C cpalm skrev:
Det var förvisso en VVS-artikel, inte en elartikel.
Vad är det för pryl vi pratar om? Jag verkar ha missat en del av handlingen... :oops:
 
P Peter1971 skrev:
Oj vad alla hemmapulare som skall göra någon renovering hemma ojar sig för räkningen de får från entreprenören, tror ni entreprenören sitter å googlar var han kan köpa den aktuella produkten billigast å därefter vänta på ev utlovade leveranstider för denna produkt sedan ägna tid åt att hämta den från det postombud som angivits av leverantören, nä vill ni betala för den tiden det tar, tror det blir bra mycket dyrare isf för er, är ni så prismedvetna så föreslår jag att ni gör samtliga inköp själv och står för stilleståndskostnader som uppstår om ni missat något som krävs för installationen
Tror inte ni sparar en krona på detta utan snarare tvärtom
Jag har jobbat i denna bransch i nu över 20 år å det är de sista 3-5 åren då denna diskussion har kommit upp pga alla icke byggare googlat priserna på nätet å vad det kostar att köpa etc, de tar dock inte hänsyn till leveranstider, vem som skall hämta paketet, saknas något? Restnoterat pga lev problem etc vem betalar för hämtandet av materialet?
Nä mitt råd till er första byggare sluta googla om priser etc eller så löser ni materialleveransern själva enligt avtalad tid eller står för konsekvenserna för de kostnaderna som innebär vid förseningar i leveransen
Sluta skylla på entreprenören att bygget blir dyrt, de gör sitt jobb att få klart bygget enligt tidsplanen å köper materialet de behöver hos dem som kan leverera det inom den tid som är avsatt i avtalet.
Vill ni ta över detta från entreprenören så är det ok, men ha i baktanken att alla förseningar som inträffade kan inte lastas entreprenören utan kan endast lasta er å de kostnader som uppstår pg detta.
Mitt råd till er penningjagande privatpersoner är följande:
Begär fast pris för arbetet i sin helhet
Ändra inget i det avtalade fasta priset
Om det skall ändras så begär pris på ändringen innan den utförs
I övrigt föreslår jag er att anlita en byggkontrollant som har kontroll över ert bygge och även mandat att beställa arbeten för att ni skall få den byggnad som ni önskade men inte riktigt avtalat om
Världen torde bli bra mycket bättre om alla privatbyggare anlitade en egen byggkontrollant som följde upp bygget å korrigerade felen löpande än att parterna skall mötas i domstol som kostar skjortan å ända vinnarna blir advokaterna
Fan
Är jävligt less på sitta i domstol å tala om vem som har rätt eller inte , nä ni privatpersoner som tror ni kan driva bygge utan erfarenhet om byggandet kan jag bara säga en sak:
Finns konsulter som jobbar dagligen med detta så ta hjälp innan det leder till domstolsärenden för i slutändan så kanske ni inte får den hjälp ni behöver för vi (konsulterna) kanske inte orkar bry oss mera i dessa banala frågor som borde ha lösts långt tidigare så ni får lösa dessa tvister själv
Nä tänk om, det är ju troligtvis er största investering ni gör i livet (miljoner kronor) å ni tror att ni löser det själv??
Ponera att ni anlitar ett resebolag att ordna en jordenruntresa med flera destinationer, då litar ni på att denna resesäljare bokar allt för er och att det blir bra för er, konstigt är att då det handlar om hus å renoveringar som kan kosta 10ggr så mycket så tar många inte hjälp av kunniga personer inom branschen utan förlitar på att de kan göra det själv?? Å sedan kommer klagande att allt blev sååå dyrt!
Nä sluta gnälla, ta fast pris för jobbet som är klart formulerat vad som ingår eller ta det på löpande räkning med hjälp av en i branschen aktiv å kunnig person.
Sluta klaga över oönskade kostnader eller överraskningar i konstruktiva åtgärder om ni inte har kunskaperna själva
Tag hjälp av de som jobbar med detta!!
Vill bara tillägga att jag tar definitivt ingen ställning till den ena eller andra parten i ett bygge utan är konsekvent oberoende i mina bedömningar som certifierad besiktningsman
Utan följer de toleranser å avtal som gäller inom byggandet oavsett vad byggherren påpekar.
Ser fram emot kommentarerna på detta inlägg av alla privatpersoners egettyckande om branschen
Råder er att lita på er besiktningsman!!
Nu är vi väl inte hemmapulare de gånger vi tar in hantverkare. :D Att det hemmapulas är till del ett resultat av det som diskuteras i den här tråden och ett otal liknande trådar.

Menar du att man ska ta in en konsult som mellanhand mot byggföretaget? Det skulle löna sig i många fall förutsatt att konsulten är på kundens sida. Jag har dock tyvärr sett exempel på motsatsen, för konsultens arvode var en procentsats av byggarens pris :surprised:

Leveranser är inte raketforskning 2021. Jag kan få hem allt från bildelar från Tyskland på 24 timmar till indisk mat på 30 minuter. Byggvaror kan inte vara svårare. Det som dock många verkar ha problem med är att planera. Om projektet är väl planerat kan allt skickas till kunden i förväg, inget behov att äta frukost och plocka prylar hos Ahlsell. Inte ens pickupen behövs att frakta hantverkare med material. Går bra med SL (som polska hantverkarna gör). Är ju billigare att skicka en låda klammer med taxi än att betala parkeringen i Sthlm city.

Vad gäller jordenruntresan så får jag från min resebyrå (på jobbet) tydliga fakturor med flygbiljett, hotell, hyrbil och deras arvode för varje post. Det sistnämnda är överenskommet i förväg i avtalet med dem. (y)

Slutligen är jag nyfiken på varför du sitter i domstol hela tiden? :thinking:
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om projektet är väl planerat kan allt skickas till kunden i förväg, inget behov att äta frukost och plocka prylar hos Ahlsell.
Det var nog det dummaste jag läst i denna tråd. ;) Skulle behovet av frukost påverkas av bra planering? :surprised: Tappar man hungern av att planera?:crysmile:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det var nog det dummaste jag läst i denna tråd. ;) Skulle behovet av frukost påverkas av bra planering? :surprised: Tappar man hungern av att planera?:crysmile:
Jag pudlar.
Frukost är dagens viktigaste mål. Och då kan man lika gärna passa på att handla samtidigt.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men på fina krogen gör den det. Och läser man inte menyn blir notan lätt en överraskning.
Det förklarar ju en hel del om hantverkarnas prissättning om man jämför sig med finkrogar.

Kunden förväntar sig ICA-kvalitet till kvarterskrogspris men priset på notan är som från en lyxkrog men utan märkbar förbättring.
 
zarkov zarkov skrev:
Kunden förväntar sig ICA-kvalitet till kvarterskrogspris.
Fast även på kvarterskrogen kostar vinpavan fyra gånger mer än på Systemet. Gissar att ICA hållit ungefär systempriser om de fått sälja vin.
 
C
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Se #179, det var den första artikeln på TS lista - 1881314.
2135:- exkl moms även för mig om det nu fortfarande är intressant.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast även på kvarterskrogen kostar vinpavan fyra gånger mer än på Systemet. Gissar att ICA hållit ungefär systempriser om de fått sälja vin.
Ja, men de hymlar inte med slutpriset eller relaterar det till ett påhittat listpris som ingen någonsin betalat.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
BigR
Nu var det några år sedan jag hade större renoveringar. När vi körde på med hantverkare för totalrenovering nämnde jag att priser på material jämför jag med K-Rautas webbshop, och om dom kommer med fantasipriser från Ahlsell eller andra leverantörer är det omedelbart avslut. Ahlsell är inget man kan ens titta på som privatare. Be om tät fakturering, veckovis är bäst.
 
Har precis totalrenoverad en villa och set är svårt att generalisera.

Men gjorde några observationer..

Många hantverkare köper där det är mest bekvämt och icke efter bästa pris.

Några hantverkare pauser mer än dom jobbar.

Några hantverkare kör hiskeligt mycket och planerar dårligt.

Med ovanstående hantverkare blev där oklarheter kring priset.

Hade också hantverkare som jobbade på, gjorde ett kvalitets jobb och medveten kring material pris. "Konstigt" nog var det dessa hantverkare som gjorde det bästa jobb till en realistisk pris.
 
Må säga att detta är en underbar tråd att läsa och ett gott skratt helt gratis utan pålägg eller skruvade priset, men den röda tråden är tydlig.
Man ger ju en eller flera kängor till hantverkare om saltade fakturor med ockerpriser på material men som företagare vill jag påminna alla andra som inte är det om detta…
3 § Om bolagets verksamhet helt eller delvis skall ha ett annat syfte än att ge vinst till fördelning mellan aktieägarna, skall detta anges i bolagsordningen. I så fall skall det också anges hur bolagets vinst och behållna tillgångar vid bolagets likvidation skall användas = Verksamhetenssyfte är att generera vinst till fördelning bland aktieägarna.
Vi har ju alla rätt att välja och göra egna val så som rätt att välja sjukvård m.m. Kostar en pryl på Biltemas 200 men Jula 100 för samma så har vi vår fulla rätt att välja så även hantverkare m.m. Men min fråga är om jag köpt en pryl på Biltemas för 200 men Jula säljer samma pryl för 100 - är jag med definition blåst av Biltema?
 
P Pin skrev:
Nu är vi väl inte hemmapulare de gånger vi tar in hantverkare. :D Att det hemmapulas är till del ett resultat av det som diskuteras i den här tråden och ett otal liknande trådar.

Menar du att man ska ta in en konsult som mellanhand mot byggföretaget? Det skulle löna sig i många fall förutsatt att konsulten är på kundens sida. Jag har dock tyvärr sett exempel på motsatsen, för konsultens arvode var en procentsats av byggarens pris :surprised:

Leveranser är inte raketforskning 2021. Jag kan få hem allt från bildelar från Tyskland på 24 timmar till indisk mat på 30 minuter. Byggvaror kan inte vara svårare. Det som dock många verkar ha problem med är att planera. Om projektet är väl planerat kan allt skickas till kunden i förväg, inget behov att äta frukost och plocka prylar hos Ahlsell. Inte ens pickupen behövs att frakta hantverkare med material. Går bra med SL (som polska hantverkarna gör). Är ju billigare att skicka en låda klammer med taxi än att betala parkeringen i Sthlm city.

Vad gäller jordenruntresan så får jag från min resebyrå (på jobbet) tydliga fakturor med flygbiljett, hotell, hyrbil och deras arvode för varje post. Det sistnämnda är överenskommet i förväg i avtalet med dem. (y)

Slutligen är jag nyfiken på varför du sitter i domstol hela tiden? :thinking:
Om man inte har någon aning om hur det fungerar på ett bör man inte vara så kategorisk.
Ingen vettig hantverkare åker flera gånger varje dag till Ahlsell om man inte måste.
Är det ett större jobb så köper man in det man tror man behöver första dagen. Så enkelt är det. Att beställa vi webben är inte alltid möjligt. Ofta behövs materialet direkt.
Hantverkaren väljer inte någon av sina favorit grossister isrället bara för att kunna fakturera mera.eller jävlas. Utan för att dessa har nästan allting man behöver. Sen är det så att alla vill tjäna pengar. Tar man in en hantverkare så behöver han få betalt. Är det jobbigt att folk vill tjäna pengar så bör man dels enbart jobba ideellt. Och bygga själv.

Ja det finns hantverkare som bara luras. Det finns i alla branscher lurendrejare.
Sen är det inte lurendrejare att ta betalt för materialet. Varför ska man bjuda kunden på det?
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Men när man ändå är på G här så måste jag skriva att Ahlsell är något extra om man jämför med andra liknande i ”Sverige” när det gäller VVS/EL… attans, de har ju nästan allt och har dem inte det i butik så får man det dagen efter från deras centrallager på tidig morgon. Deras brutto/netto priser får en att fundera men jag väljer ju själv om jag vill handla där eller inte ju.
 
zarkov zarkov skrev:
Ja, men de hymlar inte med slutpriset eller relaterar det till ett påhittat listpris som ingen någonsin betalat.
Och menar du att jag någonsin, någonstans, i någon tråd, försvarat ett sådant beteende eller varför citerar du mig i samband med ditt uttalande?

Du kanske bör läsa mitt första inlägg, det femte i tråden. Jag tycker att jag ganska tydligt redovisar min syn på "hittepåprislistor" där.

Lika tydlig är jag också väldigt ofta om att jag inte tycker det är det minsta konstigt om folk känner sig lurade och överkörda om de inte i förväg tar rätt på vad något kommer att kosta. Detta alldeles oavsett om detta något är en vinpava, en hantverkarleverans eller något helt annat! Jag köper dock inte att denna obegripliga nonchalans hos kunden alltid ska skyllas på någon annan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.