P
TeroM TeroM skrev:
Är det inte jobbigt att ta med den när man skall ut i skogen eller eller ut och handla?
Jag vet inte eftersom jag aldrig har försökt. I skogen går jag mest. Kör sällan bil där. På en parkering där man står nån timme (handla) hinner det aldrig bli värre isbildning än att elframrutan tar bort det snabbt.

När jag bilpendlade till jobbet var det mycket skönt att slippa vistas utomhus överhuvudtaget. Garage hemma och garage på jobbet. Jag hade kunnat skippa ytterkläder och ha tofflor på fötterna.
 
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Svenska knallröda korvar finns kvar, åtminstone i form av falukorv, men säkert även någon dansk pølse som är tillverkad i Sverige. St:Annas Rökeri gör förövrigt en fantastiskt god varmrökt falukorv ifall ni får chans att testa.
Håller med om korven. Den behöver man inte ens steka, den är god att äta ändå.
 
Virus på den tiden var dock inte lika elaka som dagens. Åtminstone på Amigan minns jag att dom ofta bara gjorde lustiga grejer, som att byta ut muspekaren mot en snopp. Det var mer vanligt med virus men hörde aldrig talas om att något virus förstört något för någon.

Det fanns antivirusprogram redan då.
 
Redigerat:
S SnickareHobb skrev:
Virus på den tiden var dock inte lika elaka som dagens. Åtminstone på Amigan minns jag att dom ofta bara gjorde lustiga grejer, som att byta ut muspekaren mot en snopp. Det var mer vanligt med virus men hörde aldrig talas om att något virus förstört något för någon.

Det fanns antivirusprogram redan då.
Ja, virus var generellt mera godartade när de blev populära på åttiotalet och senare, men det fanns undantag. Jerusalem som kom 1987 (för DOS) hade t ex en logisk bomb som "smällde" varje fredag 13:e och raderade programfiler som kördes den dagen (samt återinfekterade filer så att de till slut blev för stora att köra).

Många andra virus var så illa skrivna att även om de inte avsåg att göra någon skada så gjorde de det ändå. Många infekterade t ex hårddiskar (på PC) pss som om de varit disketter med påföljden att partitionstabeller osv. blev förstörda (vilket förstörde filsystem osv. för alla som inte kunde återskapa layouten med manuella verktyg).

Och redan 1994 kom OneHalf, det första viruset som långsamt krypterade datorns hårddisk. Nu var krypteringen som tur var inte så stark, utan kunde knäckas om man varit dum nog att bara ta bort viruset (och därmed lämnat hårddisken krypterad).

Det fanns varianter av den som "erbjöd" användaren att spela ett spel mot datorn (black jack osv.) med löftet att om man vann så skulle disken avkrypteras. Men spelen var naturligtvis riggade. Det gick inte att vinna...

Så modern ransomware som krypterar data som du inte får nyckeln till utan att betala, är fundamentalt ingen ny idé. (Men nu finns det som man brukar säga ändå inga nya idéer inom datavetenskapen... ;))
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Marike
B Bassrunner skrev:
Se där en sak jag glömt bort .. Den eviga och ständigt infekterade diskussionen om att det "faktiskt inte heter Vic64, utan kommandår 64".
Jo, sant, men vic är lättare att skriva. :p
 
Marike
S skaraborgsfakir skrev:
Gav bort en 128D för två veckor sedan. Den funkade kanon för den killen som fick den.

Vad beträffar den C64 så ska du titta efter i den därför att den kan bli sådana fel i kraftdelen så att kretsarna brinner upp. Sök på nätet efter handledning !
Byta de dåliga kondringarna är inte svårt.
Kasettbandspelaren kan nog ge en hel del bekymmer liksom de gamla banden.
Ja just det, det fanns 128 också, en sådan hade jag några veckor men lämnade tillbaka och köpte amiga 500 istället, för 128:an var ju inte mycket smartare än 64:an. Sedan köpte jag en amiga 1000 bara för att den hade upphovsmännens autografer på insidan av skalet, den ångrar jag att jag till sist slängde. Dessutom medföljde skärm, en sån där som gjorde att man blev av med mjäll. Samma sak med den första pc-skärmen jag hade, men där fick man lite färg i trynet också.
 
Marike
Brytarspetsar till bilens tändning har jag förskjutit att det fanns, sicket bry man hade med den.
 
  • Gilla
Tokskalle och 3 till
  • Laddar…
Det jag minns av Commodore 64 var att "Vinter-OS" var kul att spela. Särskilt skidskyttet.
Pixelerad skärmbild från Commodore 64-spelet "Vinter-OS" som visar skidskytte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så avancerat kanske men ett litet steg framåt mot TV-spelet som brorsan köpte på 70-talet. Ett Luxor.
Gammal TV-spelsuppsättning med Luxor-konsol, joystick, spelkassett och en skärmbild av ett enkelt spel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förresten, varför försvann joysticken från spel? För mig det enda vettiga sättet att spela arkad- tv- och datorspel på. Allt från ubåtsjakt på tv till Donkey Kong på bordsspelet på favoritfiket gick bättre med joystick.
 
  • Gilla
mkristensson och 1 till
  • Laddar…
Marike
Keiller Keiller skrev:
Det jag minns av Commodore 64 var att "Vinter-OS" var kul att spela. Särskilt skidskyttet.
[bild]

Inte så avancerat kanske men ett litet steg framåt mot TV-spelet som brorsan köpte på 70-talet. Ett Luxor.
[bild]

Förresten, varför försvann joysticken från spel? För mig det enda vettiga sättet att spela arkad- tv- och datorspel på. Allt från ubåtsjakt på tv till Donkey Kong på bordsspelet på favoritfiket gick bättre med joystick.
Jo men de finns att köpa till PC.
Det första tv-spel vi hade var inbyggt i en Blaupunkt-tv, Tror de kallades för tennis. Gud så tråkigt vi hade.
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
varför försvann joysticken från spel?
Har den? Det är väl fortfarande tum-joystick på tv-spelskonsoller? Det är ju ingen tac-2, men ändå.
 
Inhemsk elektroniktillverkning.
Tex Luxor,
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har den? Det är väl fortfarande tum-joystick på tv-spelskonsoller? Det är ju ingen tac-2, men ändå.
Och finns väldigt avancerade joysticks för flygsim.
 
Blodsoppen
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[media]
Tyvärr omkom han när Estonia sänktes.
 
  • Ledsen
  • Wow
lat och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har den? Det är väl fortfarande tum-joystick på tv-spelskonsoller? Det är ju ingen tac-2, men ändå.
Tum-joystick är en halvmesyr. När Nintendo kom med sin konsoll i mitten av 80-talet tappade jag suget att spela på tv:n. Det var frånvaron av en rejäl styrspak som gjorde spelupplevelsen mindre intressant. Men vid det laget hade jag blivit vuxen så tv-spel ersattes av andra intressen.
 
Keiller Keiller skrev:
Tum-joystick är en halvmesyr. När Nintendo kom med sin konsoll i mitten av 80-talet tappade jag suget att spela på tv:n. Det var frånvaron av en rejäl styrspak som gjorde spelupplevelsen mindre intressant. Men vid det laget hade jag blivit vuxen så tv-spel ersattes av andra intressen.
För mariotyp spel är ju gamepadsen överlägsen joystick. Princip bara flygsim där joystick gör sig bra. Gamepad fungerar hyfsat för bilspel vilket inte joystick gör. En ratt är ju bäst självfallet.

Dock förstår jag inte hur folk kan spela FPS med gamepad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.