J jonaserik skrev:
Bara byta till något , behöver inte vara jordat och sladdställ europa duger gått
Är du helt hundra på att jukeboxen drar max 2,5A?
Om inte så bör du inte föreslå sladdställ med eurokontakt.

Med tanke på att diazedsäkringen är på 6A (enligt TS) så är det troligt att jukeboxen kan dra mer än 2,5A.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är du helt hundra på att jukeboxen drar max 2,5A?
Om inte så bör du inte föreslå sladdställ med eurokontakt.

Med tanke på att diazedsäkringen är på 6A (enligt TS) så är det troligt att jukeboxen kan dra mer än 2,5A.
OK svara då själv med allt som är runtomkring , det är för det mesta amerikanare som byggts om med ny trafo 120 V 60 Hz till 230 V 50 Hz och då sjunker strömmen . Men som sagts så är det kanske bättre att ni i EL-delen dividerar vidare med allt som är och ska vara, som vanligt er emellan, vad som är och inte är ur era synpunkter som är det enda riktiga.
 
Det här är en helt orenoverad, vad jag vet och vad man kan se, jukebox från 1963. Jag är supertacksam för de som vänligt nog svarar här, det hjälper mig mycket. :)
 
Har den stått på ett raggarfik i Sverige så är den för 230V , fanns massor av den sorten på 60 och 70 talet, men är nog en utdöd sak , då det nu är telefoner med hörlurar som tagit över. Nostalgi är det till 100 % att äga en. Grattis.
 
Om inte vissa kulturvärden ska gå förlorade för alltid bör man vara försiktig med vad man gör med den. Undvik ingrepp som inte går att återställa ock spara alla originaldelar till en eventuell nästa ägare. Men struntar man i det kan man gå loss. Fast då kan man ju lika gärna byta den mot en sonoshögtalare och koppla till Spotify. :)
 
Hur ska jag göra nu med den gulgröna som finns i kabeln, knipsa?
 
Bara isolera den
 
Så där, nu tordes man ansluta och slå på strömmen!

Restaurerad jukebox med tänd skärm och öppet skivfack i ett rum, klar för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
jonaserik
  • Laddar…
Vilken klenod du har, har stoppat pengar många gånger i en sådan, bara 25:öringar på den tiden. Jag älskar att se den bilden och ger nostalgi om baktiden om man kan kalla det så , GRATTIS till ett kap. och vårda den väl. Sorgligt tror inte du kan ta hem kompisarna, det finns inga 25:öringar kvar eller är det 1 krona som gäller, då får du in lite på den.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vilken klenod du har, har stoppat pengar många gånger i en sådan, bara 25:öringar på den tiden. Jag älskar att se den bilden och ger nostalgi om baktiden om man kan kalla det så , GRATTIS till ett kap. och vårda den väl. Sorgligt tror inte du kan ta hem kompisarna, det finns inga 25:öringar kvar eller är det 1 krona som gäller, då får du in lite på den.
Den går att köra på gamla enkronor. Dock har jag ett problem, troligtvis mekaniskt, med den som jag inte kommer vidare med. Så finns det någon som kan något om Rock-Ola så behöver jag hjälp.
 
Vad menar du med mekaniskt , vad händer eller inte händer, Är det någon av bumparna som inte går eller vad.
 
J jonaserik skrev:
Vad menar du med mekaniskt , vad händer eller inte händer, Är det någon av bumparna som inte går eller vad.
J jonaserik skrev:
Vad menar du med mekaniskt , vad händer eller inte händer, Är det någon av bumparna som inte går eller vad.
När grippern går till viloläge, men släpper inte grepp om skivan, och motorn vill dra längre men allt fastnar så då klättrar det på drivkuggarna.
 
Vet inte riktigt , är dreven för armen av plast eller metall. Du får nog ta och disikera den delen, om jag inte tänker fel så är gripen mekanisk ( var inte relä/magnet för att det ska gå lite sakta ) med någon klack på ett hjul som ska öppna gripen. Det är svårt att se kanske och det sitter rätt trångt med grejer ini. Har inte meckat i en men annat liknande med styrning med hjul. Du bor lite för långt bort för besök , som skulle var härligt.

Edit motorn vill dra längre, sitter säkert en microbrytare som inte vill, gamla sådana har ett fjäderbleck i sig som kan gå av och då bryter den inte utan vill fortsätta att gå. Bara lite som tanke
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vet inte riktigt , är dreven för armen av plast eller metall. Du får nog ta och disikera den delen, om jag inte tänker fel så är gripen mekanisk ( var inte relä/magnet för att det ska gå lite sakta ) med någon klack på ett hjul som ska öppna gripen. Det är svårt att se kanske och det sitter rätt trångt med grejer ini. Har inte meckat i en men annat liknande med styrning med hjul. Du bor lite för långt bort för besök , som skulle var härligt.

Edit motorn vill dra längre, sitter säkert en microbrytare som inte vill, gamla sådana har ett fjäderbleck i sig som kan gå av och då bryter den inte utan vill fortsätta att gå. Bara lite som tanke
Ja, absolut att det kan vara något sådant. Mot axeln som motorn driver finns microbrytare, men axeln kommer inte i något läge nu när de ska påverkas.


Mekanisk komponent med axel och inringad del i maskin, omgiven av kablar och skivkarusell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den inringade delen klämmer om skivan, men när den är i parkeringsläge så ska den dras in så att skivkarusellen är blir frigjord så den kan spinnas.
 
Ser ut som en ren mekanisk funktion, bäst är nog om du tar ut skivorna OBS glöm inte att skriva upp eller lägga dom i trave, så att inte Elvis blir Tommy Steel. Sen kanske du kan se vad som händer under, går ju att spela utan skivor med, kan vara bra kanske att ha en skrotskiva som kan läggas på tallriken med så inte stiftet sabbas mot tallriken, dom där är ett under av mekanik på den tiden. Nu kan jag inte se på avstånd hur det rör sig där, men om du kör den några ggr så kan du få en uppfattning av vad felar genom att se händelseförloppet när det rör sig. Känn på alla delar om något har flyttat sig på något vis, men tror inte det, kan vara en förslitning på en del så det inte påverkar något på rätt sätt. Vet inte hur noga det måste malla mekaniskt , men kanske inte behövs mer än några mm. Åldern tar ut sin rätt med slitage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.