Efter x antal omritningar så har vi börjat känna för denna planlösning (en något omgjord variant av Stella 157 från Trivselhus). Det vi är ute efter är en 1-plansvilla med 5 rum (4 sovrum & 1 kontor) samt två badrum. Tar väldigt gärna emot input på denna från er som byggt tidigare. Stor öppen yta mellan kök och vardagsrum är viktigt samt ryggåstak med stora fönsterpartier vid vardagsrummet.
 
  • Ritning av enplansvilla med fem rum inklusive fyra sovrum och ett kontor, två badrum, samt öppen planlösning för kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är KLK 2 kontoret? Ett fönster där skulle vara fint i så fall..
 
  • Gilla
enoch85 och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är KLK 2 kontoret? Ett fönster där skulle vara fint i så fall..
ja men precis, det är det. Det har du rätt i, det missade jag att lägga till. Tack!
 
Ser jättefint ut!

Hur många kvadratmeter är huset?
Av nyfikenhet; vad har ni tänkt för fasad och tak?
 
  • Gilla
haididasouki
  • Laddar…
BirgitS
Det är väldigt ont om förvaring av annat än de kläder som används mycket. Var ska vinterkläder förvaras under sommaren och julsaker under större delen av året?

Om entrén är tänkt för annat än gäster så är det alldeles för lite förvaring där och alldeles för liten yta för en familj som ska ta på och av kläder samtidigt.

Om det är tänkt att familjen ska gå in genom klädvården så är det ju en enorm brist på förvaring av kläder och skor där.
 
  • Gilla
haididasouki och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om entrén är tänkt för annat än gäster så är det alldeles för lite förvaring där och alldeles för liten yta för en familj som ska ta på och av kläder samtidigt.
Så himla lite förvaring är det väl ändå inte? En stor och djup garderob och en större hatthylla med gott om galgar samt skohylla under. Själva entréytan är inte många kvadrat men den mynnar ju ut i utrymmet mellan entrén och köksön så jag tror inte det kommer upplevas som trångt.

Angående vinterkläder och julsaker så förmodar jag att huset ska kompletteras med ett garage innehållande förvaringsutrymmen/förråd (?).
Ritning över husplan med markerade garderober, hatthylla och skohylla vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med bara ett badrum/toalett till tror jag att det kommer att bli ett väldigt spring i stora sovrummets badrum. Iaf om det ska bo barn i alla rum eller när ni har många gäster.
 
  • Gilla
haididasouki
  • Laddar…
BirgitS
splinter splinter skrev:
Så himla lite förvaring är det väl ändå inte? En stor och djup garderob och en större hatthylla med gott om galgar samt skohylla under. Själva entréytan är inte många kvadrat men den mynnar ju ut i utrymmet mellan entrén och köksön så jag tror inte det kommer upplevas som trångt.
Det beror ju på om TS tänkt sig hatthylla till höger i entrén eller om det var tänkt för en byrå och en sittplats.
Upplevas som trångt tror jag inte heller men att det kan vara svårt att hålla 3 barn inom hallens rätt lilla yta (klinker?) innan de har fått av sig kläderna och skorna (beror förstås på barnens ålder).
 
Tack för alla era kommentarer! Vi har tänkt om lite då vi behöver mer förvaringsutrymme. Vi har idag ett barn som är under 1 år. Tog bort lilla kontoret då vi tänker att en kontorsplats lätt kan stå inne i ett gästrum då de kommer stå tomma stora delar av tiden annars.

Något ni ser nu som ni hade justerat? Vi kommer eventuellt att spegelvända huset.
 
  • Svartvit ritning av en husplan med flera sovrum, allrum, kök och vardagsrum, indikerande förändringar för förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
splinter splinter skrev:
Ser jättefint ut!

Hur många kvadratmeter är huset?
Av nyfikenhet; vad har ni tänkt för fasad och tak?
Tack! Vi tänker oss ca 170 kvm. Ljus träfasad med svart plåttak är nog tanken för en ”laduhus”-känsla :)
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Med bara ett badrum/toalett till tror jag att det kommer att bli ett väldigt spring i stora sovrummets badrum. Iaf om det ska bo barn i alla rum eller när ni har många gäster.
Menar du att vi borde ha tre badrum? Tänker att badrummet till vänster i huset är så pass nära kök/vardagsrum så att gäster enkelt kan använda sig av det. Vi har idag ett spädbarn och har boende gäster någon gång om året så kommer nog sällan vara fullt hus
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väldigt ont om förvaring av annat än de kläder som används mycket. Var ska vinterkläder förvaras under sommaren och julsaker under större delen av året?

Om entrén är tänkt för annat än gäster så är det alldeles för lite förvaring där och alldeles för liten yta för en familj som ska ta på och av kläder samtidigt.

Om det är tänkt att familjen ska gå in genom klädvården så är det ju en enorm brist på förvaring av kläder och skor där.
Tack för din input! Laddade upp en ny planlösning nu med betydligt mer förvaringsutrymme. Kika gärna om du har fler invändningar, så tacksam för tips!
 
KristinaRT
Spontant hade inte jag placerat ett sovrum granne med tvättmaskin/torktumlare, men är detta rum främst avsett som gästrum kanske det är ett mindre problem?

Åas vill jag helst ha ett evt gästrum placerat avskiljt från familjens sovrum, och helst ngn form av badrum/toalett som kanske inte hör till just det, men som ändå inte är familjens vanliga badrum (tänk gästtoalett, i anslutning till entré).

Som småbarnsförälder ville jag inte heller ha mitt sovrum i andra änden av huset, och vi valde bort hus m den planlösningen. Nu, när de är tonåringar hade det dock inte varit fel att ha dem på avstånd :)

Personligen är jag också lite skeptisk till allrum i en barnavdelning, tvivlar på att barnen faktiskt använder detta utrymme. Mina ungar, och deras kompisar sitter alltid inne på sina rum.

Spontant hade jag gjort en privat bodel med tre sovrum och 1-2 badrum, minskat ner på allrummet, placerat en liten gästtoalett vid entré, och ett mindre sovrum/gästrum/arbetsrum vid vardagsrummet.
 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
Vi har liknande planlösning. Och vi upplever inget spring alls i vårat sovrum som någon annan nämnde. Det enda är när barnen ska bada men inget problem alls,

Tycker din sista bild verkar toppen
 
  • Ritning av hemplanlösning med sovrum, badrum och allrum markerade, utan synligt spring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
KristinaRT
M Marerl skrev:
Vi har liknande planlösning. Och vi upplever inget spring alls i vårat sovrum som någon annan nämnde. Det enda är när barnen ska bada men inget problem alls,

Tycker din sista bild verkar toppen
Så oerhört praktisk planlösning med tvättstuga precis bredvid huvudentré! Då kan man ta in blöta barn, hundar, barnvagnar etc utan att behöva passera genom huset!
 
  • Gilla
Meriwether och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.