Hej alla!

Har sökt i forumet, men inte hittat något liknande.
Funderar på att köpa ett hus (byggt 1991) som idag har direktverkande el (luftburet) med någon form av värmespridning via luftkanaler. Dessutom finns en frånluft med FTX.
Jag undrar om det går att koppla bergvärmepumpen med detta fläktsystem, så man slipper installation av vattenradiatorer. Har pratat med en bergvärmeinstallatör, men där fick jag höra att det är inte möjligt. Är det någon som har en annan kunskap/erfarenhet?

Tacksam för alla idéer och klokheter :giggle:
 
ja det är möjligt med ett vattenbatteri vid eller i ftx'en.
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
Bergvärmepumpar har växelventil så det kommer att dra kallt från tilluftskanalerna när den gör varmvatten.
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
D daugaard skrev:
ja det är möjligt med ett vattenbatteri vid eller i ftx'en.
Men vad gött!!! :love:
Har googlat och hittat något som heter "luftvärmeaggregat med vattenbatteri". Är jag på rätt spår?
Jag tänkte mig isf att byta ut det gamla aggregatet som är ju 30 år gammalt och drivs av el, skaffa en bergvärmepump och ansluta den till luftvärmesystemet. Huset finns i Norrbotten.
Visst borde det funka?
Finns det någon bra tillverkare av sådana aggregat?
 
J Josth skrev:
Bergvärmepumpar har växelventil så det kommer att dra kallt från tilluftskanalerna när den gör varmvatten.
Oj :thinking: går det att lösa detta på något sätt? Med någon teknisk tilläggsmanick?
 
J Josth skrev:
Bergvärmepumpar har växelventil så det kommer att dra kallt från tilluftskanalerna när den gör varmvatten.
Jag har inte en alltför bra koll på tekniken, men borde inte luftvärmeaggregat med vattenbatteri funka på ett liknande sätt som en ackumulatortank och värma upp både vatten/luft som värmer huset och tappvattnet? Och i så fall borde inte värmeläckage uppstå från inomhusluften till tappvattnet, tänker jag mig :thinking:
 
  • Gilla
eagleorn
  • Laddar…
Förstår tyvärr inte hur du menar men titta på NIBE's rekommenderade lösning. Värmepumpen värmer både luftvärmeaggregatet och varmvatten samtidigt hela tiden.

Har man luftvärme märks det direkt om det drar kalluft. Har man golvvärme eller radiatorer tar det en bra stund innan man märker om det svalnat.
 
Inte riktigt svar på din fråga men kanske kan hjälpa ändå på något sätt.

Du har ett Borohus antar jag? Jag flyttade in ett sådant för snart två år sedan. Vi hade luftvärme via ett Bahco ACJ elaggregat.

Vi bytte för ca ett år sedan ut det mot ett Combiwin luftvärmeaggregat med vattenbatteri med en luft/vattenvärmepump påkopplad till den.

Vi tog även in offerter på bergvärme istället för luft/vatten men tyckte den var svår att räkna hem. Tog även in offerter på att konvertera om helt med radiatorer.

Fick dock råd av kunniga inom just detta värmesystem att behålla luftvärmen.

Edit: Bor i Sundsvall.
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
Jag ser ett problem (som är lätt att kolla om det är ett problem) Luft är en ganska dålig värmebärare (därför används luft i isolering) Det kan vara så att det luftburna systemet är tänkt för en högre temperatur än vad värmepumpen klarar av. Men det är ju bara att mäta temperaturen på utblåset när det är som kallast. Om lufttemperaturen håller sig runt 40 gr borde värmepumpen klara det.
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
OM72 OM72 skrev:
Jag har inte en alltför bra koll på tekniken, men borde inte luftvärmeaggregat med vattenbatteri funka på ett liknande sätt som en ackumulatortank och värma upp både vatten/luft som värmer huset och tappvattnet? Och i så fall borde inte värmeläckage uppstå från inomhusluften till tappvattnet, tänker jag mig :thinking:
Det jag menar är att oavsett värmekälla (bergvärme, sjövärme, ved/pellets, el) värms ett medium (vatten i ackumulatortank/värmebatteri) upp för att föra värmen vidare via vatten eller luft. Sedan är det förstås olika egenskaper hos de olika värmeöverföringssätten, vilket behöver beaktas i varje fall. Som sagt, jag är inte kunnig gällande de små finesserna, och det kan hända att jag inte alls har fattat hur det går till även i stora drag :rofl: Men tusen tack för länken, jag ska absolut studera den noga samt kolla med våra lokala VVS-företag som installerar bergvärme, i fall de har färdiga paketlösningar som kan passa i detta fall :giggle:
 
L linuseinar skrev:
Inte riktigt svar på din fråga men kanske kan hjälpa ändå på något sätt.

Du har ett Borohus antar jag? Jag flyttade in ett sådant för snart två år sedan. Vi hade luftvärme via ett Bahco ACJ elaggregat.

Vi bytte för ca ett år sedan ut det mot ett Combiwin luftvärmeaggregat med vattenbatteri med en luft/vattenvärmepump påkopplad till den.

Vi tog även in offerter på bergvärme istället för luft/vatten men tyckte den var svår att räkna hem. Tog även in offerter på att konvertera om helt med radiatorer.

Fick dock råd av kunniga inom just detta värmesystem att behålla luftvärmen.

Edit: Bor i Sundsvall.
Ååh! Jätteintressant!
Det är möjligt att det är ett Borohus (går i husköpstankar och vet inte riktigt vad det är för ett fabrikat) och det är inte alls uteslutet att det är en Bahco som sitter där.
Men vad har ni kommit fram till gällande bergvärme? På vilket sätt var det svårt att räkna hem?
Räcker luft/vattenvärmepumpen till när det är riktigt kallt? (-25° eller kallare, typ)
 
P Plutus skrev:
Jag ser ett problem (som är lätt att kolla om det är ett problem) Luft är en ganska dålig värmebärare (därför används luft i isolering) Det kan vara så att det luftburna systemet är tänkt för en högre temperatur än vad värmepumpen klarar av. Men det är ju bara att mäta temperaturen på utblåset när det är som kallast. Om lufttemperaturen håller sig runt 40 gr borde värmepumpen klara det.
Låter rimligt (y)
Men luft är väl inte så dålig värmebärare (när den rör på sig, vilket just utnyttjas i luftvärmesystem), det är ju den som orsakar olika typer av väder då den för värme/brist på värme med sig, men den är ingen hejare på att leda värme när den står still - egenskapen som är toppen just vid isolering :thinking:

Hur som helst, känns det som att det finns hopp när det gäller att ansluta någon mer effektiv värmekälla än el till detta luftsystem, trots att bergvärmeinstallatören ansåg att vattenradiatorer är bara ett måste :D Det kanske var så om man absolut ville anlita honom.
 
OM72 OM72 skrev:
Ååh! Jätteintressant!
Det är möjligt att det är ett Borohus (går i husköpstankar och vet inte riktigt vad det är för ett fabrikat) och det är inte alls uteslutet att det är en Bahco som sitter där.
Men vad har ni kommit fram till gällande bergvärme? På vilket sätt var det svårt att räkna hem?
Räcker luft/vattenvärmepumpen till när det är riktigt kallt? (-25° eller kallare, typ)
I våra kalkyler vi fick så skulle det ta längre tid att räkna hem bergvärmepumpen än luft/vattenpumpen. Visst, bergvärmen höjer väl värdet på huset mer vi har tänkt bo kvar här länge så för oss kändes luft/vatten som mest rätt. Men jag är långt ifrån någon expert.

Nu har vi ju sällan dom riktiga kalla temperaturerna hos oss men förra vintern kickade elpatronen in vid minus 18-19 och stöttade upp.

Så systemet funkar bra för oss. Visst, det kan bli lite kallt om fötterna under riktiga kalla dagar då värmen kommer uppifrån men inga problem med det. Sedan är dessa hus väl isolerade och fönster också bra så tycker inte det är nåt direkt kallras heller.

Bahco har ju även deras egna ersättare till ACJ som heter ACJB. Finns ganska mycket info om man googlar på ersättare till ACJ. Även trådar på detta forum.
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
J Josth skrev:
Bergvärmepumpar har växelventil så det kommer att dra kallt från tilluftskanalerna när den gör varmvatten.
Det är sannolikt inget problem. Luftvärmesystem brukar jobba med med ganska mycket cirkulerad luft. (P.g.a. att det krävs högre luftflöden för att luften inte ska behöva värmas till orimligt höga temperaturer). När det gäller inblandad frånluft så kommer den ju att värmas i värmeväxlaren. Så donen kommer att blåsa ut luft som är nära rumstemperaturen när värme inte tillförs. (Möjligen kan det lättare upplevas som dragigt p.g.a. det större flödet.)

För att kolla om lösningen är möjlig så behöver man utifrån luftflöden och effektbehov räkna ut hur mycket man behöver värma luften och se om det blir en rimlig temperatur för bergvärme. Tänk även på att om det är liten skillnad mellan vattentemperatur och lufttemperatur så behövs det en stor växlare för att föra över tillräcklig värme till luften.

(Själv skulla jag helt klart konvertera till radiatorer i stället om inte rördragningen är alldeles hopplös.)
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.