haididasouki haididasouki skrev:
Menar du att vi borde ha tre badrum? Tänker att badrummet till vänster i huset är så pass nära kök/vardagsrum så att gäster enkelt kan använda sig av det. Vi har idag ett spädbarn och har boende gäster någon gång om året så kommer nog sällan vara fullt hus
Hallå,
Vi byggde arkitektritat hus för bara något år sedan och hade (gissar jag) samma dröm som ni. Ett generöst, avskilt, vuxensovrum med eget badrum. Vi ritade först själva och hade en liknande idé som ni. Problemet är att det är svårt att få till ett bra sovrum med två dörrar. Dessutom behövs det ofta två toaletter, t.ex. när man är många hemma. Det är inte jättekul att ha gäster springande i sovrummet för att någon duschar i det andra badrummet. Vår arkitekt kom fram till en lösning som jag tycker är en klockren kompromiss. Jag vet inte om det går att tillämpa för er men det kanske kan vara lite inspiration.

Nedan ser du en del av vårat stora allrum och kök tillsammans med vuxendelen. Vi har en kombinerad klädkammare och hall som ansluter sovrum och badrum. När vi är hemma med familjen kan vi stänga första dörren och avnjuta en helt privat del med badrum och sovrum. När vi har gäster kan vi stänga sovrumsdörren och låta båda badrummen vara tillgängliga för alla. Dessutom slipper vi två dörrar i sovrummet.

Ytterligare en fördel är att vi får två dörrar efter varandra mellan vardagsrum och sovrum, vilket gör underverk för ljudisoleringen. Som det syns på bilden har jag byggt en extratjock vägg mellan sovrum och vardagsrum. Nu är det inga problem att sova (med mera ;)) när barnen ser på tv på lördagsmorgon.

Ända nackdelen jag kan komma på är att vi fick bygga stängd förvaring i klädkammaren/hallen för att det ska se prydligt ut.
Arkitektritad planlösning som visar allrum, sovrum, två badrum anslutna via en hall och klädkammare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
haididasouki haididasouki skrev:
Tack för alla era kommentarer! Vi har tänkt om lite då vi behöver mer förvaringsutrymme. Vi har idag ett barn som är under 1 år. Tog bort lilla kontoret då vi tänker att en kontorsplats lätt kan stå inne i ett gästrum då de kommer stå tomma stora delar av tiden annars.

Något ni ser nu som ni hade justerat? Vi kommer eventuellt att spegelvända huset.
Det kan vara problem med så där små klädkammare. Hängande kläder tar 60 cm djup och om du ritar in det i högra klädkammaren i stället för 30-40 cm djupa hyllor så kommer du nog att märka att det dels blir svårt att komma in genom dörren och dels svårt att röra sig där och hitta något.

Var ska barnvagnen ställas?

Kombinerat gäst- och arbetsrum är mycket vanligt.

I köket föredrar jag att ha ugnen och mikron nära hällen så att man kan hålla koll på vad som händer i dem samtidigt som man lagar det sista vid hällen. Samt ha kylen nära diskhon eftersom det är så ofta som det är grönsaker som ska skalas eller sköljas först och dessutom mycket i kylen som ska direkt till matbordet.

Det kan vara tveksamt att förlita sig på att oväntade gäster ska använda barnens badrum eftersom det ofta inte är särskilt prydligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara problem med så där små klädkammare. Hängande kläder tar 60 cm djup och om du ritar in det i högra klädkammaren i stället för 30-40 cm djupa hyllor så kommer du nog att märka att det dels blir svårt att komma in genom dörren och dels svårt att röra sig där och hitta något.

Var ska barnvagnen ställas?

Kombinerat gäst- och arbetsrum är mycket vanligt.

I köket föredrar jag att ha ugnen och mikron nära hällen så att man kan hålla koll på vad som händer i dem samtidigt som man lagar det sista vid hällen. Samt ha kylen nära diskhon eftersom det är så ofta som det är grönsaker som ska skalas eller sköljas först och dessutom mycket i kylen som ska direkt till matbordet.

Det kan vara tveksamt att förlita sig på att oväntade gäster ska använda barnens badrum eftersom det ofta inte är särskilt prydligt.
Hängande kläder fungerar utmärkt på 35cm djup. De hänger på bredden så att säga
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hängande kläder fungerar utmärkt på 35cm djup. De hänger på bredden så att säga
Visst går det men det är ju inte särskilt praktiskt eftersom det blir så svårt att hitta det som inte syns.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Visst går det men det är ju inte särskilt praktiskt eftersom det blir så svårt att hitta det som inte syns.


En till fördel med 35 istället för 60 är att det ser mycket bättre ut.

Vit byggd garderob med släta dörrar och bruna handtag i en hall med trägolv och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Jag tycker ni gör helt rätt i att rita själva och bolla här på forumet. Däremot hoppas jag att ni anlitar en arkitekt för att gå igenom huset innan ni skrider till verket.

Här kommer ett förslag: Hur vore det att flytta dörren enligt nedan. Då blir det mindre trångt runt sängen och ni kan centrera den på den gavelväggen.
Översiktlig ritning av en husplan där en dörrförflyttning är föreslagen för att skapa mer utrymme runt sängen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[video]

En till fördel med 35 istället för 60 är att det ser mycket bättre ut.

[bild]
Ska man klämma in garderobsdörrar i den lilla klädkammaren så blir ju inte direkt lättare att få plats själv. Du måste ju skilja på en garderobsvägg i ett sovrum och i en 2 kvm stor klädkammare i ett hus med lite förvaringsutrymme så det gäller att optimera golvytan och då får man in mer yteffektiv förvaring i klädkammare med andra mått.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ska man klämma in garderobsdörrar i den lilla klädkammaren så blir ju inte direkt lättare att få plats själv. Du måste ju skilja på en garderobsvägg i ett sovrum och i en 2 kvm stor klädkammare i ett hus med lite förvaringsutrymme så det gäller att optimera golvytan och då får man in mer yteffektiv förvaring i klädkammare med andra mått.
Vi kör 30cm Elfa i vår walkin closet (som nu mer är dump station för allt möjligt). Fungerar mycket bra

Rörigt walk-in-closet med 30cm Elfa hyllsystem och kläder på galgar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kör 30cm Elfa i vår walkin closet (som nu mer är dump station för allt möjligt). Fungerar mycket bra

[bild]
Det ser ut som en jätte bra lösning i ett lite trängre boende. Dock inte det jag skulle sikta på när man ritar sitt eget hus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det ser ut som en jätte bra lösning i ett lite trängre boende. Dock inte det jag skulle sikta på när man ritar sitt eget hus.
60 är dessutom bara bra vid hängda kläder. Direkt dåligt vid lådor då man inte når vettigt till bake raden av kläder i en 60 låda.
 
I master hade jag struntat i den där öppna klädkammaren. Det känns mest som "slöseri" med yta kontra förvsringsytorna.

Hade istället gjort ett badrum som är smalare och hela sovrummet bredd och sedan ha en vanlig garderobsvägg. Ni lär få in lika mycket förvaring men får till ett rymligare badrum. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.