P
Alfredo Alfredo skrev:
Bor du i gränstrakterna mot Norge och smugglade lösgodis eller vad fraktade du för last där? :thinking:
Jag minns faktiskt inte. :)
Man kunde inte ha speciellt många gram last och jag minns funderingar på att skicka upp en insekt av något slag som "rymdfarare", men jag minns inte om vi gjorde slag i saken.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Svägerskan som är född -71 får också visa även på apoteksvaror :D:D
Här kan man misstänka att det inte är åldern utan längden som är signifikant i sammanhanget. ;)
 
P
engs engs skrev:
Bränslevärmaren ligger i topp på sätt att avisa bilen.
Nä, garaget ligger på första plats. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Här kan man misstänka att det inte är åldern utan längden som är signifikant i sammanhanget. ;)
Nejdå hon är normal lång
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som jag sade korruption i Sverige sker inte vid upphandling. Utan vid politiska beslut. Jag gav ett exempel med bygglov vid strandskydd/detaljplan.
Korruption kan även vara att en kommun har köpt en jordbruksfastighet (åkrar) och nu håller på och exploaterar den (bygger affärslador och asfalterar.) Samtidigt kan samma kommun via byggnadsnämnden neka en bonde att bygga en maskinhall därför att den ska byggas i kanten på en åker och bonden, enligt nämnden inte har motiverat och övertygat den att hallen behövs för jordbruksverksamheten.

Samtidigt har samma kommun precis förstört 100 hektar med hus/villor/skolor/affärshus/vägar.
 
  • Arg
  • Ledsen
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Korruption kan även vara att en kommun har köpt en jordbruksfastighet (åkrar) och nu håller på och exploaterar den (bygger affärslador och asfalterar.) Samtidigt kan samma kommun via byggnadsnämnden neka en bonde att bygga en maskinhall därför att den ska byggas i kanten på en åker och bonden, enligt nämnden inte har motiverat och övertygat den att hallen behövs för jordbruksverksamheten.

Samtidigt har samma kommun precis förstört 100 hektar med hus/villor/skolor/affärshus/vägar.
Var i ligger korruptionen?
 
V Ville_Vessla skrev:
Har en C64 med typ 100 band som legat i det ouppvärmda uthuset i 15år. Dags att söka rätt på kartongen och se om den funkar så döttrarna får se hur en rikftig dator fungerar. Har visserligen en sån där emulator från CO med 64 spel inbyggda men det är ju inte samma sak .
Gav bort en 128D för två veckor sedan. Den funkade kanon för den killen som fick den.

Vad beträffar den C64 så ska du titta efter i den därför att den kan bli sådana fel i kraftdelen så att kretsarna brinner upp. Sök på nätet efter handledning !
Byta de dåliga kondringarna är inte svårt.
Kasettbandspelaren kan nog ge en hel del bekymmer liksom de gamla banden.
 
K Kane skrev:
Var i ligger korruptionen?
Det beror på hur man definierar korruption - min definition är den där någon/någon verksamhet har kunnat skaffa sig fördelar som konkurrenter/andra inte har. Tänk Potter, där personer från etablerade magifamiljer har fördelar jämfört med utifrån dvs barn från 'normala' familjer som visar sig ha magiförmågor.

Hur mycket bus kunde Hermione hitta på jämfört någon ur Weasley-familjen exv.

Att vissa kommer in på privata skolor därför att föräldrarna skriv in dottern på väntlistan innan födelsen skulle kunna ses som korruption eller att sådana som jag (född i sverige/svenska som modersspråk/utseendet därtill) själv har fördelar när det är dags att åka till läkaren för att få hjälp med blodtrycket, jämfört med någon där sjukvården måste skaffa en tolk eller så lassar vårdenheten över ansvaret på en närstående.

Bias i verksamheter är ett exempel på korruption.

OT.
 
P pmd skrev:
Nä, garaget ligger på första plats. :cool:
Är det inte jobbigt att ta med den när man skall ut i skogen eller eller ut och handla?
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som jag sade korruption i Sverige sker inte vid upphandling. Utan vid politiska beslut. Jag gav ett exempel med bygglov vid strandskydd/detaljplan.
Vad f..n har detta med trådens ämne att göra?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vad f..n har detta med trådens ämne att göra?
Passar bättre i tråden saker som folk missat att det finns. Det är sant.

Jag svarade bara på någon som sade korruption inte finns i Sverige vilket inte stämmer. Men inte hur han kom in på det ämnet.

Edit: det spawnade ur tanka själv och utländska affärskontakter
 
P pmd skrev:
Nä, garaget ligger på första plats. :cool:
Håller med, tyvärr har vi köpt en husvagn och enda stället att parkera den på gör att den är i vägen för att köra in bilen. Vid panik om det måste meckas eller så flyttar jag ju den men för daglig garageparkering... Nja. Går väl att få in bilen med 48 omtag a 20 cm i taget men inget man gör varje dag helst.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Gav bort en 128D för två veckor sedan. Den funkade kanon för den killen som fick den.

Vad beträffar den C64 så ska du titta efter i den därför att den kan bli sådana fel i kraftdelen så att kretsarna brinner upp. Sök på nätet efter handledning !
Byta de dåliga kondringarna är inte svårt.
Kasettbandspelaren kan nog ge en hel del bekymmer liksom de gamla banden.
Haha, minns fortfarande när jag köpte den, hade först en C64 och sedan en 128 på 80-talet men sålde av det sista runt -89. Sedan såg jag en annons på en C64 med en massa spel -93. Minns att jag var skadad av att sitta nattvakten vid grinden på en militäranläggning och ta telefonen där vi inte skulle säga vem och var när nån ringde, så när jag köpte den och fick frågan vem jag var så var det typ "Inga kommentarer". Lyckades köpa den iaf och sen satt vi och spelade på nätterna, det var nostalgiskt redan1993.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Vic20, Vic64, Amiga. En länk för dem som inte var födda då, ;): [länk]
Vi hade Vic64, Amiga 500 och 1000. Minns fortfarande letandet på kassettbandet efter programmet man ville åt. Blev enklare med Amiga då allt låg på diskett, ett program på varje diskett. Virussäkert, fick man skit på en diskett var det bara att kasta och starta om, inget annat blev förstört.
Se där en sak jag glömt bort .. Den eviga och ständigt infekterade diskussionen om att det "faktiskt inte heter Vic64, utan kommandår 64".
 
Du blandar nog ihop det med Kommandoran, 64 år.

Äldre kvinna med huvudduk ler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.