R rasse123 skrev:
ALDRIG AUTO tänk efter innan du skrivet.....
Motivering? Rimligtvis reglerar den effektbehovet bättre med rätt inställd temperatur och autoläge än när den är inställd på 25 grader med en egen fläktkurva.
 
Byt till större radiatorer där det får plats , går att hitta begagnat billigt med lite tålamod.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bloomington skrev:
Motivering? Rimligtvis reglerar den effektbehovet bättre med rätt inställd temperatur och autoläge än när den är inställd på 25 grader med en egen fläktkurva.
Så vad händer då om bergvärmen levererar lite varmare än vad llvp är autoinställd på? Llvp kyler självklart istället för att värma.

Auto innebär att llvp omväxlande kyler eller värmer.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A
D rob_t_j72 skrev:
Så vad händer då om bergvärmen levererar lite varmare än vad llvp är autoinställd på? Llvp kyler självklart istället för att värma.
Ni missförstår varandra. Llvp ska vara ställd på värme, inte auto. Fläkten ska sedan vara ställd på Auto, inte fast flöde, för bättre komfort. Så tolkade jag första inlägget och så anser jag att att man bör ställa in den.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Så vad händer då om bergvärmen levererar lite varmare än vad llvp är autoinställd på? Llvp kyler självklart istället för att värma.

Auto innebär att llvp omväxlande kyler eller värmer.
Bokstavligt talat det jag skrev, att det ska vara auto med antingen värme eller kyla, inte autoklimat/komfort. Jag skrev också specifikt att i trådskaparens fall ska det vara auto och endast värme.

Auto behöver inte innebära både värme och kyla, åtminstone inte på de modeller jag pillat på.
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
S sunne skrev:
ja uppvärmningslösningen är inte optimal. I de små rummen helt ok. Men radiatorerna och lvp är inte tillräckliga i den stora öppna delen. Där gäller raggsockor och ulltröja vintertid.
Kanske kan vara dags att investera i någon slags kamin eller kakelugn i den öppna delen? Gärna relativt nära en innerdel av en llvp som kan sprida värmen lite.

Vill själv investera i en tyngre pjäs som lagrar lite värme och som även skulle ha nån slags ugn, elpriserna verkar bara gå uppåt…
 
  • Gilla
Tessa713
  • Laddar…
B Bloomington skrev:
Bokstavligt talat det jag skrev, att det ska vara auto med antingen värme eller kyla, inte autoklimat/komfort. Jag skrev också specifikt att i trådskaparens fall ska det vara auto och endast värme.

Auto behöver inte innebära både värme och kyla, åtminstone inte på de modeller jag pillat på.
Mycket tveksam till att det finns ”autovärme” eller ”autokyla”, men detta kanske finns på nyare llvp?? På min gamla men välfungerande panasonic så betyder auto just omväxlande värme eller kylning.

För du pratar inte om autoinställning på fläktdelen som scouten nämner?
 
S sunne skrev:
oftast runt 50000 per. Förbrukningen är ju ganska låg sommarhalvåret.
alltså hur kan det bli så mycket ? jag bor i ett gammalt hus, delvis timmer och delvis 63mm plankvägg, isolerat i ett stort rum. 380 m2 totalt två våningar.
21 grader inne. 22000 om året
Ivt bergvärme dubbla borrhål 160 m värmer detta
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Kan det vara en värmekabel som ligger och drar ström ? Bara en tanke.
 
Kyler pumpen på sommaren? Annars är 50kwh / dygn sanslöst mycket sommartid om du inte står och jobbar i någon verkstad hela dagarna. Det är ju drygt 2000w dygnet runt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Låter onekligen tråkigt mycket i förbrukning. Har själv 340 kvadrat och 18000 Kwh tot/år med bergvärme i Västerbotten men då eldar jag också kalla dagar för att nå upp till tillräcklig framledningstemp eftersom jag stängt av eltillskott. Jag skulle kolla framledningstemp från bergvärmepumpen. Om den är för hög >> 50 så kanske den jobbar med eltillskott hela tiden. Isåfall behövs större radiatorer och/eller elementfläktar (har själv såna och Det Fungerar till att sänka framledningstemperaturen bla).
Vad har du för temp på vätskan från borrhålet, du kanske har -5 grader in till bergvärmepumpen och det sänker COP.
Lycka till
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H
Är väldigt svårt att svara på om din förbrukning är hög eller inte.
Har själv ett hus på 138 kvadrat, använder ca 30000 i året, vi har bergvärme.
Men är det högt eller lågt?
Vet att alla kommer skrika att det är högt, men jag har spa bad, bastu garage osv.
Anser inte min förbrukning är hög till vad jag använder hemma.
Så om man sitter i sitt hus på 45 kvadrat i skåne och försöker jämföra med Ts förbrukning så är det helt fel.
Man kan inte jämföra äpplen och päron.
Ts har inte svarat helt på frågorna han fått om takhöjd, vad bra isolerat det är.
Bergvärmen är den gammal? ( kanske har gjort sitt ).
Har ni spa? bastu?
Ventilation med värme?
Värmekabel på vatten ledning som står på?
luft pumpen vilket skick är de i?
 
Trådskaparens hus kanske är ett hotell. Han hemlighåller det mesta av relevant information, så det har fyllt tråden med spekulation om ditt och datt. Hade han i 1:a inlägget noggrannt beskrivit sitt hus, byggår, värmesystem osv och förbrukningar, person i hushållet, hur varmvattnet bereds, var i landet, osv då skulle han fått anständiga och bra svar.
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
EddieHansson
D rob_t_j72 skrev:
Mycket tveksam till att det finns ”autovärme” eller ”autokyla”, men detta kanske finns på nyare llvp?? På min gamla men välfungerande panasonic så betyder auto just omväxlande värme eller kylning.

För du pratar inte om autoinställning på fläktdelen som scouten nämner?
På vår Mitsubishi finns "auto" för temperatur. Då växlar den mellan kyla och värme automatiskt. Sen finns även "auto fläkthastighet", dvs hur hårt innedelens fläkt blåser. Auto är ju bra för komforten, men max fläkthastighet är ju bättre för effektiviteten för pumpen, och också för att luften ska nå längre bort och ner mot golvet.
 
  • Gilla
Suomela
  • Laddar…
Med så stor förbrukning skulle jag gissa på att elspets går i princip för fullt hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.