Ni som har fjärrvärme (och gärna haft det länge).. Brukar ni stänga av växlaren för radiatorerna på nåt sätt över sommarn ?

Misstänker att min leverantör tjuvar några kWh över sommarn bara för att få in lite mer pengar..

Nu när värmen inte behövs för att hålla huset varmt så förbrukar jag 26kWh/dygn (=806kWh per månad), vilket är det jag hade i elförbrukning per månad förra sommaren (och kommer säkert ha det i år med). Dvs en orimlig förbrukning med tanke på att det bara är varmvattnet som ska värmas.

Har en CeteTherm Basic U22 växlare installerad i kåken. Nån som har samma/liknande och vet hur man stänger av växlaren för värmen ?

/PeO
 
Jag vet inte vad min växlare heter men jag kan ställa in att den stänger av värmen till radiatorerna när yttertemperaturen går över ett inställbart värde
 
Det finns bara fyra rattar på regleringen som är installerad på U22:an (Danfoss ECL Comfort 100M):

Utanför luckan:
*Värmekurvans förskjutning: +8 till -8

*Funktionsval:
Handmanövrering
Normal inställning: reglering efter vad man ställt in uret på (natt / dag)
Komforttemperator (daginställning)
Spartemperatur
Bevakning (Värmen avstängd men systemet är frysskyddat)

Under luckan:
*Inställning spartemperatur
*Inställning värmekurva
Tidur

Antar att jag kan prova med funktionsvalsratten i läge "Bevakning".. Läser av mätaren mitt på dagen varje söndag när jag inte glömmer bort det, så det borde märkas på förbrukningen redan den här veckan.

/PeO
 
Har du kontrollerat din shuntventil/ventilmotor så att denna stänger helt och det inte tjuvar/läcker någon värme ?
 
Hade en fjärvärmekille hemma för att fixa en liten läcka i en ventil innan växlarn (tyckte det var bästa att ringa då det är deras ledning).

Han visa mig att det fanns massa dip switchar om man skruvar bort locket ungefär där man kan sätta ett tidur i min danfoss växlare. Ska kolla när jag kommer hem exakt vad den heter, tror det kan vara samma som peo har.

Me de switcharna kan man göra lite andra inställningar som inte står i den vanliga manualen, jag fick en extramanual (allt detta utan att han tog betalt, det var fredagseftermiddag och han var ändå på väg hem :) ?)

Jag satte in min växlare så att den alltid lägger ut minst 35 graden i systemet även om det är varmt ute eftersom jag vill ha lite värme på i källaren och handukstorken. Jag har nya termostat på alla element så de stryper där jag inte behöver värme.

Ska se om jag får tid att lägga in inställningsmöjligheterna med de här switcharna om ni önskar.

Peo, kolla om du kan skruva loss en liten skruv under luckan och lyfta på nästa lucka.
 
Min är på "Bevakning". Har en reglerutrustning Danfoss ECL Comfort till en Gemina TERMIX värmeväxlare.

Annars när temperaturen går ner på natten vill den ju skicka ut värme.
Förbrukningen för varmvatten är ca 10 kwh/dag (två vuxna).
 
Hej, Jag tycker inte att du skall bryta strömmen till din värmeväxlare under sommaren. Detta p.g.a. att reglerutrustningen själv drar av värmen när det blir varmt ute (eller inne om man har inomhusgivare). Dessutom så stänger regleringen av cirkulationspumpen själv för att spara ström men motionerar den med jämna intervall för att den inte ska fastna. Tycker man att det är för varmt inne ska man dock givetvis vrida ned reglaget "+8 -8" mot minus. Det skall dock nämnas att reglerventilen för värmekretsen kan kärva litet eller vara nedsmutsad och inte riktigt stänger, detta kollar du bäst på din värmemängdsmätare. Knappa fram till momentant flöde, oftast angett i liter i timman (l/h), och avläs flödet när ingen spolat vatten på ett tag. Ligger flödet konstant på typ 10-100 l/h så pyser det vatten någonstans, då kan man testa att motionera ventilen manuellt, d.v.s. öppna och stänga ventilen i ändlägena ordentligt några gånger brukar funka. Har sett denna pysläcka på ett flertal danfossventiler som även kärvar så att de inte öppnar ibland då första höstkylan kommer. Men som sagt, bryt inte strömmen till centralen, det kan ge mer problem än en brunnen pump till hösten!
 
Helt rätt som AnteB skriver.
På en ECL100 så stängs cirkpumpen vid 18 utomhusgrader samt motioneras var 72:a timme (vid läge ur).
Dock så bör man vara uppmärksam vilken vv reglering man har, om det är en Danfoss AVTQ så har den en inbyggd varmhållning av FV tempen.

När värmen stängs av så blir det inget FV flöde och det innebär att tempen sjunker på FV
När man sedan gör en vv tappning så måste men "spola" fram "den rätta" FV tempen.

Därför har den en inbyggd varmhållning som då och då släpper igenom ca 15 L/h
 
Har också en ECL100, men jag ställer den i standby över sommaren då jag tycker 18 grader är för högt för att slå av cirkulationspumpen. Tyvärr verkar det inte gå att ställa in en lägre temperatur på denna snikmodell. Cirkulationspumpen till golvärmen är dock korkat nog inte styrd från ECL100 utan sitter "alltid i". Jag har satt en veckotimer på denna så att den motioneras litegrann även på sommaren. Det blir rätt många kWh av cirkulationspumpar som alltid går...
 
MG68 skrev:
Har också en ECL100, men jag ställer den i standby över sommaren då jag tycker 18 grader är för högt för att slå av cirkulationspumpen. Tyvärr verkar det inte gå att ställa in en lägre temperatur på denna snikmodell. Cirkulationspumpen till golvärmen är dock korkat nog inte styrd från ECL100 utan sitter "alltid i". Jag har satt en veckotimer på denna så att den motioneras litegrann även på sommaren. Det blir rätt många kWh av cirkulationspumpar som alltid går...
Monterar man en Rumspanel typ Danfoss ECA 62 kan man ändra dessa värden, urkopplingstemp.
 
puu:
Lite sent svar kanske, men vi har nog samma reglercentral. Hittade DIP switcharna under panelen på centralen och har kollat att det inte var inställt allt för ofördelaktigt.
Som någon annan i tråden nämnde, +18 grader ute i snitt är lite väl hög gräns för att stänga av värmen, och stängs den av pga utetempen så verkar det bara som att pumpen stängs av - inte samma som att ställa den i sommarläge.

Får passa på att tacka för den fortfarande fungerande länken till de "hemliga" inställningarna.

För att gå vidare i trådem (och återuppliva) så hade jag gärna byggt ut/om regleringen så att den automatiskt kopplas över till läget som beskrivs som "bevakning" (sommarläge med motionskörning av pumpen) då temperaturen i ett antal utvalda rum överstiger det rummets inställda temperatur.

Något som borde vara enkelt att ordna med ett antal paralellkopplade rumsrempreglade typ http://www.conrad.se/RUMSTEMPERATURREGLAGE.htm?websale7=conrad-swe&pi=560102

Detta kräver säkert en mindre operation av dosan med reglagen, men borde funka även då en utetempgivare och en värmekurva är för lite inställningsmöjlighter för att få lagom varmt/kallt överallt.

puu skrev:
...
Peo, kolla om du kan skruva loss en liten skruv under luckan och lyfta på nästa lucka.
 
P puu skrev:
Hade en fjärvärmekille hemma för att fixa en liten läcka i en ventil innan växlarn (tyckte det var bästa att ringa då det är deras ledning).

Han visa mig att det fanns massa dip switchar om man skruvar bort locket ungefär där man kan sätta ett tidur i min danfoss växlare. Ska kolla när jag kommer hem exakt vad den heter, tror det kan vara samma som peo har.

Me de switcharna kan man göra lite andra inställningar som inte står i den vanliga manualen, jag fick en extramanual (allt detta utan att han tog betalt, det var fredagseftermiddag och han var ändå på väg hem :) ?)

Jag satte in min växlare så att den alltid lägger ut minst 35 graden i systemet även om det är varmt ute eftersom jag vill ha lite värme på i källaren och handukstorken. Jag har nya termostat på alla element så de stryper där jag inte behöver värme.

Ska se om jag får tid att lägga in inställningsmöjligheterna med de här switcharna om ni önskar.

Peo, kolla om du kan skruva loss en liten skruv under luckan och lyfta på nästa lucka.

Hejsan Peo,
Hittade denna gamla tråden och jag har samma frågeställning idag om min ECL Comfort 100M, nu när luft/luft värmepumparna är installerade.
Du råkar inte inte har kvar den där extra manualen du fick då?
(Länkarna i tråden fungerar inte längre.)
 
P puu skrev:
[länk]
Tack, det är vanliga bruksanvisningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.