P pmd skrev:
Bästa var ju tvåstegsraketerna med ett litet utrymme bakom noskonen där man kunde ha lite last.
Bor du i gränstrakterna mot Norge och smugglade lösgodis eller vad fraktade du för last där? :thinking:
 
K Klabbarparn skrev:
80-talister är inte tokunga idag, vill jag påstå :rofl:
Jag har glömt den tiden då gubbarna och kärringarna födda på 80-talet var unga. :cry:
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har glömt den tiden då gubbarna och kärringarna födda på 80-talet var unga. :cry:
Sambon som är född 84 får visa leg på bolaget. Det känns bra. :D
 
P pmd skrev:
Bäst är en sprejflaska med spolarvätska.
Fick faktiskt nåt sånt av dottern i farsdagspresent(Turtle icefree eller nåt ), funkar rätt bra på hård rimfrost då rutan bara blir vit om man inte tar i ordentlgt. Vanligen kör jag ju ändå med kupevärmare men glömmer ibland och kan ändå inte köra mer än ca 800w om bägge bilarna är inkopplade. 10A på varje uttag men endast 16A i centralen.
 
Marike
Vic20, Vic64, Amiga. En länk för dem som inte var födda då, ;): https://sv.wikipedia.org/wiki/Commodore_64
Vi hade Vic64, Amiga 500 och 1000. Minns fortfarande letandet på kassettbandet efter programmet man ville åt. Blev enklare med Amiga då allt låg på diskett, ett program på varje diskett. Virussäkert, fick man skit på en diskett var det bara att kasta och starta om, inget annat blev förstört.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sambon som är född 84 får visa leg på bolaget. Det känns bra. :D
Svägerskan som är född -71 får också visa även på apoteksvaror :D:D
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
engs
Bränslevärmaren ligger i topp på sätt att avisa bilen.

Särskilt när man kommer ut från hotellet på morgonen och kan sätta sig i en varm bil samtidigt som det bredvid står nån resenasare med BMW som prioriterat nått bling-bling i tjänstebilsutrymmet före bränslevärmaren och frenetiskt skrapar med just kreditkortet.

Liknande senario brukar hända varje höst med de första riktiga frostnätterna.

V Ville_Vessla skrev:
Längst ner på skalan ligger väl kreditkortet, därefter kassettfodralen för dom som minns dessa, därefter kommer väl triangeln och sedan en massa varianter med olika handtag som bara gör den krånglig att använda, sen plastreklamfyrkanterna som jag säkert har 50 av och sedan som kung en redigt stor 4-kantig från 80-talet.
Just bedömingen kan vara något från höften dock:D
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Vic20, Vic64, Amiga. En länk för dem som inte var födda då, ;): [länk]
Vi hade Vic64, Amiga 500 och 1000. Minns fortfarande letandet på kassettbandet efter programmet man ville åt. Blev enklare med Amiga då allt låg på diskett, ett program på varje diskett. Virussäkert, fick man skit på en diskett var det bara att kasta och starta om, inget annat blev förstört.
Har en C64 med typ 100 band som legat i det ouppvärmda uthuset i 15år. Dags att söka rätt på kartongen och se om den funkar så döttrarna får se hur en rikftig dator fungerar. Har visserligen en sån där emulator från CO med 64 spel inbyggda men det är ju inte samma sak .
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Virussäkert, fick man skit på en diskett var det bara att kasta och starta om, inget annat blev förstört.
Jag skulle säga precis tvärtom. Amigan hade den fina funktionen att ett eventuellt program i bootsektorn laddades in och exekverades ett så fort en diskett stoppades i läsaren. Ett utmärkt sätt att sprida virus på.
 
  • Gilla
Strontus och 2 till
  • Laddar…
Marike
useless useless skrev:
Jag skulle säga precis tvärtom. Amigan hade den fina funktionen att ett eventuellt program i bootsektorn laddades in och exekverades ett så fort en diskett stoppades i läsaren. Ett utmärkt sätt att sprida virus på.
Jag kan inte minnas att Amiga hade något minne förutom ram som tömdes när man stängde av. den var bara ett tomt skal tills man bootade. Men visst, insåg man inte att man hade en smittad diskett och bytte så kunde man få många program förstörda om man inte körde skrivskyddat.
Men det är länge sedan nu, jag kan ha fel.
 
Bootsektorvirus var en riktigt skit även i dos och i Windows innan NT kernel. Nej, vissa grejer var inte bättre förr
 
Marike Marike skrev:
Men visst, insåg man inte att man hade en smittad diskett och bytte så kunde man få många program förstörda om man inte körde skrivskyddat.
Det är nog denna användning det syftas på.

Stänger man av helt mellan varje diskettbyte lär varken virus, eller något annat, kunna spridas från en diskett till en annan. Ibland vill man dock kunna kopiera mellan disketter.
 
Marike
useless useless skrev:
Jag skulle säga precis tvärtom. Amigan hade den fina funktionen att ett eventuellt program i bootsektorn laddades in och exekverades ett så fort en diskett stoppades i läsaren. Ett utmärkt sätt att sprida virus på.
Vad då diskett? Det fanns ju bara en originaldiskett som man var tvungen att boota med innan man kunde köra programdisketten, Så hade jag det i alla fall.
 
Marike Marike skrev:
Vad då diskett? Det fanns ju bara en originaldiskett som man var tvungen att boota med innan man kunde köra programdisketten, Så hade jag det i alla fall.
Ja, man laddade in workbench från en diskett. Men, det jag syftar på är att varje gång man stoppar in en diskett i läsaren så triggas inläsning av bootsektorn igång. Finns det ett program där dom följer vissa uppsatta kriterier så exekveras det - Helt utan att användaren gör något annat än stoppar in en diskett i den påslagna datorn.
Bootsektor-virus för PC har ju iallafall fördelen att dom bara läses in om man råkar ha disketten i när man slår igång/startar om datorn.

Att det inte ställde till med mer problem beror nog på att det var så få som hade hårddiskar på den tiden och att de flesta som gjorde virus då mest gjorde det för att få skryta lite, inte för att förstöra något.
 
Marike
useless useless skrev:
Ja, man laddade in workbench från en diskett. Men, det jag syftar på är att varje gång man stoppar in en diskett i läsaren så triggas inläsning av bootsektorn igång. Finns det ett program där dom följer vissa uppsatta kriterier så exekveras det - Helt utan att användaren gör något annat än stoppar in en diskett i den påslagna datorn.
Bootsektor-virus för PC har ju iallafall fördelen att dom bara läses in om man råkar ha disketten i när man slår igång/startar om datorn.

Att det inte ställde till med mer problem beror nog på att det var så få som hade hårddiskar på den tiden och att de flesta som gjorde virus då mest gjorde det för att få skryta lite, inte för att förstöra något.
Då är vi överens om hur det fungerade. Mina tankar kring att virus fanns är att de smusslades ut av programmerarna för att lära användarna köpa originalprogram det kopierades vilt. jag fick en del från USA via telefonmodem som en kompis hade, tycker mig minnas att det även fanns virusdiskett men även med de fick man vara försiktig, Jag fick en kopia som innehöll virus så varje gång laddade in den för att kontrollera disketter så förstörde den dem istället, där åkte många roliga spel.
Fast innan du laddade in workbench som väl var skriv o ritprogram måste du väl ladda in bootdisken?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.