J justusandersson skrev:
Sådana regler existerar bara om de är inskrivna i detaljplanen. Däremot kan det finnas praktiska skäl till att sidoförskjuta en tillbyggnad något. Läs gärna min artikel [länk]. Att kräva att tillbyggnaden ska smalna av tycker jag verkar fånigt om det inte finns särskilda skäl pga materialval, takanpassning etc. Ibland är det svårt att göra raka förlängningar så att det blir snyggt, exempelvis med fasadtegel där även små avvikelser syns tydigt. Man måste också ta hänsyn till konsekvenser för planlösningen samt vad som är byggbar yta på tomten.
Håller fullständigt med dig. Det finns så många variabler att ta hänsyn till om det skall bli bra och mycket svårt att ha synpunkter mär man inte vet hur objektet och omgivningen ser ut. En rak förlängning brukar ofta se konstigt ut beroende på originalhusets proportioner.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Vilken kommun är det du bygger i? Olika byggnadsavdelningar har olika kultur och tycker olika saker. Det som gäller är vad som står i detaljplanen men PBL 8kap 13§ ([länk]) har också skrivningar om förvanskande av områdets karaktär som är vaga och öppnar för tyckande.

T.ex stadsbyggnadskontoret i Stockholm gillar att tillbyggnaden tydligt avviker från den ursprungliga byggnaden så att det skapas "årsringar" och man kan se hur huset byggts till i omgångar. Avvikelsen kan t.ex. göras med ett indrag eller avvikande fasadmaterial.

Personligen tycker jag att det är snyggare om tillbyggnaden smälter samman med ursprungshuset
Hej
Vad har kommunen för åsikt i detta fall? Själv har jag i samband med att jag förlängt en förrådsbod med ett garage fått veta att jag borde bygga det "i liv med befintlig byggnad" dvs bara förlänga väggarna så att säga. Men då detta skulle göra garaget helt meningslöst (skulle inte gå att öppna bildörren) var det heller inget problem med att få bygglov där den nya delen var bredare än den gamla. Så det borde vara kommunnens åsikt i frågna som borde styra. Arketekten skall väl arbeta för att kundens önskemål skall uppfyllas?
 
Påbyggare2020 Påbyggare2020 skrev:
Ja precis, det var så jag tänkte också, så att det smälter in men inte måste vara mindre i storlek.
Okej, lite konkreta råd till dig som beställare av en arkitekttjänst. (Jag är själv arkitekt SAR/MSA).
Det är några som påpekar att din arkitekt troligen är inkompetent - jag är inte helt säker på det. De finns, absolut, men de allra flesta är i grunden ganska förnuftiga typer.
Ni måste föra en dialog! Ta ett möte med din arkitekt och be hen precisera varför fasaden livförskjuts. Har hen fått information från kommunen? Egna preferenser? Tolkning av gällande lagstiftning? Utgå sen därifrån. Du är beställare och har alltid rätt. Påståendet att arkitekter får härja fritt i det här landet ligger väääldigt långt ifrån sanningen. Det finns alltid någon med plånbok i bakgrund - som bestämmer. Punkt slut. Och den makten ska du utnyttja här.
Be arkitekten förklara sitt val av gestaltning och om det inte finns något KRAV att hänga upp det på - be hen omarbeta förslaget enligt de premisser ni önskar. Jag har svårt att tro att någon arkitekt skulle vägra det pga yrkesstolthet när det handlar om en ordinär villatillbyggnad. Om så är fallet - byt arkitekt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Vilken kommun är det du bygger i? Olika byggnadsavdelningar har olika kultur och tycker olika saker. Det som gäller är vad som står i detaljplanen men PBL 8kap 13§ ([länk]) har också skrivningar om förvanskande av områdets karaktär som är vaga och öppnar för tyckande.

T.ex stadsbyggnadskontoret i Stockholm gillar att tillbyggnaden tydligt avviker från den ursprungliga byggnaden så att det skapas "årsringar" och man kan se hur huset byggts till i omgångar. Avvikelsen kan t.ex. göras med ett indrag eller avvikande fasadmaterial.

Personligen tycker jag att det är snyggare om tillbyggnaden smälter samman med ursprungshuset
Vilket engagemang det blev i denna fråga. Vi bygger i Stockholm och det finns många likadana hus som vårt i området. Vi kommer bygga ut ca 1/3 extra så om huset är 9 m från början blir det 12 m långt sen.

Jag har sett många förlängda hus i området men inget med en sådan indragen fasad som arkitekten föreslår.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jäven skrev:
Okej, lite konkreta råd till dig som beställare av en arkitekttjänst. (Jag är själv arkitekt SAR/MSA).
Det är några som påpekar att din arkitekt troligen är inkompetent - jag är inte helt säker på det. De finns, absolut, men de allra flesta är i grunden ganska förnuftiga typer.
Ni måste föra en dialog! Ta ett möte med din arkitekt och be hen precisera varför fasaden livförskjuts. Har hen fått information från kommunen? Egna preferenser? Tolkning av gällande lagstiftning? Utgå sen därifrån. Du är beställare och har alltid rätt. Påståendet att arkitekter får härja fritt i det här landet ligger väääldigt långt ifrån sanningen. Det finns alltid någon med plånbok i bakgrund - som bestämmer. Punkt slut. Och den makten ska du utnyttja här.
Be arkitekten förklara sitt val av gestaltning och om det inte finns något KRAV att hänga upp det på - be hen omarbeta förslaget enligt de premisser ni önskar. Jag har svårt att tro att någon arkitekt skulle vägra det pga yrkesstolthet när det handlar om en ordinär villatillbyggnad. Om så är fallet - byt arkitekt.
Vi fick inte veta mer än att det beror på att tillbyggnaden ska underordna sig, enligt arkitekten.

Vi funderar på att byta arkitekt och vill mest kolla om arkitekten har koll på bygglovsregler. Jag har mailat stadsbyggnadskontoret och frågat vad som gäller men det lär ta tid att få svar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.