Har problem med kondens utanpå köksfläkten kanal. Det är alltså inte inuti fläktröret utan utanpå som kondens bildas. Precis vid genomföringen från innertak kök upp till kallvinden.

Kondens och fuktskador runt köksventilationens genomföring i taket, med synlig sås och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Obs att jag lossat stosen från taket på bilden)

Har inte hittat något direkt mönster för när det inträffar. Nu senast började det droppa ner och isoleringen är dyblöt. Trodde först det var pga otillräcklig isolering så då köpte jag en ny rejäl strumpa samt stos. Men nu uppkommer samma problem på nytt.

Har försökt läsa på själv och börjar tro att det ibland bildas undertryck i huset som drar ner kalluft. Dock sitter det ju ett kallrasskydd i köksfläkten som verkar stängas ok.

Det är endast längst ner där röret går genom innertaket som det är blött. Inte högre upp i isoleringen runt röret. Där är torrt. Kan ju vara så att det bildas en glipa i isoleringen längst ner och det beror på detta. Men hur tusan får man det tätt? Bort med stosen och fortsätta isoleringen ner. Det blir ju inte bra heller.

Någon som har en idé vad jag kan göra för att fixa?
 
Så röret har en kondensisolering från innertak ända upp till avluftanslutningen?
 
Ja jag var uppe och fotade nu precis. Kan nämna att huset är 80tal m självdrag.

Flexibel ventilationsslang i vind på 80-talshus med självdrag och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det ett fast rör upp med en isolering på runt 30mm runt eller är det en en flexibelt rör/slang som man ser
 
Tack, verkar vara en ok lösning men troligtvis så kommer det kondens från takanslutningen som rinner ner. Försök att täta övre änden så att inget rinner in emellan inner o ytter slangen.
 
  • Gilla
Nelgmo
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Tack, verkar vara en ok lösning men troligtvis så kommer det kondens från takanslutningen som rinner ner. Försök att täta övre änden så att inget rinner in emellan inner o ytter slangen.
Tack ja jag får göra ett nytt försök helt enkelt. Vara extremt noggrann vid genomföringarna.
 
Skall man vara petig så blir det nog underkänt från sotaren ur brandskyddssynpukt. De godkänner enbart fasta plåtrör och inte flex som Imkanal och isoleringen runt genomgång tak o innertak skall vara av mineralull o inte glasull. Dessutom är det ett plus om fläktkåpan har flexslang av plast till innertakets anslutning då de brinner av lätt o brand vid spis och förhindrar spridning.
 
  • Gilla
Nelgmo
  • Laddar…
Förmodligen kyls röret redan ovan taket, gissar att ni inte har en takkupa/plåt som är isolerad runt röret ovan taket?
 
  • Gilla
Nelgmo
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Skall man vara petig så blir det nog underkänt från sotaren ur brandskyddssynpukt. De godkänner enbart fasta plåtrör och inte flex som Imkanal och isoleringen runt genomgång tak o innertak skall vara av mineralull o inte glasull. Dessutom är det ett plus om fläktkåpan har flexslang av plast till innertakets anslutning då de brinner av lätt o brand vid spis och förhindrar spridning.
Tack för tipsen. Det visste jag inte att flex inte är godkänt. Får ta mig en funderare hur jag ska göra. Kanske får anlita någon.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förmodligen kyls röret redan ovan taket, gissar att ni inte har en takkupa/plåt som är isolerad runt röret ovan taket?
Nej precis det är oisolerat däruppe. Ja jag får göra ett nytt försök att isolera bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.