Spännande rubriksättning, orginalrubrik på SSMs hemsida: "Uppemot 330 000 bostadshus kan ha radonhalter som överskrider referensnivån" blev visst: "330 000 bostäder ligger över gränsvärdet för radon" på byggahus...
 
  • Gilla
Omega1 och 4 till
  • Laddar…
Ja med tanke på att det inte gjorts några nya mätningar utan enbart nya beräkningsmodeller (om jag tolkar texten rätt) så kanske det är lite click bait.
"Baserat på resultatet 370 000 och analys av antalet radonsanerade hus och nytillkomna hus sedan 2008, uppskattades att antal småhus 2021 med radonhalt överstigande 200 Bq/m³ är omkring 330 000"

Men samtidigt tycker jag det är intressant att kanske snarare se hur denna mängd skulle påverka "farligeheten" i radon. Nu säger man ju i princip att X% av alla lungcancer fall är pga radon och om det är mer radon så drar man upp siffran för hur många det var, rökning blir kanske lite mindre farligt. Själv skulle jag nog vända på det och säga att om vi har X fall av lungcancer som vi inte kan härleda till något annat och vi trodde att de fick det av radon, visar det sig nu att dubbelt så många bor i för höga värden utan att ha fått mer lungcancer borde det ju istället värderas som att radon är mindre farlig. En tes jag håller fast vid tills dess jag eller någon i min familj får lungcancer, då ska hela världen ventileras istället.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Enligt nån avhandling jag inte har länken till, så har jag memorerat några cirka siffror.

Cirka 6000 får lungcancer per år (de flesta är runt 70 år), 500 av dessa kan härledas till radon, 450 av dessa 500 är rökare, 50 av dessa 500 är icke rökare, men kan vara passiva rökare (det utredde man aldrig).

Jag har svårt för att boverket sätter så höga krav på fastighetsägare att få ned radonhalten, man utredde att halvera gränsen en gång till, till 100 bequerell, men det ansåg man skulle drabba fastighetsägare för hårt ekonomiskt.

Sluta rök så har slipper du vara en av de 7,5 procenten som får lungcancer när du är 70...
 
Fast några krav handlar det väl inte om? Det är väl helt frivilligt att radonsanera sitt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.