Du kan göra en enkel mätning, utvärdering innan du börjar skruva på ventilerna. Mät vad du har för returtemp på de olika elementen så vet du sen om det är meningsfullt att justera och vilka element som verkligen är för små oavsett.
 
  • Gilla
A Haddock och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan göra en enkel mätning, utvärdering innan du börjar skruva på ventilerna. Mät vad du har för returtemp på de olika elementen så vet du sen om det är meningsfullt att justera och vilka element som verkligen är för små oavsett.
Precis. Om returtemperaturen är Ok finns det inget att vinna på att minska en stypning. Är det säg 30 C på returen finns inte mycket att göra än att byta element.
 
  • Gilla
A Haddock och 1 till
  • Laddar…
A A Haddock skrev:
Tack för alla svar! Det ska definitivt testas och utvärderas under vintern innan jag lägger ut tiotusentals kronor på att byta ut elementen.
Ser man till vilket effektbehov huset antagligen har och vad befintliga element ger känns det tveksamt om det löser allt, men man vet ju aldrig :)
Ett tips är att du sätter en lapp på väggen så du kommer ihåg hur mycket (varv) som du justerar och avvakta 1 dygn innan du drar några slutsatser. Tålamod.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Tack för ytterligare tips!
Jag antar att man enklast mäter temperatur på returen genom att låna en IR-termometer eller liknande av någon? Eller finns det något annat hack man kan göra av grejer man har hemma? :D
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Se först till att returventilerna på radiatorena på nedervåningen är öppnade max, dvs inte strypta.
Är de inte öppna 100% så börja där.
Hjälper inte det så skulle jag byta mot större element.
Klassiska sektionsradiatorer skulle antagligen passa huset utmärkt.
 
  • Gilla
A Haddock
  • Laddar…
A A Haddock skrev:
Tack för ytterligare tips!
Jag antar att man enklast mäter temperatur på returen genom att låna en IR-termometer eller liknande av någon? Eller finns det något annat hack man kan göra av grejer man har hemma? :D
Eller känna med handen :) Känns det* lite* varmt är över 25 i alla fall. Känns det kallt kan det det vara fel på flödet.
 
  • Gilla
A Haddock
  • Laddar…
Det är inget av elementen som är kallt nertill i alla fall. Sen tycker jag det skiljer något mellan de fyra som sitter här på nedervåningen, både vad det gäller temperatur upptill och nertill mellan de olika elementen.
 
L Lutte skrev:
Absolut att det kan löna sig komfortmässigt och säkerligen driftmässigt också!

Med hjälp av [länk]

Kan du kolla vad nuvarande element ger för effekt vid dt30 eller 50, men du får du komma ihåg om du räknar 30 eller 50 för att jämförelsen blir korrekt när du räknar på dom som ska ersätta.

Sen måste du räkna ut effektbehovet för dina rum.

Bra länk för att räkna, scrolla ner en bit bara
[länk]

Nu vet du förhoppningsvis ditt teoretiska effektbehov och vad dina element ger.

Då är det som dags att dimensionera elementen. Det kan fungera att bara byta dom du har mot större panelradiatorer av samma typ som du har. Exempelvis gå från enkel till dubbel.

Eller så byter du mot moderna typ kompakt. Finns i enkel, dubbel och trippelpanel.

Ser du att elementet blir löjligt stort för att täcka effektbehovet så kan du om möjligt komplettera med en till i det rummet.

Du bör dimensionera för dt30 för bäst ekonomi. Men det kan vara svårt med äldre hus, men det låter som att övervåningen med spillvärmen från nedervåningen tillsammans med många stora element kommer klara sig på lägre framledning än vad du kör idag för att klara uppvärmningen.

Så sikta på dt 30 tycker jag, kan bli så att du får sänka värmekurvan efter ingreppet för att inte få bastu i huset. Och det bör påverka driftskostnaderna positivt.
Goola Rettig calculator.
 
V växelventil skrev:
Tycker du ska titta på fördelning mellan planen så du justerar in flödet mindre till överplanet och mer till källaren innan du köper nya radiatorer eftersom du har överskott på övre planet.
Ja, TS skriver nedstrypta termostater. Det ska strypas med den andra ventilen. Inte minst för att minska flödesljud. Om det blir för varmt när man plockar bort termostaterna så ska flödet i det rummet sänkas.
Kanske detta totalt sett ger tillräckligt flöde o värme till bv istället.
Om inte hade jag satt mig på blocket och letat gamla gjutjärnselement. De är billigare än nya och passar bättre i ett gammalt hus
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
A A Haddock skrev:
Det är inget av elementen som är kallt nertill i alla fall. Sen tycker jag det skiljer något mellan de fyra som sitter här på nedervåningen, både vad det gäller temperatur upptill och nertill mellan de olika elementen.
Börja med att ta bort alla termostater och se hur det blir.
 
Nu blir jag lite förvirrad. Gör det någon skillnad att ta bort termostaterna helt jämfört med att ha dem helt öppna, blir flödet högre då?
Jag är på det klara med att jag ska justera returen, och då på så sätt att jag ska se till att den inte är strypt på elementen på nedervåningen (där jag vill ha varmare), men att den ska strypas på övervåningen så att jag inte behöver justera med termostaterna där utan kan ha dessa helt öppna. Är det korrekt uppfattat?
Har jag sedan något ytterligare att vinna på att ta bort termostaterna helt?

Sitter på jobbet nu, ska installera och testa rettig calculator hemma i morgon.

Tack för svar och engagemang! :D
 
  • Gilla
patrikwestberg och 1 till
  • Laddar…
A A Haddock skrev:
Nu blir jag lite förvirrad. Gör det någon skillnad att ta bort termostaterna helt jämfört med att ha dem helt öppna, blir flödet högre då?
Jag är på det klara med att jag ska justera returen, och då på så sätt att jag ska se till att den inte är strypt på elementen på nedervåningen (där jag vill ha varmare), men att den ska strypas på övervåningen så att jag inte behöver justera med termostaterna där utan kan ha dessa helt öppna. Är det korrekt uppfattat?
Har jag sedan något ytterligare att vinna på att ta bort termostaterna helt?

Sitter på jobbet nu, ska installera och testa rettig calculator hemma i morgon.

Tack för svar och engagemang! :D
Det är ingen skillnad och har du redan termostater är de bra att låta vara kvar. De utrymmen du senare kan vilja ha lägre temperatur i ställer du bara ner och övriga på max eller en lämplig högsta temp om du så vill.

Kolla dina returventiler nere så de är öppna och så termostaterna på högsta så är du redo att gå vidare. Som tex Ulltand skrev kan du helt analytiskt reda ut allt på allra bästa sätt genom att mäta temp på returen och i rummet. Det är synd att så enkla ting som detta ska fördunklas av diverse hokuspokus. Det är mycket enkelt att av vad du har och en mätning bedöma vad du behöver göra i form av ökade värmeavgivande ytor och vid de temperaturer du har att jobba med.

Med symptomen du skriver om är det troligt att du behöver byta något element och det behöver inte vara speciellt kostsamt. Var i så fall inte rädd för överdimensionering det är inget tema inom rimliga gränser mest en fördel i stort sett.
 
  • Gilla
A Haddock
  • Laddar…
A A Haddock skrev:
Nu blir jag lite förvirrad. Gör det någon skillnad att ta bort termostaterna helt jämfört med att ha dem helt öppna, blir flödet högre då?
Jag är på det klara med att jag ska justera returen, och då på så sätt att jag ska se till att den inte är strypt på elementen på nedervåningen (där jag vill ha varmare), men att den ska strypas på övervåningen så att jag inte behöver justera med termostaterna där utan kan ha dessa helt öppna. Är det korrekt uppfattat?
Har jag sedan något ytterligare att vinna på att ta bort termostaterna helt?

Sitter på jobbet nu, ska installera och testa rettig calculator hemma i morgon.

Tack för svar och engagemang! :D
Man brukar ta av dem för att utesluta felaktiga termostater. Dessutom kan du gymnastisera tryckpinnen innanför så att den verkligen kommer ut fullt ut. De fastnar förr eller senare i det läget termostaten tycker är rätt, om det inte är stora temp-svängningar., ytterligare ett skäl att köra helöppet..
 
  • Gilla
A Haddock
  • Laddar…
Tog ett varv ikväll för att kolla returventiler och termostater. Kan konstatera att jag har ungefär lika många olika typer av ventiler som jag har radiatorer. På bottenvåningen (där jag vill ha varmare) var alla returventiler helt öppna. Ett element saknade helt ventil. Två saknar termostat. En av termostaterna var jag för oteknisk för att lyckas få av (inget snabbfäste som man bara trycker och vrider som på de andra).

På övervåningen har jag bara kollat ett rum av tre eftersom barnen hade hunnit gå och lägga sig, men där stötte jag på lite patrull. Där vill jag ju strypa returen eftersom jag har samtliga termostater nervridna till ungefär hälften. Problemet är att när jag fått av täckmuttern såg det ut enligt bild nedan.

Närbild av ett radiatorventil utan regleringsmöjlighet, ser ut som en metallplugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns inget att skruva på. Ser ut som att det är en metallplugg eller liknande. Vågade inte börja bända på den med en mejsel av rädsla för fontän i sovrummet. Nån som vet hur detta bör hanteras?

Jag gick även igenom slingan som går ner mot tvättstuga och det ombyggda garaget. Där finns 4 element, två äldre och två nyare. De äldre var inga problem och där justerade jag ner returen till ca hälften på det ena. De nyare elementen var betydligt besvärligare då ventilen sitter vänd ner mot golvet i dessa och det är svårare att komma åt och att se. Skulle i alla fall försöka strypa ner den i tvättstugan lite och började skruva in den ett antal varv, backade sen lite och helt plötsligt börjar det droppa vatten! Ju mer jag backar tillbaka till helt öppen desto mer vatten kommer det, tills jag är helt ute i ändläget men det går fortfarande en tunn stråle från den då, så jag skruvar på täckmuttern igen för att få stopp på det. Kan man förstöra strypventilen eller fungerar den annorlunda på något sätt på de nyare radiatorerna (själva kopplet ser ju lite annorlunda ut, inte separata rör som på de gamla elementen utan korsade i en "fyrvägskorsning" om ni fattar hur jag menar)...
 
A A Haddock skrev:
Tog ett varv ikväll för att kolla returventiler och termostater. Kan konstatera att jag har ungefär lika många olika typer av ventiler som jag har radiatorer. På bottenvåningen (där jag vill ha varmare) var alla returventiler helt öppna. Ett element saknade helt ventil. Två saknar termostat. En av termostaterna var jag för oteknisk för att lyckas få av (inget snabbfäste som man bara trycker och vrider som på de andra).

På övervåningen har jag bara kollat ett rum av tre eftersom barnen hade hunnit gå och lägga sig, men där stötte jag på lite patrull. Där vill jag ju strypa returen eftersom jag har samtliga termostater nervridna till ungefär hälften. Problemet är att när jag fått av täckmuttern såg det ut enligt bild nedan.

[bild]

Det finns inget att skruva på. Ser ut som att det är en metallplugg eller liknande. Vågade inte börja bända på den med en mejsel av rädsla för fontän i sovrummet. Nån som vet hur detta bör hanteras?

Jag gick även igenom slingan som går ner mot tvättstuga och det ombyggda garaget. Där finns 4 element, två äldre och två nyare. De äldre var inga problem och där justerade jag ner returen till ca hälften på det ena. De nyare elementen var betydligt besvärligare då ventilen sitter vänd ner mot golvet i dessa och det är svårare att komma åt och att se. Skulle i alla fall försöka strypa ner den i tvättstugan lite och började skruva in den ett antal varv, backade sen lite och helt plötsligt börjar det droppa vatten! Ju mer jag backar tillbaka till helt öppen desto mer vatten kommer det, tills jag är helt ute i ändläget men det går fortfarande en tunn stråle från den då, så jag skruvar på täckmuttern igen för att få stopp på det. Kan man förstöra strypventilen eller fungerar den annorlunda på något sätt på de nyare radiatorerna (själva kopplet ser ju lite annorlunda ut, inte separata rör som på de gamla elementen utan korsade i en "fyrvägskorsning" om ni fattar hur jag menar)...
Helskum den där bilden! Har ingen aning.
Men generellt så är det bara på äldre radiatorer typ före 1985 eller så, som injustering ska göras på returen.
På nyare modeller och definitivt när det är sådana där korsade koppel så är injusteringen inbyggd i temostatventilen istället.
Det kan krävas specialverktyg för att justera dessa.
Att gamla returventiler börjar läcka när man skruvar på dem är tydligen vanligt och man får bara skynda sig lite grann....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.