Men nu är du inne på varmvattenberedningen. Är det inte golvvärmen som är problemet?
 
Står det 9 på den, så har den inte med värmesystemet att göra , vattentäta skott mellan värmesystem och VV , bara byta, kostar ett par hundringar.
 
A Arnodt skrev:
Men nu är du inne på varmvattenberedningen. Är det inte golvvärmen som är problemet?
Jo, det löste jag genom att fylla på från 0 till 1.5 bar på pumpen. Får se om det blir varmare snart. Eller har det ingen koppling till den vattenburna golvvärmen? I samband med att jag fyllde på vatten upptäckte jag att det läckte från det röret som jag bifogade bild på senare (med ventilen som det står LK armatur 9 bar på), och att läckaget fanns där redan innan påfyllningen.
 
Redigerat:
Säkerhetsventiler som det står 9 bar på är på varmvattenberedningssidan. På golvvärmekretsen är det väl säkerhetsventil som öppnar vid ca 2 bar övertryck.

Finns det inte ett expansionskärl på varmvattensidan(brukar inte finnas), då brukar säkerhetsventilen(9 bar) öppna litet och spotta ut litet vatten då kallt vatten i varmvattenberedaren värms upp till önskad temperatur(ca 70 grader C). Vid uppvärmningen expanderar vattnet nämligen och vattentrycket kan överskrida säkerhetsventilens 9 bar. Det sitter nämligen en backventil på kallvattenledningen så varmvattnet inte kan "smita" baklänges i kallvattenledningen.
Kallvattnet i ert hus har troligen ett tryck på 4 till 6 bar övertryck.

Vi har emellertid monterat ett expansionskärl(är speciellt kärl som tål 10 bar) även på varmvattensidan, men sitter på kalla sidan för att skona gummiblåsan och undvika ha varmvatten stående i expansionskärlet(legionella). Just för att säkerhtsventilen inte ska öppna och spotta ut en skvätt vatten varje gång den värmer varmvatten. Vi har nämligen ganska högt kommunalt kallvattentryck, ca 6 bar övertryck.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Säkerhetsventiler som det står 9 bar på är på varmvattenberedningssidan. På golvvärmekretsen är det väl säkerhetsventil som öppnar vid ca 2 bar övertryck.

Finns det inte ett expansionskärl på varmvattensidan(brukar inte finnas), då brukar säkerhetsventilen(9 bar) öppna litet och spotta ut litet vatten då kallt vatten i varmvattenberedaren värms upp till önskad temperatur(ca 70 grader C). Vid uppvärmningen expanderar vattnet nämligen och vattentrycket kan överskrida säkerhetsventilens 9 bar. Det sitter nämligen en backventil på kallvattenledningen så varmvattnet inte kan "smita" baklänges i kallvattenledningen.
Kallvattnet i ert hus har troligen ett tryck på 4 till 6 bar övertryck.

Vi har emellertid monterat ett expansionskärl(är speciellt kärl som tål 10 bar) även på varmvattensidan, men sitter på kalla sidan för att skona gummiblåsan och undvika ha varmvatten stående i expansionskärlet(legionella). Just för att säkerhtsventilen inte ska öppna och spotta ut en skvätt vatten varje gång den värmer varmvatten. Vi har nämligen ganska högt kommunalt kallvattentryck, ca 6 bar övertryck.
Jag bifogar en bild på expansionskärlet. Den går till den rödmarkerade anslutningen på bilden efter.

Hur lång tid kan det ta tills golvvärmen går igång igen? Efter att jag kört upp trycket till 1.5 bar. Det är fortfarande ingen skillnad.

Radiatorerna på övervåningen är varma.. Det har de varit hela veckan.
 
  • Expansionskärl för värmesystem fortfarande inpackat i skyddande plastfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd expansionskärl för värmeanläggning med teknisk informationsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl anslutet till rörsystem med röd markering, i ett värmesystem under underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärls termometer visar 25.1°C för framledningstemperatur med inställningsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat för golvvärme som visar framledningstemperatur på 40.8 grader Celsius och klockan 08:45.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl anslutet till rör och termostat, med cirkulationspump i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Beror på om den är ingjuten kan det ta 6-7 timmar upp till ett dygn om det har kallnat ner mycket Sista fotot shunten står på noll = ingen värme ut om den inte är kopplad för annan riktning ett foto lite längre så det syns mellan golv och tak
 
  • Gilla
MB58
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Beror på om den är ingjuten kan det ta 6-7 timmar upp till ett dygn om det har kallnat ner mycket Sista fotot shunten står på noll = ingen värme ut om den inte är kopplad för annan riktning ett foto lite längre så det syns mellan golv och tak
Shunten är ställd på automatisk, blir det ingen skillnad till imorgon får jag köra shunten manuellt och kolla flödet.. Ska kontrollera att cirkulationspumpen funkar.
 
J jonaserik skrev:
Beror på om den är ingjuten kan det ta 6-7 timmar upp till ett dygn om det har kallnat ner mycket Sista fotot shunten står på noll = ingen värme ut om den inte är kopplad för annan riktning ett foto lite längre så det syns mellan golv och tak
Jag ställde in shunten manuellt nu med vredet på 10. På cirkulationspumpen till höger om shunten lossade jag mitten och då rann det ut varmt vatten. Själva pumpen är också varm, så jag antar att den funkar. Finns det något annat sätt att kontrollera den?

En annan sak jag märker nu är att shunten surrar till var 20e sekund, som en dörrklocka. Vad beror det på? Innan jag ställde den på manuellt lät den inte alls.

Rören som går till golvvärmen (till två fördelare) med varmvatten är halvvarma. De är rödmarkerade på bifogade bilden.
 
  • Shuntventil inställd manuellt till värde 10 med synlig cirkulationspump och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med shunt och cirkulationspump, rör markerade med rött, i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp du kan kolla i hålet under mittenskruven på pumpen om den snurrar, lys in så ser du eller en mejsel in. skramlar lite i näven. Att shunten morrar beror på att inställt värde är lägre än vad som ska ut och då vill den stänga.
 
Ett snäpp högre fart på pumpen står som synes på 2 ställ till 3 och se vad som händer
 
J jonaserik skrev:
Ett snäpp högre fart på pumpen står som synes på 2 ställ till 3 och se vad som händer
J jonaserik skrev:
Jepp du kan kolla i hålet under mittenskruven på pumpen om den snurrar, lys in så ser du eller en mejsel in. skramlar lite i näven. Att shunten morrar beror på att inställt värde är lägre än vad som ska ut och då vill den stänga.
Jag lyste in med ficklampa och den är igång. Jag vred pumpen till tredje läget. Nu får vi vänta och se.

Det som hänt nu efter ändringen med shunten är att:

Temp. Vv-givare har minskat från 48 till 38
Framledningstemp 2 ökat från 25 (31) till 33 (34).
 
Jag ser även nu att mätaren på ena fördelaren matchar den förändrade framledningstempen från 25 till 33. Nu får vi hoppas på att det blir varmt.
 
Jepp det tar ett tag innan det stabiliserat sig med alla temperaturer, så det blir att se i morgon hur det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.