Har en obebyggd tomt. Vill bygga ett hus och ett växthus, ev jordkällare.
Tomten är naturtomt och oplanerad....
Var börjar jag? Hjälp med ordningen i planering och kontakter + budget??
Tips på var jag hittar s. k. genomförandeplaner?
Nybyggare på riktigt!
 
Du började iallfall helt rätt då du redan gjort punkt ett.

1. Att starta en tråd om projektet på byggahus.se

Fortsättningen därifrån skulle jag nog börja med budgeten även om den med stor sannolikhet kommer justeras när man går vidare in i mer detaljer.
 
Hemmakatten
2. Kolla med kommunen att det finns byggrätt och på hur många kvm. Begär ut detaljplanen, om det är ett detaljplanelagt område.
 
  • Gilla
ett och annat
  • Laddar…
Det är kollat!

80 +20 + ev attefall
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ha en dialog med kommunen. Min erfarenhet är att de är hjälpsamma och t o m kan komma med tips och förslag.
Kolla ang. väg. Så att du når din tomt utan problem.
Fundera över hur du ungefär vill att huset ska se ut, utvändigt o invändigt.
Prata med arkitekt el. likn som kan hjälpa dig med utformning.
Sedan är det dags att lämna in bygglovshandlingar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Tomten är helt oplanerad...stenrik - vem kan ge råd?
Fyllmassor?
Placering av huset?
Avloppets placering?
Är det kommunen som ger dessa synpunkter - ska väl finnas och godkännas på ritningar?
Arkitekt? Byggföretag?
Det verkar vara många som ska vara med från början?
Kan inte reda ut för mig själv - var börja?
 
Hemmakatten
Det viktigaste har du fått reda på. Dvs att det finns en byggrätt.

Titta på detaljplanen och se om det finns "prickad" mark. Där får du inte placera bostadshuset.

Väg och tillfart, kolla om det finns några krav från kommunen. (Låter som att det är en kommunal väg.)

Nästa steg är att kolla upp husföretag om de har ett hus som passar dig. Jag tycker att det bästa huset får man om man har en arkitekt att rita huset efter er användning och efter tomtens förutsättningar. Det är dock ett dyrare alternativ, men som kan vinna i längden. Speciellt om ni hittar en lokal byggfirma.
 
  • Gilla
ett och annat
  • Laddar…
R
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
För att bilda sig en uppfattning om vilka uppgifter kommunen kan tänkas vilja ha, så kan man som en övning studera Nackas ansökningsblankett för att anlägga enskilt avlopp. Det lär väl inte vara så jättestor skillnad mellan olika kommuner. Länk:
[länk]
Tackar!
Betyder att jag måste veta var huset ska stå.innan ansökan om det....
:giggle:
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Nja. Tycker du ska inleda en diskussion med kommunen. De är faktiskt till för att hjälpa invånarna och de brukar vara väldigt hjälpsamma.

Ska du ha enskilt vatten och avlopp är det bra att diskutera innan du planerar huset.

En brunnsborrare har koll på grundvattnet i ditt område och ser på tomten var det är bra att borra efter vatten. En grund- och markfirma ser också var det är bra att anlägga en avloppsanläggning. Att ta kontakt med dessa och få de att komma och se på tomten kostar dig ingenting.

När du har ringat in dessa viktiga funktioner så kan du med kommunens hjälp komma fram till en bra plats för huset. Det kostar dig ingenting i det här läget. Du kan också begära offert från Elverket vad det kostar att dra in el till huset.

Det är först när du vet alla dessa saker och så småningom söker ett bygglov och tillstånd för avloppsanläggning som det kostar.

Men börja lite smått. Begär ut eventuell detaljplan. Läs på. Även om det verkar obegripligt i början så kommer du snart lära dig.
 
  • Gilla
ett och annat och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nja. Tycker du ska inleda en diskussion med kommunen. De är faktiskt till för att hjälpa invånarna och de brukar vara väldigt hjälpsamma.

Ska du ha enskilt vatten och avlopp är det bra att diskutera innan du planerar huset.

En brunnsborrare har koll på grundvattnet i ditt område och ser på tomten var det är bra att borra efter vatten. En grund- och markfirma ser också var det är bra att anlägga en avloppsanläggning. Att ta kontakt med dessa och få de att komma och se på tomten kostar dig ingenting.

När du har ringat in dessa viktiga funktioner så kan du med kommunens hjälp komma fram till en bra plats för huset. Det kostar dig ingenting i det här läget. Du kan också begära offert från Elverket vad det kostar att dra in el till huset.

Det är först när du vet alla dessa saker och så småningom söker ett bygglov och tillstånd för avloppsanläggning som det kostar.

Men börja lite smått. Begär ut eventuell detaljplan. Läs på. Även om det verkar obegripligt i början så kommer du snart lära dig.
Jag har två tomter - en med en utrangerad bod som jag haft som terapi att gömma under panel mm, som bara skulle vara bostad ett par år, men ....det blev längre. Så primitiva lösningar, mörkt pga lågt i tak.
Svårt att få hit hantverkare!!
Det är en samfällighet - har del i vattenverk,sophämtning, badstrand.
Så detaljplan finns. Men planering av tomt?? Placering av hus? mm.
Jag ska ta mer kontakt med kommunen.
Det var mycket friare byggbestämmelser när jag kom hit. (1996). Så, jag kommer få bo kvar här åtminstone några år till... Det kostar att gå igång med bygge har jag fått reda på! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.