Hej,
Blir smått tokig när jag söker på forumet här om linoljefärg... så mycket åsikter och så lite fakta... :confused:

Jag kommer snart att få mina snickeribeställda fönster (kopplade bågar i ursprunglig stil) som skall bytas ut i hela huset som är från 1908. Fönstren levereras doppade i rå linolja och skall målas av mig själv med linoljefärg enligt rekommendation, bla från snickeriet.

Efter lite efterforskningar har jag fastnat för Lasol Linoljefärg från Engwall & Claesson, bl a pga Folksams test. Nu visar det sig att denna färg skall spädas med lacknafta (ej balsamterpentin). Vad innebär det? En del påstår här i forumet att detta inte skulle vara äkta linoljefärg. Finns det några faktamässiga belägg att denna färg är sämre? Om man kollar Folksams test så ju denna färg milsår bättre än tex Allbäcks som är en riktig traditionell linoljefärg. Någon som har egna erfarenheter?
 
  • Gilla
Powermange
  • Laddar…
W
Har själv bara erfarenhet av ottosons och den funkar väldigt bra. Gysinge ska oxo funka väldigt bra. Finns säkert en uppsjö till.
Men du har rätt i att det är rätt märkligt att en leverantör som säger sig ha "äkta" linoljefärg säger att man ska spä med Lacknafta.

Snacka med någon som har målat med linoljefärg för länge sedan, säg 10 år minst och kålla hur det ser ut. E det ok, köp den.
 
Min lokala fönsterhantverkare har tidigare använt Allbäcks, men kör numera med Ottossons sedan han ledsnade på att Allbäck ändrade receptet utan att meddela kunderna.
Själv har jag använt både Ottossons (alla invändiga lister, foder och dörrar i ett nybyggt hus) och Gysinge (mindre utsträckning) och tycker båda funkar bra. Möjligen känns det som att Ottossons färg torkar lite snabbare, har mer konsistenta nyanser och gulnar lite mindre.
 
Jag gillar Ottossons, mycket trevlig färg att arbeta med!

MVH plexi
 
Jag har använt både Gysinges linoljefärg och Ottossons linoljefärg. Båda är bra och jag har inte märkt någon större skillnad.
Jag späder min färg med balsamterpentin och har svårt att förstå varför linoljefärg ska spädas med lacknafta. Vore intressant att höra varför och vad det innebär.
 
Har använt mig av Gysinges, Allbäcks & Lasol. Alla är bra fast på olika sätt. Lasol är färgen som byggantikvarierna på museumet rekommenderar, men jag gillar inte heller att det ska vara nafta i, doftar inte som hederlig gammal linoljefärg, man blir påverkad (huvudvärk) av att måla inomhus med den ! Allbäcks känns bäst ur både miljö & hälsosynpunkt & den är otroligt dryg & lättstruken. Det bildas inte alls lika lätt skinn på den som på t ex Lasol. Gysinges är den jag använt mig av mest & som jag väl då antagligen föredrar...! Doftar underbart & får en fin glans. Har målat fasad, fönster, köksinrede m.m med den.
Nu har jag beställt från Ottossons så det ska bli mycket intressant att jämföra!
Lasol är säkert en väldigt bra färg, lite angrepp av mögel & så tror jag. Men mycket färg försvinner på vägen! Jag skulle köra på Gysinges. Återstår att se om Ottossons!
 
Jag ringde till Engwall & Claesson och frågade dem om lacknafta vs. balsamterpentin. Enligt dem (Hans Claesson själv) så har de samma egenskaper men och deras färg kan spädas med vilken som. Anledningen till att de inte rekommenderar balsamterpentin är att den är starkt allegiframkallande vid kontakt med huden. Sedan hymlade ju han inte heller med att lacknafta är cancerframkallande...

Nu har jag i allafall börjat måla med Lasol (Engwall & Claesson) blandat spädd med lacknafta. Resultat ser bra ut, men visst är lukten av balsamterpentin och lacknafta milsvid.
 
En intressant variant kan vara den som Ottosson anger i sin arbetsbeskrivning: Skippa lösningsmedlet helt och gör istället en första grundstrykning med enbart kokt linolja, för att sedan göra strykning två och tre med outspädd färg.
Jag har inte provat den varianten själv ännu men har ofta kört alla tre strykningarna med outspädd färg. Blir lite mer tungjobbat i den första strykningen men när man väl gjort den tredje strykningen har iallafall inte jag märkt någon skillnad jämfört med om jag spätt med terpentin första strykningen. Och så får man ju njuta av den rena goa linoljelukten...
 
Ja vad är vitsen med att späda ut färgen? Jag undrar alltså. Balsamterpentinet eller lacknaftan dunstar ju bort och kvar blir endast ett tunnare lager av orginalfärgen.

Förklaringar jag hört är att det skall tränga in bättre i underlaget. Men det stämmer knappast så vitt jag förstår då både terpentinet och naftan har större molekyler än oljan.

En annan förklaring är att när terpentinet/naftan dunstar bort så ersätts den med luft och därmed skall oljan oxidera snabbare. För det första, är det sant? För det andra, är det extra bråttom med första lagret?

Finns det fler förklaringar? Eller någon som kanske vet varför?
 
Gimbal skrev:
Ja vad är vitsen med att späda ut färgen? Jag undrar alltså. Balsamterpentinet eller lacknaftan dunstar ju bort och kvar blir endast ett tunnare lager av orginalfärgen.
Ja, det undrar jag också :). För mycket krita i färgen eller är alkyden tillsatt?

Bra linoljefärg för utomhusbruk skall ej behövas spädas med någonting alls och skall användas som den är = linolja+pigment+sikativ ( torkmedel).

Har läst på en dansk sida om bygningsbevaring att det finns många myter runt den pånyttfödda linoljefärgen :
myt 1: att den skall tillsättas lösningsmedel för att transportera linoljan in i trä
myt 2: att den skall mellanstrykas och slutstryckas med olika % blandningar.

Om man nödvändigt vill ändra % förhållandet mellan olja och pigment så är det spädning med oljan och inte med lösningsmedel som gäller ( magrare underst).

Man har skapat besvärliga myter för att avskräcka kunder ifrån färgen som dom stora färgtillverkarna inte hunnit få ut på marknaden medan den redan producerades av relativt små tillverkare, tror jag.
Tittade på Beckers och Cuprinol burken men hittade varken angiven torrhalt eller vad och hur mycket i % som finns i burken men fina titlar typ "Tradition linoljefärg" .... båda spädbara med alifatnafta.

Visst är det förvirrande när man för en gångs skull vet vilken produkt man letar efter och kan inte läsa sej till om det är nu detta man ska ha?

Nu skrapar jag den sprukna och flagnande alkydfärgen från mina gamla något fuktskadade fönster så gott det går och tänker måla med Ottossons utan tillsats av lösningsmedel.
gaia
 
Intressant tråd!
Har sedan många år målat fönster med linoljefärg efter först ha mödosamt skrapat bort flagnande alkydoljefärg och slipat blånad. De första åren tror jag det var Alcro jag använde, och sedan Teknos Tranemo. Teknos Tranemo fick bästa betyg i den förra färgundersökningen som Folksam gjorde för några år sedan. Fönsterhantverkarnas däremot fick underkänt. I årets färgundersökning fick Teknosfärgen sämsta betyd medan fönsterhandverkarna fick godkänt. Nog kan man som kund bli förvirrad! Är det mätningsmetoderna som har ändrats? Är det färgrecepten som har ändrats? Någon som vet?

Vad gäller spädningen så har jag alltid trott att en anledning till att man späder är att få färgen mera lättstruken. Ska ju strukas tunnt står det i anvisningarna. När jag målar skymtar träets ådring genom färgen. Grannen har strukit linoljefärg flödigt och tjockt på sina fönster. Snabbt gick det. Tog inte många år innan det blev bubblor o flagor. Värsta problemet med mina fönster är möglet. Ett år gjorde jag misstaget att strycka på linolja på vittrad färg för att få ny glans, och då fick möglet fäste. Kvittar att man tvättar, nästa år är det lika svart igen. Däremot är ytor som nymålats med samma färg, men utan att jag sedan har strukit på extra linolja, knappt alls mögliga.

PS Gaia. Om du späder med linolja. Vilken av strykningarna? (förstod inte...)
 
Sommartorparn skrev:
PS Gaia. Om du späder med linolja. Vilken av strykningarna? (förstod inte...)
Jag späder faktiskt inte alls men om jag hade trärena ytor att måla så kanske skulle jag ge en slurk rå olja ( 5-10%) till första stryckning beroende på hur mycket är det grundoljat i förväg och om träet är fortfarande torstig.
Eller en slurk kokt olja till den sista stryckningen om jag skulle vilja ha mer glans i ytan. Det är inga vetenskapliga modifikationer i oljemålning .... bara min känsla att det skulle vara logisk att göra så. Ser ingen anledning att tillsätta lösningsmedel om man inte överdoserat pigment eller stoppat i något annat i burken som gör färgen seg som spackel.

Själv tycker jag inte att den outspädda färgen är tung att stryka ut. Jag målar med pensel med rätt så styv börst - färgen håller sej fint på penseln utan att droppa och en liten dopp i färgen räcker långt . Målade om insidan med alkydfärg och då var penseln oftare nere i färgburken :).
Har inte haft några problem med mögel innan så det blir spännande att se om det kommer nu när jag har bytt till linoljefärg.
gaia
 
Jag har fått uppfattningen att skälet till att späda färgen mest i grundstrykning, mindre i mellanstrykning och minst eller inte alls i slutstrykning skulle vara för vidhäftningens skull. Alltså att den fetare färgen fäster bättre på den magrare. Jag kan tänka mig att det ligger lite i det, ytan på den magrare färgen blir sannolikt lite annorlunda när lösningsmedlet avdunstar.

Att späda med ren olja i grundstrykningen skulle ju nästan vara tvärtom, då blir den ju fetare.
 
jon_h skrev:
Att späda med ren olja i grundstrykningen skulle ju nästan vara tvärtom, då blir den ju fetare.
det blir det kanske inte om en del av oljan sugs in i den "oljetrostiga" träytan :).

Några gamla råd citerat från "7 hantverk" av C.Larsson anno 1965. om oljefärg...

"Vid målning på trä som inte tidigare varit ytbehandlat ska man börja med att grunda. Om man bara går och köper en burk färg och strycker på kommer den snart att flagna. Man gör i ordning en grundfärg genom att ta lite ljus färg eller enbart zinkvitt och röra ut det mycket tunt med linolja och med denna grundfärg stryks träet. Kvistar övermålas med Polityr innan grundning. Större hål och sprickor fylls med kitt efter grundning.
I almänhet lönar det sej att köpa tjock utrörd vit färg hos färghandlaren. Denna rör man ut med hälften linolja och hälften terpentin med tillsats av 5% torkmedel(siccativ). För utomhusbruk tillsätter man INTE terpentin.
Zinkvitt användes till utomhusmålning. Till inomhusmålning användes litophonvitt ( förbjudet idag) eller titanvitt som har stor täckningsförmåga.
Om ytan ska vara blank tillsätter man färgblandningslack till den färgrest som ska användas till sista strykningen. Ju mer lack desto blankare och hårdare blir ytan. Man får inte tillsätta mer än 50% lack."
... låter som en bra och praktisk handledning för amatörhantverkare om linoljefärgen då den fortfarande var i allmän bruk :).

Inte ett ord om att späda färgen med olika mängder terpentin eller varför används terpentin vid inomhusmålning ????
Någon som vet varför det är sån skillnad mellan färg för inne och utemålning?
gaia
 
Hos danska Center for Bygningsbevaring Bygningsbevaring -Raadvad Centeret-bevaringsværdige bygninger. finns en hel del artiklar som jag tycker känns vettiga (tack för tipset om Danmark gaia).
Bland annat följande är läsvärda:
http://www.bygningsbevaring.dk/files/materialer/linoliemaling.pdf
http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/spm_linolie.pdf

Kort sammanfattat tycker dom att man helt kan skippa terpentinet. På obehandlat trä kommer mycket av oljan att sugas in i träet i första strykningen och den blir därför automatiskt magrare. Ev kan man i sista strykningen tillsätta 3-5% linoljefernissa (dvs kokt linolja) för att få sista strykningen något fetare.
Dom skriver också att utomhus är det bra om man nöjer sig med två strykningar för att inte få en alltför fukttät yta. Gamla färgsystem (även Faluröd tex) bygger ju oftast på att man tillåter fukten att vandra ut och in, snarare än att försöka täppa till helt och hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.