AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan stämma jag har en HP som jag tror kostade runt 2k för 10 år sedan och den matar lite snett ibland.
Gummit har säkerligen torkat som drar pappret.
 
Shakula Shakula skrev:
Gummit har säkerligen torkat som drar pappret.
Den har alltid varit lite fishy på matningen :) jag använder den extremt sällan så fine by me
 
Nu tillför jag inget vettigt, men jag vill bara hålla med dem som rekommenderar svartvit laser. Har en 22-årig HP Laserjet som gör precis det den ska. Tonerkassetter kostar under 200kr. Inte mycket att gnälla på. Bara att se på när bekanta förbrukar bläckstråleskrivare en efter en.
 
Kör också gammal svartvit laser vi fick gratis av grannarna. Fungerar utmärkt.

Om papperet börjar dra snett och liknande är det oftast gummivalsarna som torkat. När jag för tjugo år sedan arbetade som it-tekniker hade jag alltid en flaska med någon form av "gummiförnyare" med mig i bilen och drog det på valsarna för att fräscha upp dom. Fick alltid skrivarna att köra ett bra tag till.

Foton och liknande är i mina ögon bättre att beställa på nätet. Brukar vara kort leveranstid och ge bättre resultat än en billig skrivare hemma som torkar och måste ha nytt bläck i tid och otid. Kostar inte många kronor att skicka efter bilder heller.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
en flaska med någon form av "gummiförnyare" med mig i bilen och drog det på valsarna för att fräscha upp dom.
T-röd brukar fungera bra.
 
J Jan_G skrev:
Nån som har nåt bra tips till bra pris ?
Budget runt 1500:-
Jag har en 15 - 20 år gammal fyrfärgslaser, Xerox Phaser 6125:
319133.jpg
Funkar utmärkt, men är rätt stor, och säljs ej längre.

Men varför inte en sådan här:
Xerox C230 färglaserprinter på ett kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.office.xerox.com/sv-se/skrivare/xerox-c230-printer
Något över din "budget", men det är mycket trevligt att kunna skriva ut i färg också.
Värt en hel del tycker jag :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Något över din "budget", men det är mycket trevligt att kunna skriva ut i färg också. Värt en hel del tycker jag :)
Laser tycker jag, som flera andra här, är ett självklart val. Har aldrig ägt och tror aldrig jag kommer att äga en bläckspruta. Uppfattar dessa som lika löjligt billiga i inköp som de sedan blir löjligt dyra i drift.

Laser har jag dock bara ägt svartvita då jag fått för mig att det snabbt blir dyrt med färglaser. Har jag fel?
 
I forntiden när lasrar kostade väldigt mycket, var det billigare att köpa bläckstråleskrivare. Nu när priserna för laserskrivare gått ner köper man bläckstråleskrivare för att de kan skriva ut fotokvalitet, men över tid är de både dyrare och sämre till allt annat.

Färg har också blivit väldigt mycket billigare, men det går liksom inte att enkelt säga att färg är dyrt eller inte dyrt. Behöver man inte färgerna är det såklart pengar i sjön, men om man vill skriva ut i färg är det ingen tröst att svartvitt hade varit billigare. För de allra flesta är merkostnaden för färg inte längre ett argument mot färgskrivare, då den blivit och blir allt mindre.
 
Hep Hep skrev:
I forntiden när lasrar kostade väldigt mycket, var det billigare att köpa bläckstråleskrivare
Att köpa ja, det har jag aldrig ifrågasatt. Jag tittar nog mest på totalkostnaden och då har jag alltid uppfattat bläcksprutor som svindyra. Har väl förekommit att ett enda komplett patronbyte kostat mer än skrivarens inköpspris. :surprised::rolleyes::mad:

Hep Hep skrev:
För de allra flesta är merkostnaden för färg inte längre ett argument mot färgskrivare, då den blivit och blir allt mindre.
Får nog kolla upp det när det blir dags för skrivarbyte. Lexmarken jag har idag börjar nog bli uppemot tio år så snart kanske. Nu skriver jag inte ut många kartonger per år så den lär väl hålla ett tag till.
 
Det är ju inte bara priset. En lasertoner bara keeps going,. Den kleggar inte igen, den tar inte slut lika fort (jag är inne på 10 år på min). Osv. För mig är sådant mycket viktigare parametrar än priset.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det är totalkostnaden jag också skriver om och vi verkar vara överens. Bläck för foton, annars inte då det är/blir väldigt dyrt.

I forntiden var det som sagt annorlunda, men då menar jag 90-tal under övergången från matrisskrivare och då man fick betala licenspengar för PostScript inbakat i laserns pris vilket gjorde dem ännu dyrare. Då var det billigare med bläck för de som inte skrev ut väldigt stora mängder, men det var länge sedan och väldigt inaktuellt i den här diskussionen så det kan vi lämna.

Om du råkar komma ner till huvudstaden kan du få en färglaser. Det finns inga drivrutiner längre för oss som använder Mac, men till Win går den bra fortfarande. Kom och hämta.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
man fick betala licenspengar för PostScript inbakat i laserns pris vilket gjorde dem ännu dyrare.
Något tidigare än så sålde jag liknande prylar. Minns jag rätt var listpriset på Apple LaserWriter Plus 63 tkr plus moms. :surprised:
 
Hep Hep skrev:
Nu när priserna för laserskrivare gått ner köper man bläckstråleskrivare för att de kan skriva ut fotokvalitet
Men hallå, det blir alldeles utmärkta utskrifter av färgfoton med laser!
 
Jag lämnar in foton på odenlab eller liknande om jag måste ha foton.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men hallå, det blir alldeles utmärkta utskrifter av färgfoton med laser!
Det är inte min erfarenhet. Visst kan det bli bra kvalitet med en bra färglaser, men knappast fotokvalitet.

Men jag håller med de andra att en laserskrivare tuggar på år efter år utan kärlek och foton skickar man efter från ett fotolabb. Bläckstråleskrivaren är en helt onödig produkt om man inte jobbar med att skriva ut foton regelbundet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.