Håller på att renovera en gammal sidobyggnad, så tänkte nu fixa elen innan väggarna putsas. Har tagit in offerten från två lokala firmor som verkar seriösa, men spontant känns deras offerter väldigt höga. Har bett om fastpris för att undvika tjafs om materialpåslag osv, samt att med tanke på att allt är rivet så finns där inte mycket överraskningar.

Jobbet är att dra ut el till en undercentral, ca 20 m från huvudcentralen, utanpåliggande i källartaket och via existerande markrör mellan byggnaderna. Samtidigt dras 2 st cat6 nätverkskablar genom röret. (totalt 2x20m cat6 dvs)

Ute i sidobyggnaden ska en elcentral monteras, rör ska fräsas in i väggarna (ca halvvägs, eftersom putsen hamnar utanpå sen). Totalt rör det sig om
- 6 st lamputtag + dosor
- 5 st vägguttag + dosor
- 1 st 2xnätverksuttag +dosa
- 2 st utomhus uttag (borras ut genom teglet, utanpåliggande på utsidan av byggnaden)
- Inkoppling av existarande matning till garage, kommer in precis bredvid platsen för centralen
- Förbereda för matning till utedel för LLVP
- Förbereda genom tomtrör till två platser för ev. framtida spots.
- Totalt ca 25m rör att fräsa in

Båda offerterna ligger runt 50k, den ena på 45k den andra på 55k. Den billigare vill dock inte fräsa in dosor och rör för lampkontakterna.

Är dessa offerter rimliga, min magkänsla var att det skulle gå material för 10-15k, sen 2-3 dagars arbete, vilket jag tänker borde hamnat runt 30k snarare än 50k. Är det något jag missat, något jag borde tänka bort som drastiskt hade minskar kostaden?

Som referens är väggarna 6.5m resp 5.5m, 2.8m upp till takstolarna.

Sidobyggnad under renovering med markerade planer för el- och nätverksinstallationer på vägg och i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörmärkning för elinstallationer i renoverad sidobyggnad med synliga tegelväggar och träningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joakim V
  • Laddar…
Hej,

Tycker inte det låter orimligt.

Vi drog el till vår nybyggda carport med förråd innan sommaren. Liten elcentral i förråd, två uttag i förråd, en taklampa i förråd, trefas bredvid elcentral i förråd, ett eluttag i carport, 4 spottar i carport och en ytterlampa på förrådsdelen. Vi köpte lampa i förråd och ytterlampa själva. Markrör från fasadskåp och förråd la vi själva (ca 10m). Allt annat material handlade elektrikern. Det landade på 15.000kr. Sammanlagt var det nog 1 - 1 1/2 dags arbete för elektrikern.

Kan inget om elarbete eller svårighetsgraden av de olika momemten men rent spontant känns det som att fräsa ut i tegelväggen är ett stort och svårt moment som tar en del arbetstid.

Om du vill kan jag skicka från fakturan på pm.

/
 
Några tankar:
Varför skall du fräs halvvägs in i väggen, 20mm borde räcka för att lägga ett 16mm VP rör om man lägger puts på.

När man skall dra kabeln genom markröret så behöver de vara 2 personer på plats, en som matar på och en som drar.

Inne i hörnen kan man inte fräsa så där måste man bearbeta manuellt, det tar alltså extra lång tid för hörnen.
Samt uttag för dosorna lär tar lite tid.

Hyr av maskiner och slitagekostnader på verktyg.

Sedan så måste ju firman lägga på en säkerhetsmarginal på arbetet också för att inte gå back om något inte går exakt enligt plan.
 
Är det före/efter Rot-avdrag
 
S
Det mesta kan du lägga i taket och bara spåra ner vertikalt kortare sträckor.

Du lär ju spara mycket pengar om du gör spårningen själv efter anvisningar.
 
Priserna är inkl. moms efter ROT.

Jag är inte så intresserad av att dra det i taket eftersom jag tror vi ev. kommer att riva det om ett par år.

Den ena offerten specade att jag kunde bryta ut spårningen och huggandet av dosor för 12.2k, vilket lämnar drygt 40k för själva elarbetet.

20mm puts är vad murarna siktar på, men jag tror tanken är att elen ska ligga bakom nätet, som då hamnar 10 mm från väggen, så ca 10 mm är det väl de behöver fräsa in.

Är jag fel ute med elmaterialet? Tittar jag på nätet så verkar en elcentral inte kosta många tusenlappar, finns till och med färdiga med säkringar monterade osv för under 2k, en ordentligt trefas kabel på 25m verkar inte kosta mer än ca 3k, sen dussin uttag och brytare för ett par hundringar styck. Så på 55k kan man då räkna bort 12k som är infräsningen, säg 15k för material, lämnar ungefär 30k i ren arbetskostnad (efter ROT), vilket motsvarar ca 43k före ROT, vilket väl bör motvara åtminstone 40-50h arbete. Tar resterande elarbeten så länge, eller är det materialpriset jag tänker helt fel på?

Men är offerterna rimliga så är det väl bara att bita ihop och välja en av dem, vill bara känna mig säker på att jag inte blir lurad, för verkar fortfarande för mig 15-20k för högt.
 
  • Gilla
Baxter 66
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Priserna är inkl. moms efter ROT.

Jag är inte så intresserad av att dra det i taket eftersom jag tror vi ev. kommer att riva det om ett par år.

Den ena offerten specade att jag kunde bryta ut spårningen och huggandet av dosor för 12.2k, vilket lämnar drygt 40k för själva elarbetet.

20mm puts är vad murarna siktar på, men jag tror tanken är att elen ska ligga bakom nätet, som då hamnar 10 mm från väggen, så ca 10 mm är det väl de behöver fräsa in.

Är jag fel ute med elmaterialet? Tittar jag på nätet så verkar en elcentral inte kosta många tusenlappar, finns till och med färdiga med säkringar monterade osv för under 2k, en ordentligt trefas kabel på 25m verkar inte kosta mer än ca 3k, sen dussin uttag och brytare för ett par hundringar styck. Så på 55k kan man då räkna bort 12k som är infräsningen, säg 15k för material, lämnar ungefär 30k i ren arbetskostnad (efter ROT), vilket motsvarar ca 43k före ROT, vilket väl bör motvara åtminstone 40-50h arbete. Tar resterande elarbeten så länge, eller är det materialpriset jag tänker helt fel på?

Men är offerterna rimliga så är det väl bara att bita ihop och välja en av dem, vill bara känna mig säker på att jag inte blir lurad, för verkar fortfarande för mig 15-20k för högt.
I dag är det svårt att förhandla ner priset. Firmorna har rätt många jobb och kan därför själva välja och vraka.

Själv skjuter jag de flesta renoveringsjobben på framtiden, så jag som beställare kan pruta ner priset. Jag har skickat ut beställningar på jobb till några lokala firmor och bett dem höra av sig när de har tid över.

Idag är 55k rimligt för de jobb du beskriver, om några år kanske hälften är rimligt.
 
Jag kör en vända till med båda offerterna och ser vad de kan göra på priset, och undersöker möjligheten att jag själv spårar och bilar. Kunde jag bila och bära ut hela det gamla golvet förra julen ska det här väl inte vara någon omöjlighet.
 
  • Gilla
436leber
  • Laddar…
B
Det är inte så svårt att hugga ur själv, och kräver inte så avancerade verktyg. Man måste ju inte fräsa med dyra specialverktyg. Mest jobbigt att städa bort allt damm bara.

Jag brukar såga 2 spår med vinkelslip med diamantklinga, hugga ur mellanrummet mellan med ett stämjärn. Tror klingan kostade 129kr, vinkelslipen 400kr, och stämjärnet 50kr. Inköpt ett vanligt stämjärn för trä på biltema, så det är ju allt annat än vasst efter att ha används ett tag, men det duger för applikationen. Behöver inte vara så exakt när man ska lägga ett tomrör och putsa över sedan.

Dosor har jag ordnat med en sådan här:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...alsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189052/

Den hålsågen har väl klarat ett 10 tal dosor i alla fall.

Jag hade nog gjort den delen själv av elarbetet, om det kostade 12kkr efter rot.

Ja, det blir alltid dyrt att anlita elektriker. Eller rörmokare eller snickare, om man kan och har tid själv. Så är det bara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Mest jobbigt att städa bort allt damm bara..
Vinkelslip i tegel dammar något kopiöst, har man aldrig kört den svängen går det inte att föreställa sig.
En del i projektet, värd att beakta...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det är inte så svårt att hugga ur själv, och kräver inte så avancerade verktyg. Man måste ju inte fräsa med dyra specialverktyg. Mest jobbigt att städa bort allt damm bara.

Jag brukar såga 2 spår med vinkelslip med diamantklinga, hugga ur mellanrummet mellan med ett stämjärn. Tror klingan kostade 129kr, vinkelslipen 400kr, och stämjärnet 50kr. Inköpt ett vanligt stämjärn för trä på biltema, så det är ju allt annat än vasst efter att ha används ett tag, men det duger för applikationen. Behöver inte vara så exakt när man ska lägga ett tomrör och putsa över sedan.

Dosor har jag ordnat med en sådan här:
[länk]

Den hålsågen har väl klarat ett 10 tal dosor i alla fall.

Jag hade nog gjort den delen själv av elarbetet, om det kostade 12kkr efter rot.

Ja, det blir alltid dyrt att anlita elektriker. Eller rörmokare eller snickare, om man kan och har tid själv. Så är det bara.
Helt Ok, betalar gärna för att slippa fräsa in i tegelväggen vet hur mycket jobb det är, ingen Elektriker gillar detta?? :):)
 
Kan du så spåra rör och förbered plats för dosor själv, tidskrävande moment som elektriker inte alltför ofta gör själv vilket gör att det tar lite extra tid, kan även komma en som aldrig gjort det förut. Hyr en spårfräs och dammsugare på Cramo så slipper du att det dammar så kopiöst. Hör runt med kollegor, bekanta om dom kan tipsa någon, ta in en elektriker på löpande så får du ner priset säkerligen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Spåra och sätt dosor själv. Är inte speciellt svårt alls.
Jag skulle hyra en spårfräs, men fick inte tag på en. Köpte en på Jula för 999 som funkade alldeles utmärkt. Nu hyr jag ut den på hygglo. Så blev billigare än att hyra.
Men det damma som SATAN, så var redo på det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte priset känns högt. Ett fastpris är i regel alltid dyrare än löpande då hantverkaren tar all risk.
Spårningen är inge roligt alls, även om du har rätt verktyg med dammsugaren kopplad och det är ganska mycket städning efteråt. Sen ska det bilas för Dosor och allt ska monteras fast, så minst 2 dagars arbete enbart där, 1 dag för att dra matningarna, 2 dagar för att sätta uttag, koppla central och göra mätningar. Sen får man räkna med kostnad för bil och reseersättning är medräknat.
Jag tror inte priserna kommer att halveras om några år, alla materialpriser håller på att skena just nu och kommer troligtvis hålla sig där en stund.
Det du kan göra är försöka få in en till offert och se vad de säger. Tror de flesta håller med om att det har varit bättre med en dyrare hantverkare som man har en bra dialog mee samt gör ett bra jobb än att få en som bara gör det billigt.
 
  • Gilla
Matten och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.