Hur är det kräver en lekstuga på 4-5 kvm byggnadslov? Jag vet att man får bygga friggebod upp till 10 kvm utan lov och det har vi redan en på tomten, kan vi bygga en lekstuga utan byggnadslov också?
 
I vår kommun räknas lekstuga som lekredskap och kräver inte bygglov.
 
Sammanlagda ytan av bygglovsbefriade bodar på tomten får inte överskrida 10 kvm.
Altså bör ni söka bygglov för lekstugan om allt skall vara ok.
Dock kan ni göra en sådan konstruktion att det bara anses vara tillfälligt placerad och kan forslas bort om någon skulle tipsa kommunen om ert svartbygge.
 
Förtydligande:
Man får ha två friggebodar med en sammanlagd yta på 10kvm utan bygglov. Vid fler byggnader så krävs bygglov. Du behöver alltså bygglov om man ska vara korrekt, fast ibland kanske det är bäst att inte fråga ;D
 
  • Gilla
klimtachakka
  • Laddar…
Tack för svaren! Friggan är nog inte riktigt 10 kvm så ev. går det att klämma in även en lekstuga under totalt 10 kvm...
 
jimata skrev:
Förtydligande:
Man får ha två friggebodar med en sammanlagd yta på 10kvm utan bygglov. Vid fler byggnader så krävs bygglov. Du behöver alltså bygglov om man ska vara korrekt, fast ibland kanske det är bäst att inte fråga ;D
Men frågan är väl hur man definierar "byggnad". Som jag förstått är det inte solklart. En hundkoja t.ex. kan väl knappast räknas, eller...
 
Som i imtt tidigare inlägg, min kommun anser inte att lekstuga är en byggnad utan ett lekredskap.
 
...och OM nu denna lekstuga mot all förmodan skulle verka förargande så att ngn kollar upp bygglovet så får man väl flytta eller sälja den bara då ?

/K
 
Om du väljer att sätta lekstugan på plintar eller murblock typ så är det "ok". Skulle det gnällas är det bara att "lyfta bort" huset.

Have fun!
 
Hej, vet att tråden är gammal, men vill bara berätta hur vi resonerade i nämnden när jag jobbade som planhandläggare och fick in en grannklagan på en lekstuga. Vi gjorde syn och skrev i beslutat att bygganden inte var lovpliktig då nämndens ordförande inte kunde stå raklång. Det höll både i Länsstyrelsen och Länsrätten! Bör kanske tilläggas att nämndsordföraren var cirka 1,90...
 
  • Gilla
Trimjohan
  • Laddar…
Intressant (och skönt att höra att det finns lite sunt förnuft också). Men rent formellt så tycker jag att det är lite lustigt. Andra saker man gör på sin tomt får ju inte sticka upp mer än 50 cm för att inte räknas som byggnad (eller ialla fall räknas in i byggnadsyta). Då tänker jag på altaner osv.
 
Observera att ändrade regler i 8 kap. 4 § med ny 4a och 4b §§ PBL om lovfrihet för en- och tvåbostadshus gör att lovfriheten både preciseras och stramas åt från och med detta året 2008. Det är tillåtet att utan bygglov uppföra fristående komplementbyggnader (friggebod, lekstuga, uthus, m.m.), om deras sammanlagda byggnadsarea inte överstiger 15 kvm. Tidigare begränsning till högst två uthus har upphört. Såsom tidigare får taknockshöjden inte överstiga 3.0 meter över markens medelnivå och uthus får inte placeras närmare gräns än 4.5 meter om inte grannar som berörs medger det.

Kraven i lagen om egenskapskrav på byggnadsverk (BVL) i 2 och 3 kap. PBL gör att brandkrav i BBR gäller alla byggnader över 10 kvm byggnadsarea. Även lovfria komplementbyggnader som uppförs mindre än 4 meter från eget bostadshus eller gräns mot granntomt ska således ha brandklass EI 30.

Anders
 
  • Gilla
Trimjohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.