D D_Anders skrev:
Annars är 50kwh / dygn sanslöst mycket sommartid
Maratonduschande tonåringar kan bränna mycket el.
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
det väl ett
 
D daVinci skrev:
Maratonduschande tonåringar kan bränna mycket el.
Undrar om de flesta har någon som helst koll på HUR mycket?

Låt oss räkna: Vattens specifika värme är 4,18 kJ/kg °K eller 4180 J per kg och grad.
Ingående vattentemp normalt ca 5C ska höjas ca 35 grader K till 40C.
Vattenmängden i en normal (inte strypt) dusch är ca 10 liter/kg per minut.
Det ger: 4180 x 10 x 35 J/min = 1 463 000 J/min duschande eller 0.4 kWh/min.
Med 30 minuters duschande blir det 12kWh som med dagens spotpriser på el, el-överföring, avgifter och skatter på ca 5:-/kWh skulle kosta ca 60:- eller 1800:-/månad med EN maratondusch per dag. Har man fler maratonduschande kostar det naturligtvis STORA pengar!

Visa beräkningen för dem och få dem att inse vad familjen skulle kunna göra för de pengarna i stället!

Stryp duschen med en strypbricka till 6 liter i minuten, installera en duschvattenvärmeväxlare (sparar ca 50% energi) få dem att stänga av duschvattnet när de tvålar i sig eller tvättar håret. Vi har sparat massor med energi med dessa enkla instruktioner. Onödig bekvämlighet och okunskap får ju inte kosta HUR mycket som helst, eller hur?
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Visa beräkningen för dem och få dem att inse vad familjen skulle kunna göra för de pengarna i stället!
Hyra en etta i närheten där varmvatten ingår för att duscha där billigare :)
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
Nisken,
duschvattenvärmeväxlare. Vad avses? Med vad växlar den värme? Vad är det som värms? Vad kyls av?
 
  • Älska
kwasibengt
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Hyra en etta i närheten där varmvatten ingår för att duscha där billigare :)
Fast en etta i Stockholm kostar ca 6.000:-/mån att hyra.

Vad det ÄR, är ett tips till BRF och hyresvärdar att införa energimätning och debitering per lägenhet.
Jag duschar 3-4 minuter och har 16C i inomhustemp, en del duschar tydligen 30 minuter om dagen och har 24C i inomhustemp (och reglerar tempen med vädring snarare än termostat). Det ska en verkligen såssealistisk husägare till att tycka att det är rimligt att alla ska betala lika mycket för så olika konsumtion, eller hur?
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Är samtliga familjemedlemmar nöjda med 16 grader inomhus? Sådan reform går nog inte att genomföra i varje hushåll.
 
N Nisken skrev:
Fast en etta i Stockholm kostar ca 6.000:-/mån att hyra.
Om man har en familj på 5 personer som maratonduschar varje dag så kostar ju det 9000, så billigare med en sån hyra. Om så har du övernattningslägenhet för gäster om du inte har extra plats hemma.

Men visst. Jag skulle också tycka att det vore bra att debitera de i hyresrätt för vad de använder. Det är jobbigt att flytta ihop med någon som tror att energi är gratis och vill ha "frisk luft" samtidigt som termostaten står på 25C och det är -19C utomhus, och tar 45 min i duschen...
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Nisken,
duschvattenvärmeväxlare. Vad avses? Med vad växlar den värme? Vad är det som värms? Vad kyls av?
En värmeväxlare kopplad på utgående (varmt) avloppsvatten och ingående (kallt) vatten till duschblandaren.
Finns många alternativ från självbyggen med industrikomponenter, till plug and play-lösningar som denna:
Avloppsvärmeväxlare MM-växlaren, allt du behöver veta - Warmab eller
www.nrjbox.se/index.php?route=product/product&path=230&product_id=473
eller en lite annorlunda lösning från
Retrofit | Orbital Systems (orbital-systems.com)
 
Redigerat:
Nisken, du har alltså en installerad "duschvattenvärmeväxlare". Tyvärr, oduglig hemsida du hänvisar till verkar inte finns schema så det framgår hur det är kopplat, bara en massa foton på ett badrum och duschkabin.
Duschen ska tydligen vara kopplad till internet, man tar sig för pannan. En dusch! Är det för att de ska debitera en 10 kr för varje duschning?
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Nisken, du har alltså en installerad "duschvattenvärmeväxlare". Tyvärr, oduglig hemsida du hänvisar till verkar inte finns schema så det framgår hur det är kopplat, bara en massa foton på ett badrum och duschkabin.
Duschen ska tydligen vara kopplad till internet, man tar sig för pannan. En dusch!
Dels har jag lagt till flera alternativ i mitt inlägg nu, dels får du allt läsa mer av länken än bara ingången.... Orbital är ett rätt speciellt system som använder ett filter och sedan värmer på samma duschvatten som man cirkulerar om och om igen, till duschningen är klar, då det tappas ut och ersätts av nytt vatten. De andra är mer traditionella värmeväxlare.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Är samtliga familjemedlemmar nöjda med 16 grader inomhus? Sådan reform går nog inte att genomföra i varje hushåll.
Alldeles riktigt Arnodt. Alla reser inte med buss och T-bana heller, för att spara energi och kostnader, en del tycker det är rimligt att betala för bättre bekvämlighet med att åka taxi eller ha en egen bil. Därför är det väl rimligt att man betalar för sitt konsumtionsval, ÄVEN vad gäller duschvatten och inomhustemperatur?
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Om man skulle genomföra reformen att ha bara 16 grader inomhus, då tror jag att de flesta familjemedlemmar lämnar hushållet för gott, även frun. Man blir helt själv kvar i kalla huset och fryser och hackar tänder. Dessutom får man då själv ensam stå för alla andra huskostnader, blir ju dyrare då.
 
Redigerat:
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Om man skulle genomföra reformen att ha bara 16 grader inomhus, då tror jag att de flesta familjemedlemmar lämnar hushållet för gott, även frun. Man blir helt själv kvar i kalla huset och fryser och hackar tänder. Dessutom får man då själv ensam stå för alla andra huskostnader, blir ju dyrare då.
Precis!
Skulle själv inte klara av att ha 16C inne.
Jag har kring 22.5 (+-1C) inne, lagomt.
Källarens 17C är ju fan för kallt, ska åtgärdas, den ska upp till 20-21 minst med (blir så då jag är klar med de planer jag har)
 
Magnus E K
Om man redan har 21 grader (i genomsnitt, har lite ojämn värme), räcker det att höja till 24 för att få fru (och på sikt barn) att flytta in? Det är något jag inte provat.

Att ta tillvara på värmen i avloppsvattnet var ju smart, har inte tänkt på det. För mig räcker dock en 30 liters beredare som oftast bara värms när jag sover så finns inte så mycket att spara där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.