Någon mer som haft problem med att spikpistolen(dyckert) lämnar märken efter sig. Köpte en Power Craft på Jula(art nr: 076000) idag och tänkte att detta måste ju bli klockrent att sätta lister mm med. När jag la en liten spilbit list på en sjpall och sköt fast så visst fastnade listen och dyckerten gick ner, MEN tydligen gick även den rörliga delen som skjuter ner själva spiken in i träet, skall inte den stanna vid anhållet?
Provade sätta in en regulator men likafullt så lämnade den märken efter sig och började istället skjuta dubbelspik/ skippa skjuta spik samt inte orka skjuta ner spiken.

Någon med förslag?
Eller är det bara att byta pistol?

/Richard
 
Har samma problem :( med en pistol från Clas Ohlson (kommer inte ihåg vad den heter men den finns inte kvar i sortimentet längre). Märkena blir dessutom breda för den klarar både dyckert och klammer.

Såg att Classe har en Co/Tech med "justerbart slagdjup för minimering av tryckmärken".
Vad rekommenderas?
 
Precis som min då, breda märken även här då min också skall klara någon form av klammer. Hur dyr pistol måste jag köpa för att bli av med detta problem?
 
Du behöver inte köpa en dyrare men du måste köpa en som inte spikar klammer.
Märket blir som sagt för att slagstiftet är lika brett som klammren.

Jag har en likadan picka från Classe och har märkt samma sak, men jag har även en pistol från DeWalt som inte lämnar några märken. (Men den går det inte spika klammer med).
 
Jag köpte en klammerpistol och en dyckertpistol på Harald Nyborg. Jag har för mig att det var billigare att köpa dessa två än att köpa EN kombipistol. Dyckertpistolen spikar helt OK, inga märken. Nackdelen är att den är besvärlig att öppna om man behöver ta bort en fastnad spik.
 
Jag återställde min Power Craft och köpte en Besco(30-8146) på clasohlson istället. Denna klarar ej klammer men lämnar inte heller märken efter sig.

Nu är jag mycket nöjd!
 
Köpte samma Power Craft på Jula för ett par veckor sedan. Märkte också att det kunde bli små märken MEN insåg att det gick att undvika om man vinklar pistolen en aning. Visst, det blir ju lite trickigare och ibland blir det ett (litet) märke ändå men 395:- är ju ändå scheisse-billigt :).
 
Så här snyggt blir det när hantverkarna skjuter 1,2mm dyckert i mina almogefoder. Kommer inte ihåg vad han hade för picka.
 
  • CIMG2077.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm insåg precis att jag och richardw inte alls har/hade samma pistol. Min har art. nr. 076004 och skjuter bara dyckert. Fast båda är Power Craft men det verkar som om det är mer problem med märken med kombi-pistolerna om man läser lite här på forumet.
 
Ungefär samma klockslag som den här tråden skapades så köpte jag just en sån här kombinerad dyckertpistol på JULA i Borlänge.
Den kommer dom att få tillbaka i morgon bitti....jä---a dynga!
Lånade polarens Besco, inköpt på CO, den var helt suverän i jämförelse.

Kunde jag motivera utgiften skulle jag köpa en MOTEK. Nu blir det en Besco.
 
Har nu satt upp ynka 4m2 tak och resultatet är KLOCKRENT med min besco inköpt på classes. Liten takyta men känner ändå att spikpistolen redan betalat sig då jag inte fick annat än just ett litet märke efter spiken, inte ett enda felskott/luftskott har den genererat heller för den delen!

Nu återstår att se hur det blir med färdigmålade lister, återkommer när jag provat detta!!
 
En uppdatering: Har i helgen satt upp 40 meter hålkälslist med min Power Craft (Jula 076004) och måste säga att jag är riktigt nöjd med den. Inte ett märke när man väl fått kläm på det. Själv har jag aldrig använt en spikpistol förrän nu i helgen och mitt misstag i början var att jag helt enkelt tryckte den för hårt mot listen = märke... Den sköt dessutom klockrent utan dubbelskott och dylikt.
 
Kom på att jag slängde min provbit i bingen på jobbet så jag gick ut och den låg kvar. Så här såg mitt prov ut i alla fall med min Power Craft kombipicka från Jula. Tyvärr är bilden något sönderslagen av blixten men så där ser märket i allafall ut. Inte ett acceptabelt resultat enligt mig iallafall, skulle kunna fungera om man spikade SJ-pallar eller dylikt men inte invändigt på lister osv som min tanke med spikpistolen var.
 
  • märke2.JPG
Nej det där ser ju riktigt illa ut. Stod och kramade just den pickan ett tag. Kunde dock inte komma på vad jag skulle ha klammer till och det var väl tur för då blev det ju den renodlade dyckertpickan :).
 
Klammer måste vara riktigt bra om man ska sätta ihop kök och garderober m.m. Men då kan man ju köpa en till detta ändamål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.