Hej allihop!
Är det någon som vet om man kan fästa en spegel på insidan av ytterdörren?
Tänker då en tunnare variant utan ram alt. en tunn sådan.
Bor i radhus med mycket spring ut och in, barnen smäller ju gärna i dörren (även om den har "broms")

Klarar en spegel detta (om den tejpas/limmas fast? Eller går den sönder av allt smällande/öppnande/stängande?

Kanske någon här som har testat? :)
 
Hmmm, jag limmade extra glasskivor innanför enkelglasen i vår gamla stuga (början av 90-talet) med silikonfog.
När vi skulle riva skulle vi plocka bort allt glas och det var inte lätt (läs omöjligt).
Brorsan tog yxan och knackade försiktigt på glaset, 4 mm vanligt glas, men inget hände.
Då kastade han yxan mot rutan, Nope. Men släggan gick igenom ;-)

Slutsats: Jag tror att det håller bra om du limmar den med silikonfog. Du måste ha nåt som håller fast den medans det härdar, tar nog 24 - 36 timmar, men sen lär den sitta forever ;-)
 
  • Gilla
JennyThSthlm
  • Laddar…
Hur gärna vill du kunna få ner spegeln igen?

Annars dubbelhäftande tejp för att hålla fast den medan PL400 eller liknande härdar. Spegeln lär sitta länge och väl.
 
  • Gilla
JennyThSthlm
  • Laddar…
PL400 är ett bra alternativ om man inte kommer att behöva återställa dörren någonsin, dubbelhäftande tejp brukar bli torr/hård med tiden, så jag skulle bara ha det bakom en plastspegel.
Silikon bakom glas är nog det bästa alternativet och så länge det får härda i lugn och ro kommer det att hålla. Se till att inte ha för stora ytor utan silikon så att glaset kan röra sig.
 
  • Gilla
JennyThSthlm
  • Laddar…
Tack snälla för alla svar!
Dörren behöver inte återställas och spegeln får gärna sitta kvar :)

Då är det alltså frågan om att välja plast framför glas. Har ingen erfarenhet av sådan plast sedan innan, men verkar ju väldigt praktiskt.
Då kan man ju smälla i dörren bäst man vill :)

Ser det schysst ut med sådan spegelplast?
Isåfall är det ju verkligen att föredra i mitt fall..
 
J JennyThSthlm skrev:
Ser det schysst ut med sådan spegelplast?
Isåfall är det ju verkligen att föredra i mitt fall..
Plast verkar ju fantastiskt bra!
Du ser väl hur söt flickan på bilden blir:
83870.jpg
Och välkommen till Bygga Hus-forumet, Jenny!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Menar du att man ser bättre ut i plastspegeln?
 
raveper raveper skrev:
Menar du att man ser bättre ut i plastspegeln?
Japp, den ger en spegelbild som är lite "blurrad" från början och sen bär det av utför då hållbarheten är NOLLA.
:rofl::rofl::rofl:
 
Vanlig spegel är snyggast och kommer hålla.
J Jan_G skrev:
Brorsan tog yxan och knackade försiktigt på glaset, 4 mm vanligt glas, men inget hände.
Då kastade han yxan mot rutan, Nope. Men släggan gick igenom ;-)
Det här är ett sådant jobb som vana snickare skickar ut nybörjare på. Har varit med om det själv. Fick uppdraget att demontera en spegel som var punktlimmad i ett skåp. Skåpet hade hamnat någon decimeter fel och skulle flyttas.

Lyckade slå en stjärna i ett hörn med hjälp av en purr. Fick sedan knacka ner resten i flisor. Ingen tror att det är sant förrän hen gjort det själv. Hur svårt kan det vara...

Hellimma inte. Finns ingen finess med det. Punkter räcker. Fixera spegeln med typ maskeringstejp och tag bort tejpen efter något dygn. Den som gjort resan ovan med nedtagning tenderar använda mindre lim än den som inte gjort det.

Använd det lim som glasmästaren rekommenderar. Spegelfilm reagerar med vissa sorters silicon och möjligen även med andra limmer. Tråkigt att behöva se sina klickar utan att kunna göra ngt åt saken.

Mvh Findus
 
  • Gilla
JennyThSthlm
  • Laddar…
Varför ska barnen smälla dörrarna? Är man inte rädd om saker längre?
 
Jo men du vet ju hur små barn är när de har bråttom in/ut för att leka. Vi har öppen planlösning med altan på ena sidan och entrén på den andra, har altandörren öppen ofta, under sommarhalvåret och svårt för barnen att parera när det blir korsdrag.
 
B
På jobbet har vi i utsatta miljöer där vanlig spegel inte kan sitta ibland en spegel i någon form av rostfri plåt, som är polerad. Typ denna kanske?
https://www.maskindelen.se/product/rostfri-plat-blankglodgad-07-mm

Finns det ingen vägg där en spegel kan sitta? Tänker att barnen växer upp snabbt och att man lite förstör dörren lite genom att montera spegel just där... jag har svårt att tro att varken en plastspegel eller plåt blir snygg i längden.
 
  • Gilla
JennyThSthlm
  • Laddar…
Har bara en vägg i hallen, och där sitter hyllor, krokar och en bänk..

Insidan av ytterdörren är den enda ytan som en spegel skulle kunna sitta på..
 
Plåtspegel kan man böja så man blir smal.
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.