A
Hade tillsyn av lägenheten för någon vecka sedan, eftersom jag köpt min första lägenhet för drygt ett år sedan. Kontrollen gick snabbt och det som togs upp var endast att brandvarnaren skulle upp i taket. Bra, inget mer med det tänkte jag tills detta slank ner i brevinkastet idag:


"Det har framkommit att efter utförd tillsyn utförd i er lägenhet att ni har en spiskåpa kopplad till ventilationskanalen vilket inte är tillåtet. Ni behöver montera om denna skyndsamt och detta kommer kontrolleras. Har boende en köksfläkt felkopplad så påverkar det andra boende i föreningen".

Vad betyder det här på dumsvenska? Köket är ju renoverat för 8 år sedan av tidigare ägaren. Köksfläkten är ingen som suger ut luften, utan vi har en timer där fläkten "öppnar upp" och oset kan stiga uppåt i fläkten.

Vart ska spiskåpan kopplas in? Vem ringer man o vad kan det landa på?

Evigt tacksam för svar!
 
Du får svara att du inte har en fläkt i kåpan.
 
  • Gilla
annaww
  • Laddar…
Det låter som besiktningsmannen tror/vet att du har en fläkt i kåpan. Vilket som sagt oftast inte är tillåtet i flerfamiljshus. Det låter väldigt konstigt att detta inte påpekades i så fall redan vid besöket.


Jag misstänker att bes. mannen har blandat ihop anteckningar från flera besiktningar. Kontakta bes. manne och berätta att du inte har någon fläkt i kåpan.
 
  • Gilla
annaww och 1 till
  • Laddar…
A
Har förklarat jag inte har en fläkt i spiskåpan. Dock får jag bara till svar att den inte får vara kopplad till ventilationen och jag måste åtgärda det. Jag frågar gång på gång om vad alternativet är? Men det verkar han inte kunna svara på den här kontorsnissen...(det var inte han som utförde tillsynen).

Jag har kontaktat märket som gjort spiskåpan, FRANKE. Seriöst företag som står bakom mig om att den typen av fläkt SKA vara kopplad till centralventilationen för att fungera.

Men om man bortser från allt detta. Visst är väll spiskåpor/fläktar alltid kopplade till ventilationen? Vart annars ska oset ta vägen?
 
A annaww skrev:
Har förklarat jag inte har en fläkt i spiskåpan. Dock får jag bara till svar att den inte får vara kopplad till ventilationen och jag måste åtgärda det. Jag frågar gång på gång om vad alternativet är? Men det verkar han inte kunna svara på den här kontorsnissen...(det var inte han som utförde tillsynen).

Jag har kontaktat märket som gjort spiskåpan, FRANKE. Seriöst företag som står bakom mig om att den typen av fläkt SKA vara kopplad till centralventilationen för att fungera.

Men om man bortser från allt detta. Visst är väll spiskåpor/fläktar alltid kopplade till ventilationen? Vart annars ska oset ta vägen?
Det finns också kolfilterfläktar, där luften går genom ett filter som fångar oset och sen släpps luften ut i rummet igen.
 
A
S Snappahaneklanen skrev:
Det finns också kolfilterfläktar, där luften går genom ett filter som fångar oset och sen släpps luften ut i rummet igen.

Jo jag har läst om det. Men då skrevs det även om att fläkten behöver en motor och det är ju förbjudet i vår förening så tyvärr uteslutet.

Har nu skickat iväg ett mail med argument och citat från han. Det här skrev han på företaget som gör fläktarna:


"Vad jag kan se på bilderna och på din beskrivning så är det en 490-11 som du har 490-11 60cm 400-Serien Vit (franke.com)

Det är en utdragbar spiskåpa med bara en timer på undersidan som öppnar ett spjäll i max 60 min

Den produkten SKALL kopplas till en gemensam centralfläkt för flera lägenheter då den alltså inte har någon motor.

Det blir centralfläkten som gör allt sug.

Det måste vara något missförstånd hos den som har skrivit brevet till dig. Jag kan inte tänka mig något annat.

En kolfilterfläkt renar ju luften från lukt och blåser tillbaka luften till köket igen men då måste det vara en fläkt med motor (motsv 420) och det är ju inte detta.

I så fall måste man också förmodligen montera och justera in en kontrollventil i hålet i väggen/taket.

Så – stå på dig och får du problem så får du be föreningen eller vem din ”motpart” är att höra av sig och förklara varför du inte skulle kunna använda denna".
 
A annaww skrev:
Jo jag har läst om det. Men då skrevs det även om att fläkten behöver en motor och det är ju förbjudet i vår förening så tyvärr uteslutet.

Har nu skickat iväg ett mail med argument och citat från han. Det här skrev han på företaget som gör fläktarna:


"Vad jag kan se på bilderna och på din beskrivning så är det en 490-11 som du har 490-11 60cm 400-Serien Vit (franke.com)

Det är en utdragbar spiskåpa med bara en timer på undersidan som öppnar ett spjäll i max 60 min

Den produkten SKALL kopplas till en gemensam centralfläkt för flera lägenheter då den alltså inte har någon motor.

Det blir centralfläkten som gör allt sug.

Det måste vara något missförstånd hos den som har skrivit brevet till dig. Jag kan inte tänka mig något annat.

En kolfilterfläkt renar ju luften från lukt och blåser tillbaka luften till köket igen men då måste det vara en fläkt med motor (motsv 420) och det är ju inte detta.

I så fall måste man också förmodligen montera och justera in en kontrollventil i hålet i väggen/taket.

Så – stå på dig och får du problem så får du be föreningen eller vem din ”motpart” är att höra av sig och förklara varför du inte skulle kunna använda denna".
Jag kan bara hålla med om att det verkar råda förvirring och att någon verkar missförstått något. Din typ av fläkt brukar vara ok att koppla till centralventilation. Fläktar med motor får INTE kopplas till centralventilation för de trycker in oset i andra lägenheter via deras ventilation.

En kolfilterfläkt får man alltid montera, den är inte kopplad till något gemensamt och påverkar inte grannarna.
 
  • Gilla
annaww
  • Laddar…
A
Föreningen fick alla att kontrollera sina fläktar efter mitt lilla upptåg. Snubben som kontrollerade det här kontaktade mig (efter jag lämnat en lapp) och sa att det var helt korrekt installerat. Skönt när det lönar att stå på sig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A annaww skrev:
Föreningen fick alla att kontrollera sina fläktar efter mitt lilla upptåg. Snubben som kontrollerade det här kontaktade mig (efter jag lämnat en lapp) och sa att det var helt korrekt installerat. Skönt när det lönar att stå på sig.
Låter som oerhört dyrt för föreningen. Dags för styrelsen att skärpa till sig. Kanske dags att rotera lite ledamöter till stämman nu snart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.