Hej jag tänkte bara kolla vad ni ligger på i kwh i månad på hus? Och vad ni betalar för elpriserna oh givetvis vart i landet?
Vi fick en räkning på 5400kr nu på en månad i Skåne och vi installerade en ny Nibe för 3 månader sen. Vi som hoppades på skillnad på räkningen men man får ju vara glad kanske annars hade den varit dubbel med gamla luft vatten pumpen

men ville se lite vad andra ligger på i månaden samt hur mycket ni förbrukar ?:)
 
A
S Sonny82 skrev:
Hej jag tänkte bara kolla vad ni ligger på i kwh i månad på hus? Och vad ni betalar för elpriserna oh givetvis vart i landet?
Vi fick en räkning på 5400kr nu på en månad i Skåne och vi installerade en ny Nibe för 3 månader sen. Vi som hoppades på skillnad på räkningen men man får ju vara glad kanske annars hade den varit dubbel med gamla luft vatten pumpen

men ville se lite vad andra ligger på i månaden samt hur mycket ni förbrukar ?:)
Vad hade ni själv för kWh antal?
november 372 kWh.
444 kr exkl nätet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
1318 kwh ca 750 kr exkl nätet. 145 kvadratmeter, en person nv skåne
 
S Sonny82 skrev:
ville se lite vad andra ligger på i månaden samt hur mycket ni förbrukar ?:)
Ange då gärna vad du själv förbrukar. Kostnaden är inte så intressant vid förbrukningsjämförelser.

Sen kan man naturligtvis diskutera olika elavtal, prismodeller med mera, men jag får intrycket av att det är elförbrukningen du vill prata om här.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Juni-juli-aug knappt 400 kWh per månad
dec-jan-feb 1500-2500 kWh beroende på väder
maj-okt 8-900
apr-nov 1000-1200

Avser total förbrukning.

Souterrängkåk, 98 m2 övervåning, 96 i bottenplan varav totalt kanske 130 m2 är boyta, sedan ett garage på ca 55 m2 som värms till 10-12 grader vintertid.
 
1774kWh i södra värmland varav 110kWh till elbilsladdning.
ca 155kvm uppvärmt sent 70-talshus
IVT C7 bergvärme
Spabad@38 grader
Kör tibber och landade på ca 2100kr plus elnätsdelen som var på runt 1700 har jag för mig.

December ser inte jätteroligt ut. Tibber beräknar det just nu till ca 2400kWh och nästan 4000kr
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
1392kwh för november

nordvästra skåne med 250kvm

5 personer och luft/vatten med en nibe

snittade 129 öre i november, december ser sämre ut. ännu så länge 198öre/kWh

förra året snittade vi 66 öre
 
Vi hade 2114kwh i november
Och total kostnaden för det blev 5400kr med elnät osv
120kvm villa från 1920 i Skåne
Kollade över kW jämnfört med förra året och änsålänge har vi förbrukat 7000kw mindre i år så kanske blir 5000kw mindre efter dec så är rätt nöjd med Nibe luft vatten värme pumpen jag installerade men jäkla elpriset gör att det ej blev billigare men jäkla tur man byte annars hade det blivit saftiga räkningar antagligen
 
Har du kontaktat elbolaget ? Tänker att de kanske haft ett gäng kunder under åren med samma problem som de tillsammans lyckats lösa ?
 
S Sonny82 skrev:
Vi hade 2114kwh i november
Och total kostnaden för det blev 5400kr med elnät osv
120kvm villa från 1920 i Skåne
Kollade över kW jämnfört med förra året och änsålänge har vi förbrukat 7000kw mindre i år så kanske blir 5000kw mindre efter dec så är rätt nöjd med Nibe luft vatten värme pumpen jag installerade men jäkla elpriset gör att det ej blev billigare men jäkla tur man byte annars hade det blivit saftiga räkningar antagligen
Dubbelkolla så att inte pumpen börjar köra på elpatron när temperaturen sjunker, personligen har jag blockerat den för att slippa otrevliga överraskningar.
Vi tar på oss lite extra kläder eller eldar lite när temperaturen sjunker drastiskt.

Edit: Bor i en villa på 125 kvm i kalmar län.
Vi hade ca 1500 kwh under november och då har vi renoverat/renoverar köket och haft både maskiner och betydligt mer belysning på än vanligt. Har en äldre luft/vatten värmepump från NIBE.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Juni-juli-aug knappt 400 kWh per månad
dec-jan-feb 1500-2500 kWh beroende på väder
maj-okt 8-900
apr-nov 1000-1200

Avser total förbrukning.

Souterrängkåk, 98 m2 övervåning, 96 i bottenplan varav totalt kanske 130 m2 är boyta, sedan ett garage på ca 55 m2 som värms till 10-12 grader vintertid.
Fick novemberräkningen från nätbolaget i förrgår, novembers förbrukning är i år 1362 kWh.
För detta vill man ha, inkl elskatt och moms på alltihopat, 1326 kr.
(Vad själva strömmen kostar vet jag inte, har inte fått den räkningen än, men jag ser väl när det är en bula i botten på brevlådan...)
 
Allså detta är sinnes sjuk. Fick precis en räkning på 12077kr för 3596kwh seriöst är detta ett skämt ingen jävel kommer ju kunna betala såna här priser på el
 
  • Gilla
Hammie och 1 till
  • Laddar…
S Sonny82 skrev:
Allså detta är sinnes sjuk. Fick precis en räkning på 12077kr för 3596kwh seriöst är detta ett skämt ingen jävel kommer ju kunna betala såna här priser på el
Har du aldrig haft fast pris?
 
K Kane skrev:
Har du aldrig haft fast pris?
Vi missade att skaffa ett nytt avtal. Så dom förnyade avtalet med ett år rörligt för man vart tvungen säga upp det avtal vi hade/har 1 månad innan och i med frugan står på elen så hade jag ej koll på det så vi hann ej byta i november. Vart 2v för sent på det och dom vart stenhårda med att jag vart tvungen säga upp det 1 månad innan ej 2v så får gladeligen vänta 1 år nu innan vi kan byta avtal
 
S Sonny82 skrev:
Allså detta är sinnes sjuk. Fick precis en räkning på 12077kr för 3596kwh seriöst är detta ett skämt ingen jävel kommer ju kunna betala såna här priser på el
12500 för 4600kWh men Norska Staten täcker 3500kr av räkningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.