Hej!

Fick ett tak lagt nu på sensommaren på en tillbyggnad. Vi hade lagt råspont samt takpapp innan så tog in en offert på plåttak och fick ett pris på det.

När dom kom och skulle göra jobbet fick jag fråga om jag ville ha vindskivor också när dom ändå var där.

Sa då att det fick de gärna göra.

De blev klar med allt efter ett par dagar och jag fick ett sms om att de behkvde mina personuppgifter gör att jag skulle kunna gå rotavdrag. Fick sedan en faktura i brevlådan som stämde exakt med priset på ursprungliga offerten.

Nu idag fick jag ett brev i postlådan från samma firma och en ny räkning på nästan lika mycket till som den ursprungliga offerten. Står:

Fakturan avser extra arbete utanför grundpris på uterumstak.

Och sen är allt listat från rivning av vår ställning som stod där till deras egen och vindskivor och takfotsbräda osv.

Men han var helt klar med taket innan han skickade den första fakturan så om det skulle tillkomma kostnad vilket jag antog så borde väl det vara specat på första fakturan, eller?

Står även att leveransdatum på fakturan är 2021-10-14 fast den kom i postlådan idag nästan två månader senare.

Var inte en antydan ens att det skulle komma ytterligare en faktura på extraarbete.

Hur bör jag tänka här. Är det bara betala eller bör man kunna säga att det borde varit tydligare vad slutpriset skulle bli gentemot ursprungliga offerten?

/Cdt
 
Du ska aldrig betala ett öre mer än vad du anser är skäligt, resterande belopp ska bestridas med motivering.

Dom kan bara ta betalt för det extraarbete du har beställt, dvs vindskivorna.Dessa bör ha gått att byta från befintliga ställningar och således inga kostnader för ställning utom eventuellt en extra dygnshyra. Detta belopp kan knappast vara lika högt som resterande arbete utan bör bara kostat någon tusenlapp.
 
Pratet om vindskivor blev muntligt under arbetets gång och då stod ställning och allt redan på plats. Det jag tycker är konstigt är att inte allt hamnade på en faktura eftersom han inte gjort något jobb efter den första fakturan kom. Samt att den andra fakturan på extraarbete var daterad som skickad för två månader sen. Borde fått påminnelse att den inte blivit betald ifall den hade kommit bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.