Hej,

Jag har ett problem som jag tydligt vet om men inte vet hur man ska åtgärda det. Vi har ett hus byggt 2004/2005, och i tvättstugan som har ett ryggåstak kommer ALLA elrör ner till central. Ovanför så sitter det gips, ångspärr och sen lösull på vinden. Jag har varit uppe och kikat och ångspärren är bruten (inte så konstigt) men det är inte tätat. Det drar nått så in i .. och man känner hur det drar ner kall luft nu när det är såhär kallt. Frånluft i huset så allt som inte är tätat läcker ju. 1st tomrör såg jag gick rakt upp på vinden (som nått extra rör) men var inte pluggat så där drar det ju såklart ner luft genom också, dock enkelt fixat.

Det är ju en jäkla massa rör som kommer ner i en salig röra och jag vet inte riktigt hur man skall kunna täta runt en samling på 40 rör som kommer ner. Någon som har något bra tips på hur man kan göra åt detta ?

Jag har även på 1 ställe öppet vid kattvinden och där drar det sjukt mycket kallt också, blir tokig på detta skitbygge och den byggaren vi hade .. ångrar mig så enormt mycket.
 
Redigerat:
Köp en fogpistol + vinterfogskum och täta alla ställen det drar in i huset.
Det är lätt att sänka energi behovet med 50% i en bostad.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750

Sänk farten på frånluftdon, stäng den helt om ni inte är hemma.
Håll koll på att huset luktar friskt när ni kommer hem när FA varit avstängd.
Frånluft på maxfart behövs bara om man är 8-12 personer i huset.
 
L Leif i Skåne skrev:
Köp en fogpistol + vinterfogskum och täta alla ställen det drar in i huset.
Det är lätt att sänka energi behovet med 50% i en bostad.
[länk]

Sänk farten på frånluftdon, stäng den helt om ni inte är hemma.
Håll koll på att huset luktar friskt när ni kommer hem när FA varit avstängd.
Frånluft på maxfart behövs bara om man är 8-12 personer i huset.
Tack Leif för ditt svar,

Men det är fasen svårt att täta runt en bunt (40st) rör .. är vinterfogskum samma sak som "vanligt fogskum" som stelnar och blir hårt som attan ?

Är det såhär man brukar göra alltså när man tätar för elrör som ska ner genom ångspärren ?
 
Jag skulle täta runt rören med mineralull om vinden är mineralulls isolerad
 
F fribygg skrev:
Jag skulle täta runt rören med mineralull om vinden är mineralulls isolerad
Ja det måste göras helt klart, frågan är om det inte tränger ner luft mellan rören typ, fan sjukt svårt att täta när det liksom inte har en ände.
 
M M@ZE skrev:
Är det såhär man brukar göra alltså när man tätar för elrör som ska ner genom ångspärren ?
Tack vare ett stort undertryck i huset har du troligen inte fått fuktskador av draget, hade det varit ett hus med självdrag hade den uppvärmda luften lämnat huset där med fukt utfällning när den kyls av.
Det är därför man tejpar vid dörrkarmen och fönster för att få lufttätt mellan plastfolie och karm, de räcker inte med att dreva med isolering.
Har man VP rör som går mellan kalla och varma delar i ett hus måste rören tätas i en ända för att förhindra luften att passerar i eller utanför rören.
Man kan dreva med isolering, men med byggskum bildar en difftät yta som man inte får skära bort med kniv för då försvinner den lufttäta ytan på skummet.
 
L Leif i Skåne skrev:
Tack vare ett stort undertryck i huset har du troligen inte fått fuktskador av draget, hade det varit ett hus med självdrag hade den uppvärmda luften lämnat huset där med fukt utfällning när den kyls av.
Det är därför man tejpar vid dörrkarmen och fönster för att få lufttätt mellan plastfolie och karm, de räcker inte med att dreva med isolering.
Har man VP rör som går mellan kalla och varma delar i ett hus måste rören tätas i en ända för att förhindra luften att passerar i eller utanför rören.
Man kan dreva med isolering, men med byggskum bildar en difftät yta som man inte får skära bort med kniv för då försvinner den lufttäta ytan på skummet.
ok jag förstår, tänker bara på att har man väl fogskummat så går dom rören inte att ta bort sen, dom sitter där dom sitter.
 
M M@ZE skrev:
ok jag förstår, tänker bara på att har man väl fogskummat så går dom rören inte att ta bort sen, dom sitter där dom sitter.
Fogskum är inte betong direkt. Även om vprören så vore dragna i en betongvägg går det självklar att spåra och dra nya rör även om det är lite svårare än om de går helt fritt och dåligt tätat genom ett träbjälklag
 
F fribygg skrev:
Fogskum är inte betong direkt. Även om vprören så vore dragna i en betongvägg går det självklar att spåra och dra nya rör även om det är lite svårare än om de går helt fritt och dåligt tätat genom ett träbjälklag
ok jag förstår, så fogskum är rekommendationen här alltså ? Täta runt rör bunten som går ner alltså ?
 
M M@ZE skrev:
ok jag förstår, så fogskum är rekommendationen här alltså ? Täta runt rör bunten som går ner alltså ?
Se #4
 
F fribygg skrev:
Se #4
Ah ok .. tack, det är ju lösull på vinden så vet inte riktigt hur jag ska täta med mineralull men kan ju försöka göra så gott det går.
Man ska inte tejpa med sån speciell ångtejp då ?
 
M M@ZE skrev:
Man ska inte tejpa med sån speciell ångtejp då ?
Det är svårt att tejpa på det stället förutom elrör kommer det kanske kablar också.
Tryck in byggskum lite i taget där du känner att det drar kallt.

Låna/hyr en FLIR värmekamera med inspelning!
Stäng alla fönster dörrar, låt frånluftsfläkten stå på Max vänta någon timme värmefota allt.
Gå över hela huset med FLIR speciellt runt foder på fönster och dörrar, samt golvlister och hörn!

Är huset nytt och välgjort så är där kanske små fel, men i äldre hus är det möjligt att minska uppvärmningskostnader mycket.
En här på forumet minskade från 15`000 kWh till lite över 7`000 kWh/ år
Med noggrann tätning bak lister samt byta fläkten till en som kan varvtalsregelras.

Handhållen FLIR värmekamera visar värmebild för energieffektivitetskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bra idé, man kanske skulle kolla upp vart man kan hyra en sån Bosch flir kamera, men kanske kräver lite kunskap om hur en sån fungerar :thinking:.

Ska verkligen Frånluftsfläkten i Värmepumpen stå på ? då kommer det definitivt flöda in kall luft från Tilluftsventilerna ?
 
Är det inte att göra det onödigt krångligt?
1. Täta med den lösull du har
2. Köp mer ull av samma sort och fyll på om det behövs
3. Fogskum

Nr 1 kan du göra redan i kväll, räcker inte det skaffar du grejor till 2 och 3 och isolerar snarast möjligt
 
Ja det kanske är en bonus sak att göra framöver, det har du helt rätt i. Det mest akuta eller vad man ska säga är kylan som flödar ner vid elrören. Men kommer inte luften tränga igenom drevet med lösull ? Jag menar rören ligger ju idag ca 40-50cm under lösullen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.