Hej,

Vi har beställt ett Götenehus med Mekanisk frånluft med insug från fönsterventiler. Efter att ha fått info från kvalitetsansvarig om att FTX-system är bättre har vi bytt till det istället.

Tyvärr var fönstrena redan beställda med ventiler så dom kunde vi ej byta.

Måste vi nu täta fönsterventilerna eller räcker det att ha dom stängda ?

Mvh
Fredrik
 
Är vl samma sak?! Tror inte det är särskilt kritiskt, ens om Du har fönsterventilerna öppna. Avsikten med FTX är förstås att tilluft i sovrummen kommer via tilluftsventiler från aggregatet, vilket talar för stängda ventiler. Vad som händer om Du har dom öppna är troligen att det läcker in lite luft utifrån som inte förvärms av FTX:en då man har undertryck inne. Det sänker verkningsgraden något, men kan kanske vara bra i sovrummen på natten då min erfarenhet är att luften ofta blir dålig där trots tilluft via FTX.
 
Lyfter denna fråga då jag har precis samma problem och väntar på att en vent-firma skall komma och justera in systemet.
Vi beställde också vårat nya hus med mek. frånluft och kompletterade upp till FTX, vilket gör att vi har fönsterventiler på några fönster samt 2 st fresh-ventiler (hall + sovrum).
Frågan är nu ifall jag måste täta/plugga ventilerna ordentligt eller om det räcker med att ha dom stängda.
Vore ju dumt och vent-firman kommer för att justera och då säger att det inte går eftersom jag inte tätat fönsterventilerna etc ordentligt.... vore ju olyckligt.
Därför vill jag nu försöka vara lite förutseende.. ;)
Någon som justerat in en FTX som även har kvar fönsterventilerna ?

/V
 
_Valle_ skrev:
Lyfter denna fråga då jag har precis samma problem och väntar på att en vent-firma skall komma och justera in systemet.
Vi beställde också vårat nya hus med mek. frånluft och kompletterade upp till FTX, vilket gör att vi har fönsterventiler på några fönster samt 2 st fresh-ventiler (hall + sovrum).
Frågan är nu ifall jag måste täta/plugga ventilerna ordentligt eller om det räcker med att ha dom stängda.
Vore ju dumt och vent-firman kommer för att justera och då säger att det inte går eftersom jag inte tätat fönsterventilerna etc ordentligt.... vore ju olyckligt.
Därför vill jag nu försöka vara lite förutseende.. ;)
Någon som justerat in en FTX som även har kvar fönsterventilerna ?
/V
Hur svårt är det att täta dessa fönster? I det hus jag idag bor i har fönstren tätats med ett trälock. Fönster tillverkaren har säkert sådana om inte annat. Jag skulle ha tätat!
 
_Valle_ skrev:
Någon som justerat in en FTX som även har kvar fönsterventilerna ?
Själva injusteringenm av luftflöde påverkas inte av dina friskluftsventiler.
Sedan har man inte full kontroll vilken väg luften tar i och med ventilerna men det är en annan sak.
Därför förslår jag täta friskluftsventilerna på något sätt.
 
ok, låter som tipset är att täta med andra ord....
Ni tror alltså inte att en stängd fönsterventil håller tillräckligt tätt ?
Någon som har mer kreativa förslag på tätningsmetoder ?
Trälock låter som en variant.... spruta i någon form av skum är en annan metod kanske...
Fast det kanske går att köpa något som tillbehör till fönstrena och helt enkelt ta bort ventilerna och skruva dit något annnat.
Tacksam för alla bra tips gällande tätning... enkla, snabba och snygga lösningar helst ;)

/V
 
Vit Silikon borde ju täta ganska bra tycker jag stäng locket och en rand runt med silikon.. doppa finger i såpa & efter dra.. Maskera först så blir det nog ganska snyggt också..

Det var väll ett ganska kreativt förslag.?
 
Jag har faktiskt redan varit framme med fogskumsprutan och fyllt upp varenda spaltventil med fogskum.
Men fy fasen fa det sväller, har faktiskt aldrig använt fogskum förut. Men tätt blev det nog iallafall. ;) Fick skära loss bitar av torkat fogskum både på insidan och utsidan efter att det torkat... hehe..

Men nu är det gjort iallafall.... I övrigt sitter själva ventilen kvar fastän obrukar och tät...

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.