Karlia
Visst är det så. En anhörig hade ett dotterföretag till sitt företag i Chicago. Den som var chef där svindlade företaget på pengar så företaget lades ner efter några år. Det blev besvärligt för min anhöriga, då hen var vd blev hen förhörd av polis men var oskyldig, hade bara anställt fel person där.

Inte tror jag att hela USA är laglöst land för det men misstänker att min anhöriga inte kunde tillräckligt om lagar och sociala strukturer för att riktigt kunna handskas med ett företag där.
 
  • Gilla
Torkan
  • Laddar…
G
Karlia Karlia skrev:
Visst är det så. En anhörig hade ett dotterföretag till sitt företag i Chicago. Den som var chef där svindlade företaget på pengar så företaget lades ner efter några år. Det blev besvärligt för min anhöriga, då hen var vd blev hen förhörd av polis men var oskyldig, hade bara anställt fel person där.

Inte tror jag att hela USA är laglöst land för det men misstänker att min anhöriga inte kunde tillräckligt om lagar och sociala strukturer för att riktigt kunna handskas med ett företag där.
Det ska inte vara lagligt att mäklaren gör vad som helst föratt tjäna pengar genom lag. Alla som köpar bör har rätt att ångra sig inom visstid om vi pratar om lag och reglar. Den polska säljaren har byggfirma och ryska bulvan också har byggfirma men ändå laget är dum om det blir inte avgjort efter stämningen.
 
wildeside
G Goza skrev:
Det ska inte vara lagligt att mäklaren gör vad som helst föratt tjäna pengar genom lag. Alla som köpar bör har rätt att ångra sig inom visstid om vi pratar om lag och reglar. Den polska säljaren har byggfirma och ryska bulvan också har byggfirma men ändå laget är dum om det blir inte avgjort efter stämningen.
Tror nog inte du kan ångra ett husköp i USA heller.
Har ni ångerrätt på husköp i det landet du kommer ifrån?
I Sverige kan du förhandla fram ångerrätt m.m. när ni skriver köpeavtalet...
Men för att få ångerrätt, besiktningsklausul eller va det må vara, då måste man förstå hur en avtalsskrivning går till och att säljaren och köpare godtar avtalet
Kriminella och lagbrytare finn i hela världen, inte bara i Sverige.....
 
  • Gilla
Lövborgen och 9 till
  • Laddar…
G Goza skrev:
Det ska inte vara lagligt att mäklaren gör vad som helst föratt tjäna pengar genom lag. Alla som köpar bör har rätt att ångra sig inom visstid om vi pratar om lag och reglar. Den polska säljaren har byggfirma och ryska bulvan också har byggfirma men ändå laget är dum om det blir inte avgjort efter stämningen.
Angående mäklaren så är det inte lagligt det du beskriver. Stämmer det, och det går att bevisa, kan denne säkert bli dömd. Angående "ångerrätten" är det exakt det vi normalt avtalar iom besiktningsklausulen. Den innebär i praktiken att köparen, men inte säljaren, kan ångra sig. Problemet här är att ni ingåt ett riktigt uselt avtal. Och eventuellt också blivit bedragna då.

Min lilla erfarenhet av USA är att marknaden där styrs mer av avtal och mindre av regler än Sverige och Europa. Rätt mig gärna om jag har fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Men är huset färdigbyggd? Eller väntar ni på slutbesked?
Att det är fuskbyggare händer. Varje gång så drabbas någon ekonomiskt.
Oftast så har köparen någonstans brustit.

Vem är säljaren? Företaget eller privatpersonen?

Det är inte roligt att bli lurad. Men det är inte Sveriges fel.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
S
G Goza skrev:
Det är Sveriges fel att godkänna sånt skämt slutbesiktning sen skyller ifrån sig! Om mäklaren varit seriös och nämnde det i avtalet att köparen har rätt att besikta föratt kunna ångra sig så det blir aldrig problem för vi tänkt att besikta men han vägrat att det är helt nytt hus och inte behövs! Så det är Sveriges fel. Via lag och reglar kan man känna stor summa med bedrägeri och fusk.
Om du är avundsjuk att ni inte har råd så jobba hårt som vi gör.
Ni har en skyldighet att undersöka vad ni köper. Där är landet Sveriges regler glasklara, så jag ställer återigen frågan, vad har Sverige gjort för fel?
 
  • Gilla
Lövborgen och 5 till
  • Laddar…
G Goza skrev:
Det ska inte vara lagligt att mäklaren gör vad som helst föratt tjäna pengar genom lag. Alla som köpar bör har rätt att ångra sig inom visstid om vi pratar om lag och reglar. Den polska säljaren har byggfirma och ryska bulvan också har byggfirma men ändå laget är dum om det blir inte avgjort efter stämningen.
Du vräker ur dig anklagelser utan att visa att du har rätt vilket gör att du upplevs som väldigt aggressiv. Att du själv inte är svensk gör säkert att det är svårare att förstå de sociala koderna, men du måste faktiskt lugna ner dig om du vill ha hjälp. Att anklaga folk till höger och vänster kommer inte att hjälpa dig.

Som jag ser det finns det två frågor.
1. Försäljningen via mäklare där du hävdar att det finns en bulvan som trissat upp priset samt att din son lurats att inte få en besiktningsklausul.
2. Kvaliteten på byggnaden, där framför allt reglerna om dolda fel skulle kunna vara tillämpliga.

1. Här låter det som om du överdriver grovt.
1a. Du har inga bevis för att den andra budgivaren skulle vara en bulvan, utan far bara ut med anklagelser om att han är ryss och bor i lägenhet. Bor man i lägenhet är det väl inget konstigt att vilja köpa hus? Skaffa någon form av bevis innan du anklagar någon. Vet du ens om ryssen och polacken känner varandra?
1b. Det är ingen rättighet i Sverige att få en besiktningsklausul. Lagen är skriven så att det är tänkt att man ska besiktiga före avtal, men det finns standardparagrafer i köpekontrakt man lägger in i kontraktet om man ska få besiktiga efter avtalet. Det här vet alla svenska mäklare. Det är mycket osannolikt att mäklaren gjort något fel. Mer troligt att din son inte lyssnat.

2. Ni har som jag förstår det besiktigat huset efter köpet och fått veta att inga av de fel som gjorts vid bygget är dolda fel. Då har din son, återigen, slarvat. Vissa byggnader är förstås sämre byggda än andra men kan man lätt upptäcka det som köpare är det inte ett dolt fel.

Reglerna för dolda fel på nya hus är dock ganska generösa mot köparen. Man ska kunna förvänta sig att ett nybyggt hus följer svenska regler och är tillräckligt bra byggt. Det gör att vi har tre alternativ här:
a. Det är inte så illa trots allt.
b. Det är väldigt illa, rent av så dåligt att varje köpare borde sett att det finns fel på huset.
c. Det finns vissa fel, och de borde gå att klassa som dolda fel.

Det är bara med alternativ c ni kan ha något att vinna, och det verkar ni redan ha uteslutit.

Så tagga ner lite. Sluta anklaga andra utan att visa vad de faktiskt har gjort om du skriver här för att få hjälp och inte bara för att gnälla.

Husaffärer lägger i Sverige ett stort ansvar på köparen. Det har många naiva köpare fått lära sig. Både infödda och invandrare.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Hep och 34 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
För min del tycker jag att det är konstigt att det inte finns fler trådar av det här slaget med tanke på hur många fullt funktionella hus som köps upp, rivs, och förvandlas till flerfamiljsbostäder (parhus, attefalkare mm) av driftiga men okunniga klåpare som tjänar sjukt mycket pengar men som inte kan svenska byggregler. Man skulle önska att folk bojkottade dessa fulbyggen men det finns alltid fullt med okunniga köpare också.

Och allt helt lagligt!
 
Det är knepiga regler för köp och byggande av hus. Även jurister inom området har gått på minor när de köpt hus eller renoverat. Lite för att marknaden är överhettad tror jag. Det finns inte så ofta tid att göra det som beskrivs man ska göra. Då har nån annan köpt huset eller hantverkaren vänt på klacken och åkt därifrån.

Som många skrivit, har huset slutbesked? Hade ni någon som helst egen besiktning, antingen med besiktningsman eller gick igenom huset själva efter bästa förmåga?

Tyvärr, om huset fått slutbesked så uppfyller de ett antal uppsatta krav, men det är nog inget som säger nåt om den egentliga kvalitén på huset. Om ni litat till detta som enda kvalitetsmärkning så kan det nog gå att hitta mycket problem. Jag vet inte, men tror, att man inte kollar speciellt många gånger från kommunens sida, dvs kommunen tittar inte hur tätskiktet i badrummet är utfört och sådana detaljer.

Bara för att huset är byggt enligt polsk standard med polskt material betyder ju det inte att det inte går att bo i och måste rivas. Uppenbarligen finns ju hus i polen som folk bor i och badar i. Men hade man förväntat sig svenskt utförande och svenska material så kan jag förstå besvikelsen.

Att skylla på "Sverige" och "Polacker" tycker jag är helt fel. Det byggs jättemånga bra hus av polacker i Sverige. Ni hade otur och träffade en fuskbyggare. Ni hade ännu mer otur och hade missat att köparen är ansvarig för att besiktiga huset innan köp. Jättetrist.

Om det visar sig att man bara genom att gå in och titta runt i huset ser att det är felbyggt, då är nog som sagt tyvärr chansen liten att få tillbaka speciellt mycket. Risken finns ju även att om ni vinner så har säljarna av huset inga pengar att betala er.

Hur ni än gör, ta in proffs på detta. Jurister/advokater kan bara gå på fakta som presenteras dem. De är inte de som ska kontrollera avloppet eller titta på taket. En besiktningsfirma som besiktigar huset kan nog presentera allt material ni behöver ta fram och vad som är dolda fel, vad som är fel som ni borde upptäckt och vad som eventuellt fuskats med när slutbesked upprättades. Om sedan besiktningsmannen finner saker som faller under dolda fel eller saker som utlovats som inte stämmer, då har ni ett case att gå vidare med juridiskt.

Men, det första jag tror ni ska göra, speciellt om ni själva inte är 100% hemma i svensk kultur och svenska regler, är att sluta skylla på "Sverige" eller "Polacker". Det kommer ge er motvind, det är att kasta sten i glashus. Ni har klantat er som inte tog in en besiktningsman. Nu är det damage control som gäller. Inte att klaga på att saker borde fungera på ett annat sätt, eller funkar på ett annat sätt i andra länder. Köper man hus här är det till att läsa på om reglerna här i Sverige.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 8 till
  • Laddar…
G Goza skrev:
Det har du rått i fullständig! Säljaren var från Polen och bulvan från ryssland men vi sett bara mäklaren som var riktigt svensk. När vi skrev avtalat så sa jag till säljaren är ni polska då blir dem så konstiga men min son tyckte att det var taskigt att säga och de hade så bråttom för de hde lämnat en autism barn hemma.
Om du själv kommer från ett annat land känner jag att du verkar vara rasistisk som ser ned på Polen.

Jag har flera bekanta som anlitat hantverkare från polen som varit jätteduktiga.

Det vore intressant att höra från vilket land du kommer där man kan förvänta sig att säljare är helt ärliga och det är bytesrätt på husaffärer...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Finns det slutbesked på huset från kommunen?

Lägg upp besiktningsprotokollet så kan du få ytterligare värdefulla tips här!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men är huset färdigbyggd? Eller väntar ni på slutbesked?
Att det är fuskbyggare händer. Varje gång så drabbas någon ekonomiskt.
Oftast så har köparen någonstans brustit.

Vem är säljaren? Företaget eller privatpersonen?

Det är inte roligt att bli lurad. Men det är inte Sveriges fel.
Det är färdigbygdd och finns slutbesked som är slarvig så är det Sveriges fel för tilllåter fuskbygg och svensk mäklaren som ljuget för fuskare.
Det är polska privata personer som har byggfirma och allt från Polen som vi fått reda på efter avtalet.

Redan finns fuktni taket med antibakteriella påväxt och i tvättrumet. Vi får se vad drt kommer fel och det är inte Sveriges fel flr man kan fuska hur man kan via lag för det är tilllåtet
 
G
M Mawe85 skrev:
Finns det slutbesked på huset från kommunen?

Lägg upp besiktningsprotokollet så kan du få ytterligare värdefulla tips här!
Det ska jag göra
 
Tänkt på att man har ett eget ansvar.
Allt är inte alltid någon annans fel.

Det är tufft att köpa hus. Men det finns mycket hjälp att få .

Tänk på att om om du blir lurad så är ditt eget fel.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
G
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänkt på att man har ett eget ansvar.
Allt är inte alltid någon annans fel.

Det är tufft att köpa hus. Men det finns mycket hjälp att få .

Tänk på att om om du blir lurad så är ditt eget fel.
I sånt demokratiska land ,yes det stämmer. Men alla vara ärliga mot sitt yrke och som mäklaren har lojalitetsplikter mot säljaren och köparen. Om han var seriös och utbildad rätt så skulle inte begått fusk och bedrägeri med samarbete med ryska bulvan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.