Jag har fått en offert på en plintgrund från en entrepreör på 32000:- + moms för en plintgrund bestående av 15 plintar till ett hus på ca 40 m2. Är detta ett rimligt pris tycker ni?

/Maxen
 
Är det inkl markarbeten?
 
Svar ja.

Grävning, gjutning, återfyllnad och "grus" ovanpå ingår.

/Maxen
 
Maxen skrev:
Svar ja.

Grävning, gjutning, återfyllnad och "grus" ovanpå ingår.

/Maxen
Har du tagit in flera offerter?
Grävare ligger på ca 550:-/tim
Grus, hur mycket? Lastbil ca 1-1500:- tim ex. grus
Hur ser markförhållanden ut?
Har du fått en spec på offerten?
 
Grävare är väl dyrare än så? Jag betalar 500/timmen utan kvitto
 
Nej jag har inte fått offerten specad ännu. Bara återgiven muntligen. Får den senare i veckan med snigelposten... Det enda jag ville var att en känsla för om det är ett rimligt pris han begär. Har dålig koll på hur många timmar det borde gå åt för en grävare och så. Min egen känsla är att det är billigt. Trodde, efter diskussion med andra som också anlitat entreprenör i närheten, att det skulle gå på 50-60000:-, så jag är glad :) Har nu helt plötsligt råd med andra roligare saker till huset.

Grävare kostar nog olika i olika landsändar. 550:- inkl. moms verkar vara det pris som gäller där jag ska bygga (precis som hos hkkv).

/Maxen
 
carlbanan skrev:
Grävare är väl dyrare än så? Jag betalar 500/timmen utan kvitto
Anlitade en grävare vitt för dräneringsarb. Två diken grävdes, ca 35 meter totalt. ca 13 kbm grus. fiberduk och dräneringsrör med en "stor" grävare.
ca 23 000:- ink.moms =657:-/m ink.moms för allt arbete. Det är inte exakt på öret. Kan diffa på någon tia gällande meterpriset.

Dyrt eller inte, det får andra avgöra. Några andra återkom inte med anbud, varför?
För litet jobb eller inte tid. För min del var det brottom att fixa detta. Berg på ena sidan och lera som blir mättat av snösmältingen. Vatten riner inte undan.
 
Maxen skrev:
Nej jag har inte fått offerten specad ännu. Bara återgiven muntligen. Får den senare i veckan med snigelposten... Det enda jag ville var att en känsla för om det är ett rimligt pris han begär. Har dålig koll på hur många timmar det borde gå åt för en grävare och så. Min egen känsla är att det är billigt. Trodde, efter diskussion med andra som också anlitat entreprenör i närheten, att det skulle gå på 50-60000:-, så jag är glad :) Har nu helt plötsligt råd med andra roligare saker till huset.

Grävare kostar nog olika i olika landsändar. 550:- inkl. moms verkar vara det pris som gäller där jag ska bygga (precis som hos hkkv).

/Maxen
Om du får en spec gällande offerten så kan du försöka att ev. få en del utan kvitta, tex. grus. Fast åt andra sidan kan det vara bra att få det vitt. Det med tanke på grunden. Om det blir problem i framtiden, slarv etc. Se till att det blir dränerat så att inget vatten samlas under. Fall utåt. Ev. lägg åldersbeständig markplast innan du lägger på grus. Att inte fukt kan komma upp underifrån. Kolla upp gällande referenser, ekonomi o.s.v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.