Ligger i planeringstatdiet att bygga ut huset med ca 60 kvm och börjar fundera på värme o vent. Ursprunglig tanke är att lägga golvvärme i den nya plattan och koppla på befintlig FLVP Nibe F730. För närvarande är huset ca 170 kvm med golvvärme i båda planen vilken funkar bra. Men börjar inse att det kan bli tufft för Niben att klara även tillbyggnaden? Tillbyggnaden kommer att vara i ett plan och utgöras av hall på ca 20 kvm samt en separat lägenhet/ungdomsboende på ca 40 kvm med egen ingång. Någon som har ställts inför liknande och har erfarenheter att dela med sig av?

Huset ligger i 08-området och är typ souteräng med "halvbra" isolering på nedre plan (50 kvm) och bra isolerad på övre plan (120 kvm)
 
NIBE rekommenderar frånluftsvärmepumpar upp till max 200 kvm och ni kommer upp i 230 kvm. F730 kommer då att behöva använda el-patronen ganska mycket och man måste räkna på om effekten räcker när det är som allra kallast på vintern. Bergvärme eller luftvattenvärmepumpen bör det vara framöver.
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
J Josth skrev:
NIBE rekommenderar frånluftsvärmepumpar upp till max 200 kvm och ni kommer upp i 230 kvm. F730 kommer då att behöva använda el-patronen ganska mycket och man måste räkna på om effekten räcker när det är som allra kallast på vintern. Bergvärme eller luftvattenvärmepumpen bör det vara framöver.
Tack för svar. Hade hoppats slippa byta ut befintlig FLVP då den är ganska ny. Med bergvärme eller LVVP så måste också ventilation lösas på annat sätt. Kan man tänka sig att dimensionera golvvärme slingorna i utbyggnaden som "komfort" för att inte ha kalla golv och sedan komplettera med tex LLVP? Alternativt att utbyggnaden får ett helt eget uppvärmning tex FLVP?
 
Det som kostar minst är ju att komplettera med en LLVP och stänga av golvvärmen i alla utrymmen dit värmen från LLVP når. Men frågan är om man vill stänga av så mycket av golvvärmen?
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Men nybyggnaden på 60 m2 har ni ju möjlighet att värmeisolera duktigt och bättre än befintlig byggnad. Ytterligare 60 m2 med med tokbra värmeiolering klarar kanske då befintlig värmepump? Ni kan ju ha 400 mm värmeisolering i väggarna på nya byggnaden och 500 mm i taket. Blir då lättare jobb för befintliga värmepumpen.
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Man lägger ner slingor nu för att kunna värma hela utbyggnaden. Sen om man inte använder dom för mer än komfortvärme och komplettera med en luft luft bryr jag mig inte om men blir det att man måste byta panna å kan sätta in en som kan driva hela värmesystemet är väl det bra att ha lagt golvvärmeslangen för hela utbyggnaden
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det som kostar minst är ju att komplettera med en LLVP och stänga av golvvärmen i alla utrymmen dit värmen från LLVP når. Men frågan är om man vill stänga av så mycket av golvvärmen?
Jo, det var lite så jag tänkte. Bara lite effekt på golvvärme för att slippa kalla golv och värma resten med LLVP
 
V Vector skrev:
Man lägger ner slingor nu för att kunna värma hela utbyggnaden. Sen om man inte använder dom för mer än komfortvärme och komplettera med en luft luft bryr jag mig inte om men blir det att man måste byta panna å kan sätta in en som kan driva hela värmesystemet är väl det bra att ha lagt golvvärmeslangen för hela utbyggnaden
Jepp! Känns fel att gjuta en platta utan slingor. Kanske bara att koppla in på nuvarande FLVP och se hur mycket den orkar leverera.
 
Absolut, man ska ju tänka på att sätta in en luft luft inte är gratis det heller.... sen som jag brukar säga att ju mer grejer( luft luftaren å flvp) ju mer kan krångla å behöva service....
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Du får ju ner driftskostnaden med en ny pump samtidigt så förmodligen värt det i längden om ni ska bo kvar länge. Kan även gå att sälja er FLVP.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får ju ner driftskostnaden med en ny pump samtidigt så förmodligen värt det i längden om ni ska bo kvar länge. Kan även gå att sälja er FLVP.
Driftkostnader på sikt är viktigt. Vi har en bra och ganska ny FLVP så ska det vara något bättre så är det bergvärme eller LVVP. Men då måste vi lösa ventilationen i huset på något annat sätt. Eller missar jag något här? Är inte jättesugen på att bygga om det befintliga huset till FTX.
 
Tack för engagerade svar. Det lutar åt att jag gjuter in golvvärme och kopplar mot befintligt FLVP. Om den inte skulle klara att drifta det utan för mycket eltillskott så blir det till att komplettera med LLVP i efterhand.
 
En dum tanke kanske men du ska inte komplettera med en extra flvp typ en f370 till ungdomslägenheten?

jag tänker att det är lättare att kontrollera om du bygger ett separat system och dessutom blir det en egen VVB?
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
En dum tanke kanske men du ska inte komplettera med en extra flvp typ en f370 till ungdomslägenheten?

jag tänker att det är lättare att kontrollera om du bygger ett separat system och dessutom blir det en egen VVB?
Nämen det tycker jag inte är någon dum tanke. Ska fundera på den... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.