Ett problem med att ta till vara det varma tvättvattnet är att alla fett och hud partiklar som finns i vattnet har en viss tendens att "fällas ut" när vattnet kyls ner, inte minst när vattnets hastighet minskar.
 
  • Älska
kwasibengt
  • Laddar…
legionella kanske bildas? som elmont säger så är det kalk, tvålavlagringar och hår och hudpartiklar i begagnat duschvatten som för eller senare sätter igen en värmeväxlare. Det begagnade duschvattnet rinner endast med hjälp av tyngdkraften och har ingen pump, då lättare att kanaler(eller rören) i en värmeväxlare sätter igen och det blir stopp.

Duschvattenvärmeväxlare är alltså en apparat som med hjälp av det ljumna begagnade duschvattnet förvärmer kallvattnet in till duschblandaren några grader. Begagnat duschvatten kan kanske hålla ca 25 grader och inkommande kallvatten kanske ca 15 grader. 5 grader kan man då kanske förvärma inkommande kallvattnet till duschblandaren där kallvattnet då inkommer med 20 grader. Men det behöver i alla fall blandas upp med varmvatten till ca 30 grader.

För att få plats med en sådan duschvattenvärmväxlare skulle man behöva en duschkabin med upphöjd botten för att få plats med den värmeväxlaren. Eller montera den i hyresgästens tak i lägenheten under.
 
Redigerat:
M MrDizzy skrev:
Precis!
Skulle själv inte klara av att ha 16C inne.
Jag har kring 22.5 (+-1C) inne, lagomt.
Källarens 17C är ju fan för kallt, ska åtgärdas, den ska upp till 20-21 minst med (blir så då jag är klar med de planer jag har)
Självklart ska du välja - och betala för - den energiförbrukning du väljer. Själv föredrar jag att lägga pengarna i möjligaste mån på roligare saker än elförbrukningen.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
legionella kanske bildas? som elmont säger så är det kalk, tvålavlagringar och hår och hudpartiklar i begagnat duschvatten som för eller senare sätter igen en värmeväxlare. Det begagnade duschvattnet rinner endast med hjälp av tyngdkraften och har ingen pump, då lättare att kanaler(eller rören) i en värmeväxlare sätter igen och det blir stopp.

Duschvattenvärmeväxlare är alltså en apparat som med hjälp av det ljumna begagnade duschvattnet förvärmer kallvattnet in till duschblandaren några grader. Begagnat duschvatten kan kanske hålla ca 25 grader och inkommande kallvatten kanske ca 15 grader. 5 grader kan man då kanske förvärma inkommande kallvattnet till duschblandaren där kallvattnet då inkommer med 20 grader. Men det behöver i alla fall blandas upp med varmvatten till ca 30 grader.

För att få plats med en sådan duschvattenvärmväxlare skulle man behöva en duschkabin med upphöjd botten för att få plats med den värmeväxlaren. Eller montera den i hyresgästens tak i lägenheten under.
Du har fattat det här. Bortsett från temperaturerna som snarare är 30-35C på det utgående vattnet och 5-8C på det ingående kallvattnet. Vilket är uppmätta värden inte uppskattade, så Dt är snarare 25 - 30 grader än 10.

Och legionella som är beroende av stående jumt vatten, vanligen för låg temp i varmvattnet. Möjligen skulle vatten som blir stående i en värmeväxlare under lång tid utan att användas kunna ställa till det. Men duschar gör man ju varje dag (förhoppningsvis). ;)
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Om man skulle genomföra reformen att ha bara 16 grader inomhus, då tror jag att de flesta familjemedlemmar lämnar hushållet för gott, även frun. Man blir helt själv kvar i kalla huset och fryser och hackar tänder. Dessutom får man då själv ensam stå för alla andra huskostnader, blir ju dyrare då.
ja brukar inte ha mer än 16 grader i det tiny house jag bor i och byggt. det jag förstått och läst är att viktigast är att golvet är varmare än inomhustemperaturen för att känna värmekomfort. kalla fötter gillar ingen, därav familjen springer iväg haha. golvvärme är väldigt praktiskt sen kan du ha värmeväxlare på luft och vatten. när jag kommer till mina föräldrar som uppgraderat till pellets och nyare vattenburet så tycker jag det är för instängt och vill gärna vädra. instängt och varmt, hellre svalt och friskt och bra kläder. finns inget värre än att va i för varma hus eller sova för varmt. men som sagt det är ju min personliga åsikt. älskar hitechlösningar som värmeväxlare och dyl. men bara att kunna fönstervädra rejält efter en ordentlig eldning är inte heller fy skam, old school. nytt syre i sval temperatur är icke att förringa.
 
K kwasibengt skrev:
ja brukar inte ha mer än 16 grader i det tiny house jag bor i och byggt. det jag förstått och läst är att viktigast är att golvet är varmare än inomhustemperaturen för att känna värmekomfort. kalla fötter gillar ingen, därav familjen springer iväg haha. golvvärme är väldigt praktiskt sen kan du ha värmeväxlare på luft och vatten. när jag kommer till mina föräldrar som uppgraderat till pellets och nyare vattenburet så tycker jag det är för instängt och vill gärna vädra. instängt och varmt, hellre svalt och friskt och bra kläder. finns inget värre än att va i för varma hus eller sova för varmt. men som sagt det är ju min personliga åsikt. älskar hitechlösningar som värmeväxlare och dyl. men bara att kunna fönstervädra rejält efter en ordentlig eldning är inte heller fy skam, old school. nytt syre i sval temperatur är icke att förringa.
Jag har med golvvärme / fjärrvärme ett par grader kallare i sovrummen. Planerar man sina slingor är det inga problem.
 
  • Älska
kwasibengt
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Du har fattat det här. Bortsett från temperaturerna som snarare är 30-35C på det utgående vattnet och 5-8C på det ingående kallvattnet. Vilket är uppmätta värden inte uppskattade, så Dt är snarare 25 - 30 grader än 10.

Och legionella som är beroende av stående jumt vatten, vanligen för låg temp i varmvattnet. Möjligen skulle vatten som blir stående i en värmeväxlare under lång tid utan att användas kunna ställa till det. Men duschar gör man ju varje dag (förhoppningsvis). ;)
det är ju separata kanaler som vattnet går i och överförs som termisk energi. inte fan blandas vattnet. det vore ju idiotiskt.
nu förfogar jag och min vän över ett stort hus med jacuzzi. ibland lyxar jag i det men tycker ofta det är rätt tråkigt. det räcker gott för mig ett vanligt badkar och rejält varmt. sen får badvattnet stå till värmen gått ut i huset, javisst det blir lite fuktigare men inga problem. manuell värmeväxling.
 
S sjoelund skrev:
Jag har med golvvärme / fjärrvärme ett par grader kallare i sovrummen. Planerar man sina slingor är det inga problem.
det är just detta jag snackar om. varmt om fötterna överlever en många grader kallare utan att störas :)
 
  • Gilla
sjoelund
  • Laddar…
K kwasibengt skrev:
det är just detta jag snackar om. varmt om fötterna överlever en många grader kallare utan att störas :)
Jag har det dock 20-21C i typ vardagsrum och det mesta av huset som man rör sig i. Kallt överallt skulle jag inte orka. Bara sovrummen som är kalla. Slängan går bara in någon meter, så om man går upp vid foten av sängen får man varmt golv på morgonen.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
R
B Bloomington skrev:
Motivering? Rimligtvis reglerar den effektbehovet bättre med rätt inställd temperatur och autoläge än när den är inställd på 25 grader med en egen fläktkurva.
Det gör den med inställningen "värme", inställningen "auto" innebär att den börjar kyla, använda energi till att få ner temperaturen till inställt värde om temperaturen har t.ex stigit tillfälligt pga solinstrålning eller värme från matlagning så det är bättre ekonomiskt att ha den inställt på värme istället för auto
 
Hej sunne,

Jag har också en Thermia Diplomat 12, och det här är några saker jag lärt mig efter hand:

1. Det finns tre manualer. Det är bra att ha alla, då användarmanualen saknar mycket grundinformation.
2. Du kan stänga av direkt el genom att sätta TILLSATS -> MAX STEG = AV i SERVICE-menyn. Då går den bara på bergvärme.
3. Man kan köpa en easyserv plugin för en dryg tusenlapp som man lätt kopplar in till wifi, så kan man lättare se kurvor över tid på internet hur pumpen arbetar. Den visar även elkonsumption, men det är ett uppskattat värde, så man kan inte helt lita på det.
4. Du kan skruva ned cirkulationspumpen inne i värmepumpen så att du har rätt diff på värmeslingan. Jag tror mig se en förbättring efter att gjort detta.
5. Du kan skruva ned cirkulationspumpen på köldbäraren så att du i teorin får bättre diff på kylbäraren. Detta har dock inte fungerat för mig, då jag fortfarande har väldigt liten diff.
6. Har man en pump med "optimum", ska troligen 4,5 göras automatiskt, men det har jag inte. (Det går att se i servicemenyn att det inte finns någon OPTIMUM-meny.)

Lycka till.
 
Magnus E K
Noterar att det förekommit en del missförstånd angående "Auto-läge" i den här tråden. Denna bild bör förklara:

Termostat visar 30.0°C i AUTO-läge med varningsikoner och markeringen "HEAT" aktiverad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Jag satte den på 30 grader för att garantera att inte Auto-läget skulle gå in och kyla... Otroligt jävla korkat när man tänker efter då jag ju bara kunde tagit in fjärren i ett annat rum istället.)
 
Redigerat:
L LTH skrev:
5. Du kan skruva ned cirkulationspumpen på köldbäraren så att du i teorin får bättre diff på kylbäraren. Detta har dock inte fungerat för mig, då jag fortfarande har väldigt liten diff.
På kalla sidan vill man ha liten diff. Dock får man ställa jakten på de sista tiondels graderna i relation till ökad drivenergi till cirkulationspumpen, så det brukar vara så att lagom är bäst.
Så om man har en 'lättdriven' kollektor så lönar det sig sällan att köra pumpen på högsta fart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.