Hej! Denna fråga har säkert behandlats i andra trådar innan men hoppas ändå på svar. Min fjv växlare har gått sönder och måste bytas ut. Min fråga är om det kan vara vettigt eller lönsamt att byta till annan uppvärmningskälla. Mitt hus som är en tvåfamiljsvilla med uppvärmd källare och vind förbrukar idag mellan 56-60 Mwh uppvärmning och varmvatten. Huset är gammalt tegel med dålig isolering allmänt. Uppvärmd yta är ca 400kvm. Priset för fjv i min kommun är ca 60öre/Kw samt 3000:- i årsavgift. Kostnaden för mig är då ca 39.000/ år med fjärrvärmen. Jag har dålig koll på om värmepump eller bergvärme skulle vara en bra investering eller om det bästa är att byta växlaren till en ny för ca 35.000kr. Mycket tacksam för hjälp hur jag skall tänka här.
 
Tycker det låter som ett bra pris på fjärrvärmen i din kommun. Skulle nog behålla den. Vilken framledningstemperatur behövs i värmesystemet för att hålla 20-21°C inne när det är som allra kallast på vintern?
 
När det är minus 10 grader ute så brukar framledningen ligga på ca 47 grader. Brukar sällan bli kallare än så.
 
Ok, så huset står i Malmö eller liknande med dimensionerande vinterutetemperatur på -10,2 °C? En framledningstemperatur på upp till ca 47 °C fungerar utmärkt ihop med värmepump så då kan det vara lämpligt att räkna lite närmare på saken. Behövs en relativt stor kapacitet.
 
Förvisso är huset i västra Götaland. Kollade lite historik. 50 grader vid -15 hittade jag. Nu är det 0 grader ute och framledning på 40 ungefär. Jag har ganska många stora gamla radiatorer.
 
Om jag då gissar på Skövde med DVUT på -15,5 °C och utgår från 58 MWh fjärrvärme samt gör en kalkyl för bergvärme blir det 42 MWh energibesparing och 16.000 kWh el till bergvärmepumpen per år. 58 MWh fjärrvärme kostar 37.800 kr/år och 16.000 kWh el kostar 24.000 kr/år vid 1,50 kr/kWh men el-priset är osäkert. Besparing ca 13.800 kr/år. Bergvärme kan man gissa kostar runt 185000 kr. Återbetalningstiden för bergvärme blir ca 13,4 år innan man tjänat ihop pengarna till investeringen. Utgick beräkningen från bergvärmepumpen NIBE F1255-16.
 
Redigerat:
Vad är det för fel på din gamla fjärrvärmeväxlare ?, det är ju rätt enkelt att byta någon trasig del i dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.