2 319 läst · 27 svar
2k läst
27 svar
Golvvärmen blir inte varm
Jo, det löste jag genom att fylla på från 0 till 1.5 bar på pumpen. Får se om det blir varmare snart. Eller har det ingen koppling till den vattenburna golvvärmen? I samband med att jag fyllde på vatten upptäckte jag att det läckte från det röret som jag bifogade bild på senare (med ventilen som det står LK armatur 9 bar på), och att läckaget fanns där redan innan påfyllningen.A Arnodt skrev:
Redigerat:
Säkerhetsventiler som det står 9 bar på är på varmvattenberedningssidan. På golvvärmekretsen är det väl säkerhetsventil som öppnar vid ca 2 bar övertryck.
Finns det inte ett expansionskärl på varmvattensidan(brukar inte finnas), då brukar säkerhetsventilen(9 bar) öppna litet och spotta ut litet vatten då kallt vatten i varmvattenberedaren värms upp till önskad temperatur(ca 70 grader C). Vid uppvärmningen expanderar vattnet nämligen och vattentrycket kan överskrida säkerhetsventilens 9 bar. Det sitter nämligen en backventil på kallvattenledningen så varmvattnet inte kan "smita" baklänges i kallvattenledningen.
Kallvattnet i ert hus har troligen ett tryck på 4 till 6 bar övertryck.
Vi har emellertid monterat ett expansionskärl(är speciellt kärl som tål 10 bar) även på varmvattensidan, men sitter på kalla sidan för att skona gummiblåsan och undvika ha varmvatten stående i expansionskärlet(legionella). Just för att säkerhtsventilen inte ska öppna och spotta ut en skvätt vatten varje gång den värmer varmvatten. Vi har nämligen ganska högt kommunalt kallvattentryck, ca 6 bar övertryck.
Finns det inte ett expansionskärl på varmvattensidan(brukar inte finnas), då brukar säkerhetsventilen(9 bar) öppna litet och spotta ut litet vatten då kallt vatten i varmvattenberedaren värms upp till önskad temperatur(ca 70 grader C). Vid uppvärmningen expanderar vattnet nämligen och vattentrycket kan överskrida säkerhetsventilens 9 bar. Det sitter nämligen en backventil på kallvattenledningen så varmvattnet inte kan "smita" baklänges i kallvattenledningen.
Kallvattnet i ert hus har troligen ett tryck på 4 till 6 bar övertryck.
Vi har emellertid monterat ett expansionskärl(är speciellt kärl som tål 10 bar) även på varmvattensidan, men sitter på kalla sidan för att skona gummiblåsan och undvika ha varmvatten stående i expansionskärlet(legionella). Just för att säkerhtsventilen inte ska öppna och spotta ut en skvätt vatten varje gång den värmer varmvatten. Vi har nämligen ganska högt kommunalt kallvattentryck, ca 6 bar övertryck.
Redigerat:
Jag bifogar en bild på expansionskärlet. Den går till den rödmarkerade anslutningen på bilden efter.A Arnodt skrev:Säkerhetsventiler som det står 9 bar på är på varmvattenberedningssidan. På golvvärmekretsen är det väl säkerhetsventil som öppnar vid ca 2 bar övertryck.
Finns det inte ett expansionskärl på varmvattensidan(brukar inte finnas), då brukar säkerhetsventilen(9 bar) öppna litet och spotta ut litet vatten då kallt vatten i varmvattenberedaren värms upp till önskad temperatur(ca 70 grader C). Vid uppvärmningen expanderar vattnet nämligen och vattentrycket kan överskrida säkerhetsventilens 9 bar. Det sitter nämligen en backventil på kallvattenledningen så varmvattnet inte kan "smita" baklänges i kallvattenledningen.
Kallvattnet i ert hus har troligen ett tryck på 4 till 6 bar övertryck.
Vi har emellertid monterat ett expansionskärl(är speciellt kärl som tål 10 bar) även på varmvattensidan, men sitter på kalla sidan för att skona gummiblåsan och undvika ha varmvatten stående i expansionskärlet(legionella). Just för att säkerhtsventilen inte ska öppna och spotta ut en skvätt vatten varje gång den värmer varmvatten. Vi har nämligen ganska högt kommunalt kallvattentryck, ca 6 bar övertryck.
Hur lång tid kan det ta tills golvvärmen går igång igen? Efter att jag kört upp trycket till 1.5 bar. Det är fortfarande ingen skillnad.
Radiatorerna på övervåningen är varma.. Det har de varit hela veckan.
Redigerat:
Beror på om den är ingjuten kan det ta 6-7 timmar upp till ett dygn om det har kallnat ner mycket Sista fotot shunten står på noll = ingen värme ut om den inte är kopplad för annan riktning ett foto lite längre så det syns mellan golv och tak
Shunten är ställd på automatisk, blir det ingen skillnad till imorgon får jag köra shunten manuellt och kolla flödet.. Ska kontrollera att cirkulationspumpen funkar.J jonaserik skrev:
Jag ställde in shunten manuellt nu med vredet på 10. På cirkulationspumpen till höger om shunten lossade jag mitten och då rann det ut varmt vatten. Själva pumpen är också varm, så jag antar att den funkar. Finns det något annat sätt att kontrollera den?J jonaserik skrev:
En annan sak jag märker nu är att shunten surrar till var 20e sekund, som en dörrklocka. Vad beror det på? Innan jag ställde den på manuellt lät den inte alls.
Rören som går till golvvärmen (till två fördelare) med varmvatten är halvvarma. De är rödmarkerade på bifogade bilden.
Jepp du kan kolla i hålet under mittenskruven på pumpen om den snurrar, lys in så ser du eller en mejsel in. skramlar lite i näven. Att shunten morrar beror på att inställt värde är lägre än vad som ska ut och då vill den stänga.
J jonaserik skrev:
Jag lyste in med ficklampa och den är igång. Jag vred pumpen till tredje läget. Nu får vi vänta och se.J jonaserik skrev:
Det som hänt nu efter ändringen med shunten är att:
Temp. Vv-givare har minskat från 48 till 38
Framledningstemp 2 ökat från 25 (31) till 33 (34).