappar kunder på i långa loppet. Själv skulle jag fortfarande inte välja ett kök med stommar som jag själv måste montera medan andra mer än gärna skruvar i 2 dar för att få ihop sina IKEA kök. ;)
 
Jonas: Jag antar att ni är ganska ensamma om att ta betalt för en förstaoffert när kunden lämnar ett fullständigt offertunderlag, specificerat med vad han ska ha. denne kund vill antagligen inte ha ett pris på öret utan vill få ett hum om vad slutnotan kommer landa på. (Visst kan du försvara dig med att du måste köra om det i programmet men då har ni ett krångligt system för detta tycker jag att ni sedan behöver detta för fullständig offert förstår jag)

Så var det när vi totalrenoverade köket och det var inga problem att få en offert.
Vi tog in tre stycken och bestämde oss för en av dessa som kom och ritade upp köket och byggde det åt oss.
Vi kollade även med några andra köksleverantörer och det var inga problem att få offert med den typen av underlag vi hade -utan kostnad.

vad det gäller ditt resonemang vad gäller kundbemötande, service osv. så faller det helt platt för mig när företaget/säljaren står och gapar efter pengar redan på telefon, det inger inget förtroende hos mig iallafall. -självklart ska du få en prisuppskattning jag hör av mig i nästa vecka, kom gärna in och titta på grejorna så bjuder vi på en kopp kaffe om ni vill också! så skulle jag vilja bli bemött!!

Jag jobbar själv inom serviceyrke som hantverkare och vi tar aldrig betalt för offerter trots att det kan innebära upp till 4-6 timmars arbete även om det normalt tar 1-2 timmar. besiktning och tekniska råd tar vi heller ingenting för utan det får vi ta igen på helheten/slutkund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.