Vi köpte ett hus i år. Har en utfart mot trafikverkets väg som sedan 1964 (då huset byggdes) använts som just utfart.

Utfarten går till ett garaget som är under huset men även till ett garage som ligger längre in på tomten.

Vi har en markskillnad bredvid utfarten som ligger mellan 46-54 cm ovan mark. Enligt kommunen så kräver en förändring av markplan vid 50 cm ett marklov.

Vi har tankar på att bredda infarten (med ca 3 m) både pga säkerhetsskäl och för att det är lättare med bilarna bredvid varandra än på led. Vi tittade på detaljplanen och såg det var utfartsförbud där vi har vår utfart och runt vår tomt (röda markeringen). Utfarten är den blå markerade delen plus några meter för breddningen.

Nu till min fråga; Är det någon som har koll på om det möjligen ens är lönt att ansöka om att göra en utfart eller kan de på något sätt tvinga oss till att sluta använda den befintliga?

Vet inte om frågan hamnade rätt men hoppas det
 
  • Flygbild över en fastighet med markerade områden visande en befintlig utfart i blått och ett utfartsförbud i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är äldst, fastigheten och dess användning eller detaljplanen? Man kan nämligen inte med en ny detaljplan tvinga bort befintligt användande. Att ni har garage i källaren skvallrar om att utfarten kanske är äldre än detaljplanen eller i alla fall att den är preskriberad.

Givet hur du har ritat in utfartsförbudet gissar jag att man försöker få till en ändring i framtiden, men att tvinga bort nuvarande utfart kräver att kommunen kompenserar er ekonomiskt.

Med det sagt är det nog knepigt att få ett godkännande för att bredda utfarten. Ni kan inte lösa det genom att bara hårdgöra en större yta innanför utfarten, men låta själva anslutningen vara lika bred dom idag?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är äldst, fastigheten och dess användning eller detaljplanen? Man kan nämligen inte med en ny detaljplan tvinga bort befintligt användande. Att ni har garage i källaren skvallrar om att utfarten kanske är äldre än detaljplanen eller i alla fall att den är preskriberad.

Givet hur du har ritat in utfartsförbudet gissar jag att man försöker få till en ändring i framtiden, men att tvinga bort nuvarande utfart kräver att kommunen kompenserar er ekonomiskt.

Med det sagt är det nog knepigt att få ett godkännande för att bredda utfarten. Ni kan inte lösa det genom att bara hårdgöra en större yta innanför utfarten, men låta själva anslutningen vara lika bred dom idag?
Tack för ditt svar :D

-57 fanns utfarten där, -63 bygglov och -74 gällande detaljplan (finns bara en).

Det kan bli krångligt att gräva bort för att göra en lucka in, har gången till ytterdörren att tänka på och två trappor pga markskillnad och husets höjd. Men ska göra planering på det och se om det kan gå. Tack för tipset.

Vår ingång är emot den vägen där utfartsförbudet är, typ mitt på huset. Man vet aldrig hur en kommun tänker men i detta fallet känns som det kan bli svårt att lösa en utfart som så fall ska täcka ingång och två garage (bara en fundering). På sidan av huset, mot lilla vägen så har vi en del prickmark. Markskillnad som är högre än 50 cm är med på det hållet (markskillnaden slutar ca där det röda strecket slutar mot lilla vägen).

Kan de inte röra vår utfart som den är idag så vågar jag kanske chansa på att göra en ansökan. Kan bara få ett nej
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, då låter det ju ganska safe att prata med kommunen. Kan ju vara så att man vill jämna ut marken innanför utfarten lite innan bara. Inte mycket, bara nån dm här eller där. Gör ju inget om höjdskillnaderna är 35–45 cm snarare än tio cm mer innan man börjar ansöka om något…
 
  • Gilla
TheGrayLady
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, då låter det ju ganska safe att prata med kommunen. Kan ju vara så att man vill jämna ut marken innanför utfarten lite innan bara. Inte mycket, bara nån dm här eller där. Gör ju inget om höjdskillnaderna är 35–45 cm snarare än tio cm mer innan man börjar ansöka om något…
Mitt i allt måste vi gräva om avloppet pga dåliga ledningar. Och om vi har tur eller kanske otur så ligger de under den delen som vi vill ta bort.

Har räknat med att om vi tar bort översta kantstenen så är vi ’sade’ med hela biten när det gäller kommunens 50cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.