Hejsan,

Vi skall lägga marksten på vår garageinfart, Bender Labyrint Antik 210x140 mm.
De finns i 50 eller 70 mm tjocka.
Alla leverantörer säger att man måste ha de tjockare, 70 mm, medans några plattsättare har sagt att det räcker med 50 då man bara kör normal persontrafik, d.v.s. inga jättetunga lastbilar dagarna i ända.
Då vi är klara med allt som har med hus och trädgård att göra för övrigt ser vi inte någon större anledning att ta de tjockare plattorna.

Finns det någon som har erfarenhet av detta eller mer info att dela med sig av?

Känns onödigt att lägga en massa extra pengar på något som inte är nödvändigt - samtidigt så vill man ju inte komma hem en dag och ha en sprucken garageuppfart.... Så tänkte vi också att om några få plattor spricker/delar sig om några år så är det ju inte superjobbigt att byta ut dem....

Tacksam för all info eller rekomendationer.

Vänligen,
anna




 
Kombinera ... Vi la 200 kvm hos svärmor för 3 år sen... Va la 70 sten där bilarna kör o parkeras sen la vi 50 sten där man bara går o cyklar osv...
 
Tack Stefan, så har vi gjort. Vi har redan lagt alla gångar med 50. Nu är det bara infarten kvar och där skulle man i stort sett kunna köra överallt, d.v.s. det är säkerligen ställen där man oftast kör - men ibland kanske det kommer mycket folk och då ställer man sig flera i både redd och längd.
Infarten är 105 kvm...
//anna
 
OK...Jag skulle lagt 70 sten... Men jag är av den inställningen att det är dumt att snåla på kvalitet... Hellre spara ihop de x-tra pengarna det handlar om och så göra det ordentligt från början.. Men de e jag.. ;)
 
Förr eller senare backar någon upp med trailer - inte idag, inte imorgon, men en dag. Otroligt irriterande att då få skador. Jag är av samma uppfattning som Stefan_h - den initalkostnad ni har idag är marginell på lång sikt.

Jag vet, jag har varit med om det tidigare. Det var inte vi som fixat garageuppfarten, den fanns när vi köpte huset. Vi insåg dock att underarbetet inte verkade vara av bästa sort så när vi flyttade, satte vi bockar över infarten och berättade för köparna att uppfarten ev inte klarade större tyngd. Men inte lyssnade köparna på detta råd, inte. Flyttade bort bockarna och körde upp ...

Sen hade de mage att komma året därefter och reklamera uppfarten ;D ;D ;D
 
Maria,

Vi fick också veta att de som är 5 cm är klassade för biltrafik. De hade t.o.m. slutat med 7 cm eftersom det inte gjorde ngn skillnad.
Så vi körde 5 cm och lade allt nu i helgen, 110 kvm blev det till slut. Riktigt skönt att ha det gjort och snyggt blev det.

//Anna
 
  • Gilla
ninne45
  • Laddar…
Jag har ca 200kvm av 70mm, (tror inte det fanns 50mm när jag köpte mina=11år sedan) men jag tror nog att det klarar sig med 50mm. Men om man vill padda ytan, så tror jag nog att det knäcks en del, men det åkte även några 70mm, när jag gick runt med paddan.
 
Hej!

Om plattor spricker eller ej beror enligt min uppfattning på hur stor yta de har. Vi har 50 x 50 cm och 50 mm tjocka. I samband med att ett lastbilssläp backades in sprack fem plattor.

per
 
Vi kommer att ha 50 plattor från St eriks på vår uppfart/carport ca 60 kvm. Och det räcker enligt rekomendationer.
 
Läste i ett reklamutskick att de 50mm plattor de sålde klarade bilar upp till 2ton. Så installera en våg i anslutning till uppfarten. :)
 
Är det 2 ton per hjul eller för hela bilen?
 
Hej!
Är rätt så säker på att 50mm är fullt tilltäckligt, därimot så kan ett dåligt förarbete knäcka vilken platta som helst.
Klarar inte uppfarten att man paddar till den på stenarna så är det ett katastrofalt underarbete, men lägger man bara en helg på det så kan det inte bli annat än skit.
Underarbetet bör enligt min mening ta 90% av tiden..
 
pernitta skrev:
Hej!

Om plattor spricker eller ej beror enligt min uppfattning på hur stor yta de har. Vi har 50 x 50 cm och 50 mm tjocka. I samband med att ett lastbilssläp backades in sprack fem plattor.

per
Helt klart måste en mindre platta tåla mer tyngd än en större med samma tjocklek!
 
Replikerar med ett annat inlägg jag skrivit. Kanske nån i den här tråden som har åsikt och tips?
mattiase skrev:
Hej

Vi vill ha skiffer på garageuppfarten. OK. "Funkar inte" säger de som vet. "För klent" etc...
Tanken på att gjuta en sula som underlag har funnits men det är "jobbigt" ;).
Vi funderar dock på om det inte är möjligt utan sula ändå eftersom
  • Marken verkar dunderstabil.
    Vårt hus är nybyggt i nytt område och delar av tomten är uppbyggd nån meter på sprängblock och grus för att allt skulle komma i nivå med resten av området. Efter att ha använt vår avgrusade garageuppfart i tio månader finns fortfarande inte antydan till spårbildning. Stabilt med andra ord!
  • Skiffer är ju oregelbundet från början. Om några plattor råkar knäckas, är det så farligt? Eller pågår processen i evighet så att det bara blir två grusspår till slut?

OSA
/M
 
70 för tunga fordon, 50 för lätta och används som "gångsten" mm oftast.

Men att gå på 50 i garageuppfart :-/ Kör ni med små bilar utan last och dylikt eller  ;)
(Att de finns plattsättare som rekommenderar det förstår jag, är ju mindre slitsamt jobb)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.