Priserna vi har (hantverkare) har vi betalat mycket pengar för. Så att tro att en privatperson som kommer handla 1 gång. Ska ha samma priser som ett företag med 2 milj omsättning på mtrl ca. Få handla till samma pris. Är fel. Men det ska ju ibte vara dyrare för privat.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
K Krumsaxa skrev:
Priserna vi har (hantverkare) har vi betalat mycket pengar för. Så att tro att en privatperson som kommer handla 1 gång. Ska ha samma priser som ett företag med 2 milj omsättning på mtrl ca. Få handla till samma pris. Är fel. Men det ska ju ibte vara dyrare för privat.
Jag har en liten firma och vi är totalt 2st arbetare. Jag har jämfört mina priser med andra mycket mycket större företag än mig och vi har ungefär samma pris på 90% av varorna. Sen diffar det på visa produkter åt båda hållen, att sitta här och säga att man behöver omsätta miljontals kronor för att ha ett bra pris är helt fel. Gäller att känna rätt folk, materialkännedom för att veta vad saker och ting kostar, och framför allt så behöver man sätta sig ner med någon på ahlsell och förhandla...
 
  • Gilla
ippo och 4 till
  • Laddar…
J
Säg att du kan tänka dig att betala netto + 30% så är det ur världen?
 
  • Gilla
Jandinger
  • Laddar…
Här är mitt bidrag...
 
  • Skärmdump av en varukorg på Ahlsell webbplats med flera VVS-artiklar och deras priser.
  • Gilla
Renoveralgh
  • Laddar…
Kort sagt kan jag som liten hantverkare säga så här:
Hos min leverantör kan jag beställa och hämta/få skickat ALLT som behövs för ett jobb.
Jag har utmärkt reklamationshantering och perfekt service.

Om min kund hellre vill ha material från diverse byggvaruhus så får han antingen handla själv eller betala mig för att flänga runt. Oavsett så lämnar jag ingen garanti på materialet.

Vilket blir ”billigast” tror ni?
 
  • Gilla
PeterFalun och 15 till
  • Laddar…
A Anders Kristensson skrev:
Kort sagt kan jag som liten hantverkare säga så här:
Hos min leverantör kan jag beställa och hämta/få skickat ALLT som behövs för ett jobb.
Jag har utmärkt reklamationshantering och perfekt service.

Om min kund hellre vill ha material från diverse byggvaruhus så får han antingen handla själv eller betala mig för att flänga runt. Oavsett så lämnar jag ingen garanti på materialet.

Vilket blir ”billigast” tror ni?
Ok så 2 pers ni omsätter ibte mer en 1 Miller då.. Jag säger att det tar lite tid att jobba upp rabatter. Sen om du får 90 % serverat. Grattis kul för dig. Men tanken är trohet ger belöning. Det är de jag menar rabatterna är för oss (företaget) men det får inte kosta mer för kund
S Smurfen1337 skrev:
Jag har en liten firma och vi är totalt 2st arbetare. Jag har jämfört mina priser med andra mycket mycket större företag än mig och vi har ungefär samma pris på 90% av varorna. Sen diffar det på visa produkter åt båda hållen, att sitta här och säga att man behöver omsätta miljontals kronor för att ha ett bra pris är helt fel. Gäller att känna rätt folk, materialkännedom för att veta vad saker och ting kostar, och framför allt så behöver man sätta sig ner med någon på ahlsell och förhandla...
 
  • Gilla
Jox2020
  • Laddar…
A Anders Kristensson skrev:
Kort sagt kan jag som liten hantverkare säga så här:
Hos min leverantör kan jag beställa och hämta/få skickat ALLT som behövs för ett jobb.
Jag har utmärkt reklamationshantering och perfekt service.

Om min kund hellre vill ha material från diverse byggvaruhus så får han antingen handla själv eller betala mig för att flänga runt. Oavsett så lämnar jag ingen garanti på materialet.

Vilket blir ”billigast” tror ni?
Jag vet att det blir billigast om kunden köper själv. Hur ofta springer man ut på "garanti" ärenden? Typ aldrig... Sen är ju inte ahlsell de ända som ersätter produkter som är defekta, det gör även alla internet butiker (y)
 
  • Gilla
Tobbe9207 och 4 till
  • Laddar…
A Anders Kristensson skrev:
Vilket blir ”billigast” tror ni?
Fakturerar du kunden ditt nettopris plus ett litet påslag är nog svaret givet.
Men om du fakturerar Ahlsells bruttopris blir nog svaret annorlunda.
 
  • Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
P Per L skrev:
Min erfarenhet är att Ahlsells priser exkl moms ligger i nivå med internetbutikernas priser inkl moms. Då är min ingång en medelstor installationsentreprenör - troligen ganska bra rabatter.
Ahlsells fördel är att de har "allt" på lager och levererar snabbt.

Ja det stämmer rätt bra,

Tex så skulle jag ha tag på markduk, konto sedan flera år på ahlsell, gick in i butik och mitt pris efter rabbat vat 4000:- ex moms,

Beställde från billigamarkprodukter och betalade cirka 2500.ink moms

På rullen jag fick levererad så stod det ahlsell!

Men man måste värdesätta lagerhållna varor som man kan plocka direkt,

Ont , hur stora summor rör det sig om,
Jag personligen skulle INTE ta strid om du är nöjd med utfört arbete och kan tänka dig att anlita firman igen,

Tänker du aldrig anlita dom igen så kanske det är värt att tjafsa
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
K Krumsaxa skrev:
Ok så 2 pers ni omsätter ibte mer en 1 Miller då.. Jag säger att det tar lite tid att jobba upp rabatter. Sen om du får 90 % serverat. Grattis kul för dig. Men tanken är trohet ger belöning. Det är de jag menar rabatterna är för oss (företaget) men det får inte kosta mer för kund
Du tänker helt fel, innan jag gjorde min första "arbetsdag" så satte jag mig ner med Ahsell och konkurrenter som elektroskandia, solar osv och förhandlade om priser. Detta var alltså innan jag hade omsatt en krona, har samma priser idag 5år senare som jag hade då förutom dom vanliga höjningarna dom alltid gör. Den största skrönan jag alltid läser här på detta forum är folk som säger "jag är bara ett enmansföretag, jag har jättedåliga priser" jooo tjena... bara en ursäkt för att komma undan med sina ocker priser.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 9 till
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
Ja det stämmer rätt bra,

Tex så skulle jag ha tag på markduk, konto sedan flera år på ahlsell, gick in i butik och mitt pris efter rabbat vat 4000:- ex moms,

Beställde från billigamarkprodukter och betalade cirka 2500.ink moms

På rullen jag fick levererad så stod det ahlsell!

Men man måste värdesätta lagerhållna varor som man kan plocka direkt,

Ont , hur stora summor rör det sig om,
Jag personligen skulle INTE ta strid om du är nöjd med utfört arbete och kan tänka dig att anlita firman igen,

Tänker du aldrig anlita dom igen så kanske det är värt att tjafsa
Testade du att kontakta en säljare på ahsell och fråga vad dom kunde göra med priset? Det är som när jag ska handla något som är till privat bruk och jag inte har några rabatter på t.ex elfa system eftersom jag aldrig använder det i yrkeslivet. Då får man ringa sin säljare och be dom lägga in sina rabatter och vips så är har dom lyckats halvera priset...
 
Har köpt all vvs på rinkabyrör.se. Dom har butiker oxå om man bor i närheten. Bra priser, hög kvalite. Jag har sparat många sköna tiotusenlappar över åren.
 
  • Gilla
Husanders och 3 till
  • Laddar…
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Tack för svar. Det var väl lite grann vad jag misstänkte.
Om någon har konto och möjlighet att kolla några artiklar så får ni gärna posta dessa:
- 1881314
- 1874194
- 1875894
- 4814424
- 2832065
- 7133828
- 6641105
- 5110080J
- 1767760

Har försökt välja en ganska stor spridning i prisklass online och användningsområde, och valt ut några extra just för att det blir lite lättare att dra en vettig slutsats då än vid endast enskilda artiklar.

Stort tack på förhand!
Så här ser priserna ut för min del.

/J
 
  • Lista över byggmaterial med bilder och priser, inklusive ett fördelarskåp, ribbad slang, fördelare, kulkran och PP-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en inköpslista med bilder och priser för byggmaterial, inklusive en monteringsplatta, fläktgrupp, tigersågblad och kopparmuffar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
S Sylvek skrev:
Ja det stämmer rätt bra,

Tex så skulle jag ha tag på markduk, konto sedan flera år på ahlsell, gick in i butik och mitt pris efter rabbat vat 4000:- ex moms,

Beställde från billigamarkprodukter och betalade cirka 2500.ink moms

På rullen jag fick levererad så stod det ahlsell!

Men man måste värdesätta lagerhållna varor som man kan plocka direkt,

Ont , hur stora summor rör det sig om,
Jag personligen skulle INTE ta strid om du är nöjd med utfört arbete och kan tänka dig att anlita firman igen,

Tänker du aldrig anlita dom igen så kanske det är värt att tjafsa
Hur många skulle vara nöjda med en firma som inte bara småfuskar lite utan faktiskt totalblåser dig som kund? Räck upp en hand!

(Med reservation för att firman glömt bort avtalet man hade med kunden när fakturan gick iväg och att man bara slentrianfuskat lite).
 
  • Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Hej alla,

Tack för ett bra forum med seriösa användare och bra tips.
Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.

Vi håller på att renovera vår lägenhet just nu, och går igenom underlaget för materialkostnaderna och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Känns som kostnaderna skjutit iväg lite väl.

Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker så som Rörfokus, Proffsmagasinet och vvsochbad.se etc? När jag summerar kostnaderna för alla artiklar på fakturan med hjälp av priserna från internetleverantören så blir det ungefär hälften av vad vår hantverkare debiterar oss, och som gör inköpen på Ahlsell. Är det verkligen rimligt eller ligger det en hund begraven här? För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras. Kan tyvärr inte se Ahlsells priser då man behöver företagskonto där.

Förstår att olika hantverkare har olika priser hos Ahlsell, så om det är till någon hjälp är detta en mindre firma med runt 10-15 anställda.

Stort tack på förhand!
Hej
Olika VVS företag har olika avtal ( förhandlade priser ) beroende på hur mycket de köper varje år samt olika rabatt satser för olika kategorier på material, men jag har fler tal gånger pratade med inne säljaren så han kunde sänka procent satsen för rabatten men Bauhaus , Bygghemma , Rinkabyrör , ..... var ändå lite billigare
Kan bifoga några bilder så du kan titta själv Skärmbild av en tabell med VVS-artiklar, leverantörer, priser och rabatter från olika byggföretag. Skärmdump av en artikeljämförelselista med VVS-fördelare, olika leverantörer och priser med rabatter. Skärmbild av en prislista med olika LK fördelarskåp, inklusive artikelnummer, leverantör, rabatt och nettopris.
 
  • Skärmdump av en jämförelse mellan VVS-produkter med priser och rabatter från olika leverantörer.
  • Skärmbild på en produktlista med VVS-material, visar artikelnummer, benämning, leverantör, prisuppgifter och lagerstatus.
  • Skärmbild av produktlista med tigersågblad Lenox 810R 10T BIM 5-pack och dess priser, inklusive rabatt hos Ahlsell.
  • Produktbild på en 22x15 A-press koppling för VVS med prisdetaljer och rabattinformation från leverantören.
  • Skärmdump av produktlista från VVS-företag med artikelnummer, beskrivning, leverantör, rabatter och priser.
  • Gilla
shtob och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.