Jag har en 15 år gammal svart/vit laserskrivare som börjar ge upp. Dessutom har jag nån bläckstråleskrivare också, men eftersom jag skriver ut färgbilder så sällan så hinner den alltid torka ihop mellan gångerna, så den står mest och samlar damm... Vill jag ha utskrifter i riktig fotokvalitet så beställer jag dom.

Eftersom jag ändå behöver en ny laserskrivare så tänkte jag satsa på en med färg, men det är svårt att veta vilken modell man ska köpa... Jag vet att en laser inte ger lika bra färgutskrifter som en bläckstråle, men så bra utskriftkvalitet som möjligt när det gäller färgbilder är det som är högst prioriterat. Alla modeller från kända märken kanske har tillräckligt bra utskrifter i dag? För 7-8 år sedan när jag köpte skrivare till svärföräldrarna tyckte jag många modeller gav randiga utskrifter av bilder i färg.
Billiga/stora tonerkassetter är ett plus. Ytterligare finesser som scanner/kopiator, dubbelsidig utskrift, etc är bonus, men inte nödvändigt. Snabba utskrifter eller snabb uppstart är egalt.

Några tips?
 
Har själv en Samsung C460 och är nöjd med den.
Jämför gärna pris på toner innan du handlar då det skiljer en del mellan märken.
Valde just samsungen pga tillgång till "pirat" toner
 
K Kane skrev:
Finns ju lite att välja på. Jag har en Brother färglaser och den har funkat kanon. Blir nog Brother nästa gång också.
[länk]
Ja, det verkar vara en djungel i de lägre prisklasserna (om man filtrerar bort de allra billigaste). Därför hade det varit bra om någon hade egna erfarenheter av kvalitet och pris/prestanda.
 
HP MFP M283 fdw
Har alla nödvändiga funktioner och är allmänt okrånglig och pålitlig
 
Jo, exakt den har jag kollat på. Men om någon annan har nån med färre funktioner och bättre utskriftkvalitet så kan det vara intressant...
Det skulle vara bra om det fanns inscannade utskrifter från olika skrivare man kunde titta på och jämföra, men Google verkar ha svårt att hitta sånt.
 
E EdvardA skrev:
HP MFP M283 fdw Har alla nödvändiga funktioner och är allmänt okrånglig och pålitlig
Nu har jag inte shopat runt det minsta utan bara tagit de två första träffarna men är det verkligen rimligt att en toneruppsättning kostar nästan lika mycket som skrivaren? Missar jag något eller ska det vara så?

Hur mycket toner följer med skrivaren? En fingerborg så man måste köpa ny direkt och därmed nästan fördubbla "inköpskostnaden"?

HP Color LaserJet Pro multifunktionsskrivare på en e-handelswebbplats med pris och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


HP 201X färgtoner 3-pack för laserskrivare visas med prisinformation och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Det skulle vara bra om det fanns inscannade utskrifter från olika skrivare man kunde titta på och jämföra
HP skrivaren som nämnts ger en hel del träff på YouTube men det har du säkert kollat. Ingen aning om något är användbart.
 
useless useless skrev:
Jo, exakt den har jag kollat på. Men om någon annan har nån med färre funktioner och bättre utskriftkvalitet så kan det vara intressant...
Det skulle vara bra om det fanns inscannade utskrifter från olika skrivare man kunde titta på och jämföra, men Google verkar ha svårt att hitta sånt.
Här har du en med "maximal" utskriftskvalitet, 1200x1200 DPI. Och ganska mycket toner med från början.
https://www.dustinhome.se/product/5011108647/cs622de-a4
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur mycket toner följer med skrivaren? En fingerborg så man måste köpa ny direkt och därmed nästan fördubbla "inköpskostnaden"?
Jag har en Samsung CLX-6260ND som jag fyndade för flera år sedan när det kom en variant med WiFi. Det är nu HP som har tagit över Samsungs skrivare om jag inte har förstått fel. Det jag ville komma till är dock att tonern som följer med skrivaren innehåller motsvarande 40-50% av en ny toneruppsättning. Jag har dock inte behövt byta ännu efter många år.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Se upp med Hp:s mjukvara bara! Det MÅSTE vara ORGINAL för att det ska fungera, så alla pirattoners går bort :mad:. Vem kan då hålla reda på vad tonerkasetter kommer att kosta om några år, när konkurrensen är helt satt ur spel?
Jag har själv en gammal Samsung C480W, som Hp ( efter köpet av Samsungs skrivarsektion) skickade ut ny FW till och då blev även den låst till Hp:s orginaltoner !!! För min del blir det aldrig någon ny skrivare från Hp.
 
  • Arg
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Se upp med Hp:s mjukvara bara! Det MÅSTE vara ORGINAL för att det ska fungera, så alla pirattoners går bort :mad:. Vem kan då hålla reda på vad tonerkasetter kommer att kosta om några år, när konkurrensen är helt satt ur spel?
Jag har själv en gammal Samsung C480W, som Hp ( efter köpet av Samsungs skrivarsektion) skickade ut ny FW till och då blev även den låst till Hp:s orginaltoner !!! För min del blir det aldrig någon ny skrivare från Hp.
Håller med. Detta är riktigt dåligt. Hur skickade de den nya FWn? Automatiskt, eller gjorde du själv den?
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Håller med. Detta är riktigt dåligt. Hur skickade de den nya FWn? Automatiskt, eller gjorde du själv den?
Jag fick en uppmaning i programmet på PC:n och var så dum att jag nappade :cry:.
Tror det var efter en uppdatering av Windows, som det kom en uppdatering av drivrutinen och att den i sin tur rekommenderade FW- uppdatering.
 
  • Ledsen
Lilllen
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag fick en uppmaning i programmet på PC:n och var så dum att jag nappade :cry:.
Tror det var efter en uppdatering av Windows, som det kom en uppdatering av drivrutinen och att den i sin tur rekommenderade FW- uppdatering.
Aha, ja de underminerar ju förtroendet hos kunderna på detta sätt. Inte bra alls när nya versioner för kunden är sämre än det kunden hade innan. De säljer ut sitt eget namn för kortsiktiga pengar.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.