K Kallens skrev:
Fönster där man tänkt på att kassetterna inte ska gå att lyfta ur och om de måste vara öppningsbara så ha någon form av lås. Det är en rimlig nivå tänker jag.
Glaskassetterna går alltid att plocka ur eftersom man måste kunna byta dem vid behov. Fönstertillverkarna har uppmärksammat problemet och gjort det svårare, men det är ändå bara en fråga om tid.

Är det ett insynsskyddat läge där inbrottstjuven kan arbeta ostört så är det den föredragna metoden framför att bryta upp fönstret eller att krossa glaset - om det är moderna treglasfönster.

Det tar inte många minuter att plocka ur en kassett. Däremot har moderna fönster bra skydd mot brytning förutsatt att det är korrekt montage. Vill man ha extra skydd kan man montera extra klossar så att karmen inte flexar mot bågen i sidled. Det brukar finnas information om detta i monteringsanvisningarna.

Någon form av högljudande larm som går när man börjar pilla på fönstret tror jag är en bra idé.
 
En enkel sak, förutom det här med lås, larm osv:
Svensktillverkade fönster har glaskasetten, med de två/tre glasen, monterad utifrån, och den hålls på plats med enkla trälister runt kanterna.
Sprätta bort listerna, och det är lätt att lyfta ut hela glaskasetten och det är fritt tillträde utan att behöva knäcka något glas.
Till fönstren på vårt hus, som vi byggde 2010, köpte vi fönster och fönsterdörrar från Polen, s.k. Dreh kipp fönster.
På dem var glaskasetterna insatta från insidan, och alltså inte möjliga att lyfta bort utifrån.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Påbyggare2020 Påbyggare2020 skrev:
Tack! Några grannar hade inbrott med just utlyft fönster på baksidan för ett tag sedan.
Det löses enkelt med lite silikon som limmar glaskassetten.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En enkel sak, förutom det här med lås, larm osv:
Svensktillverkade fönster har glaskasetten, med de två/tre glasen, monterad utifrån, och den hålls på plats med enkla trälister runt kanterna.
Sprätta bort listerna, och det är lätt att lyfta ut hela glaskasetten och det är fritt tillträde utan att behöva knäcka något glas.
Till fönstren på vårt hus, som vi byggde 2010, köpte vi fönster och fönsterdörrar från Polen, s.k. Dreh kipp fönster.
På dem var glaskasetterna insatta från insidan, och alltså inte möjliga att lyfta bort utifrån.
Branschstandard är att limma kassetterna. Sen vet jag inte om alla tillverkare följer standarden.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
hålls på plats med enkla trälister runt kanterna.
Sprätta bort listerna, och det är lätt att lyfta ut hela glaskasetten
Är listerna spikade med stift så är det väldigt enkelt att sprätta bort dessa med en flatmejsel. Man byter dem mot dubbla antalet torxskruvar, tiden det tar att stå och skruva bort dessa bör avskräcka iallafall någon. Dessutom så gissar jag att alla tjuvar har en skruvmejsel/stämjärn men inte alla har torx20 i fickan...)
 
En annan del av skalet som är svagt är om man har halvglasade altandörrar, den undre "spegeln" är ju bara en skiva med lite isolering emellan. Vill inte tjuven hålla på med glaset så sparkar han hellre in denna skiva och kryper in genom dörren.
 
  • Gilla
Flospel
  • Laddar…
Sett till vad man kan läsa i rapporterna från polisen som skickas ut till grannsamverkan så skulle jag säga att limma glaskassetterna (bara sett att dom lyfts ur, aldrig krossas) och se till att ha dörrar med hakregel och bakkantssäkring. Då har man skapat en miljö där det inte bara är att "gå in". Vill man ett steg vidare så är det lite starka strålkastare med rörelsevakt och kanske ett larm, gärna med vibrationsdetektorer. Få inbrottstjuvar som väljer att fullfölja ett inbrott där larmet går innan dom ens är inne i huset...
 
Dra en sträng silikon runt insidan av fönstrena så blir de inte så lätta att lyfta ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.