På med OSB, gips, spackel och en del färg. Första hyllplanet på plats.
 
  • 20070422 095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undertak är humor. För varje kvadratmeter golv finns det i alla fall en kvadratmeter tak. Vill man inte sänka takhöjden för mycket så har man fått en del att fundera på. Här är valde jag att försöka få ihop något rimligt bra med Lindabs väggprofiler RDB/SKP45. Reglar cc 300-350, enlag gips. Om ett år eller så lär vi få se om jag glömt någon strategisk dragning av ett tomrör.
 
  • 20070422 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrummet kommer att bli kanon. Till vänster i bild blivande duschhörn. Det som saknas är enligt kärleken duschväggar i glasbetong och en Mora Inxs takdusch. Själv är jag mer intresserad av en bekväm sittgrupp och en kall öl. Det som inte syns på bilden är platsen för bastun och ingången till tvättstugan.
 
  • 20070422 020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbygga möbler är kul. I stället för att bygga rummen efter möblerna kan man bygga möblerna efter rummen. Det här är början på en säng med en garderob och en bokhylla, några lådhurtsar, en pall och en koja. Kort sagt allt som behövs för en transformersälskande kille.
 
  • 20070422 099.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultatet blev klart godkänt tycker jag.
 
  • 20070503 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket jobb!

Hur lång tid har det tagit?
Vi har tex tvättstugan och förråd i källaren som man behöver komma åt under tiden.

Skulle också vilja ordna till det i vår källare med relax/spa/dusch och värme i alla golv.
Men bila ca 100kvm....tanken lockar inte.
Vad tror du om att lägga värme slingor på befintligt golv?
Jag tror att det kan funka, högre uppvärmningskostnader blir ju nackdelen.
takhöjden är 2,3m hade tänkt att man bara skulle lägga ett golv som bygger ca 5cm.
 
Vi är inte klara ännu. Men det beror på snarare på att vi håller på med annat än att det tar så lång tid.
Man får pussla ihop det så att tvätt- och lagringsmöjligheter finns under byggtiden. Svårast är naturligtvis när vatten och avlopp dras om. Att vara utan vatten och toalett är inte kul.
Vi hade från början ett golv som låg på plattan. Det var platon, cellplastisolering, papp och ett klickgolv. Den lösningen fungerade inget vidare för oss, golvet kändes svampigt och det låg rätt mycket vatten under platonen till slut. (kondensering av fukt som stiger från mark/platta som inte ventilerats bort). Sedan var det en fråga om att vi ville byta samtliga avloppsstammar (och ändra placering av dessa och brunnar) i och med att vi haft en skada och inte ville göra om allt igen senare.
 
Men det måste väl finnas govl som är diffusionsöppna?
Då borde man väl inte få några problem med fukt mellan golvet och plattan?
 
Jag håller på med liknande projekt, men har spräckt bort berg med snigeldynamit (tog ett tag och kostade nog ytterligare 40 tkr, men det blir bra). Min entreprenör lägger 10 cm makadam / 8 cm grafitcellplast / åldersbeständig plast / 8 cm grafitcellplast / 8-10 cm armering + betong + golvvärme. Tror detta blir klockrent .. typ samma som att bygga ett nytt hus. Har grävt ut 50cm så jag får ca: 15 cm högre takhöjd. Grafitcellplast har bättre värmekonduktivitet och används flitigt i passivhus därav använde jag det. Priset är marginellt högre än vanlig cellplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.