Jag tror inte man kan räkna med ett COP på 4 när man kör så höga temperaturer som TS verkar ha. I bästa fall 3. Vad har du för framledningstemperatur nu när det är lite kallare? Större radiatoryta skulle ge högre verkningsgrad på BVP. Har du någon VVC? Förbrukningen på sommaren verkar vara lite hög, snittar 2 kW. En VVC kan förbruka mer energi än man tror om det är lite längd på den och samtidigt dåligt med isolering, för att inte nämna en kulvert. Det ska bli intressant att höra vad du läser ut från BVP. Hur mycket eltillskott behöver den?
/Tobbe
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bohuslän låter blåsigt - en blåsig +5 dag kyler mer än en vindstilla -10 dag. Skillnaden mellan +5 till innetemp kan då göra mycket med förbrukningen
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Kom upp i 84 kWh per dygn under november nu. Jan i år när det var så kallt blev det 156 kWh/dygn och kollade några år bakåt och blir oftast inte värre än så (tycker det är högt nog).
Har ett liknande hus som dig i Bohuslän låter det som, men en bergvärmepump som är för liten för mitt hus och klarar inte värma hela huset ordentligt ens, så elpatron går alltid igång fullt varje vinter men såna siffror kommer jag inte upp i. Har en Thermia villa inställd på 21 grader, egen brunn/pump, uthus med belysning och el.

Har du nån motorvärmare igång? Frost guard Eller liknande nånstans?
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej,
Får man fråga om du har en uppvärmd pool och om ja hur stor och hur varm?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F Flarflar49 skrev:
Köp en 3-fas elmätare, anlita en elektriker för att koppla in den direkt före bergvärme pumpen. Nu kan du enkelt se vad bvp’n förbrukar. Ev. så koppla in en till före luftvärme pumpen.
Kostnad några tusenlappar, billigt i det hela.
Det finns enklare lösningar.
Har en elmätare med tre klammer (mättransformatorer) som mäter trefas.
Bara att sätta på de ledningar man vill mäta på.
Under tusenlappen..
(160kvm varav 40 på "lågtemp", drygt 10 000 kWh/år. allt inklusive.)
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
50kw/h per dygn mitt i juli-månad är bara rimligt om du har en elbil. Du måste ha någon elslinga i badrum alternativt något annat rum i annat fall.

Jag har två badrum hemma på totalt 20kvm. Dessa två badrum har elslinga och drar runt 20% av all årsförbrukning.

I juli-månad har jag en förbrukning på 200kwh och ett hus på 150m². Om inte annat låter det som att du ska installera solceller
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ikea hade en sjukt smidig grej förut. En sändare man satte över en diod i elskåpet som mäter förbrukning. Bra att ha för att se vad saker drar. Den stämmer väldigt bra mot nätägarens avläsningar.

Just nu när det är dyrt med el har vi aldrig startat vår golvvärme, det är elpatron som värmer en yta på ca 100kvm. Hela huset är på 150kvm. Under sommaren brukar vi ligga på 15-20kwh per dag. Nu under vintern ligger vi på 25-30kvm. Men då eldar vi bara för värme. Det enda vi har är ett litet el element i vårt badrum.

De år vi startat golvvärmen har förbrukningen landat på ca 70-120kwh per dag. Under vintern då. Vi bor i Västerbotten (Umeå). Så vi kan få det ganska kallt.

Med golvvärmen igång på våren och hösten/vintern har vi haft en årsförbrukning på ca 16-18000kwh.
Nu när inte golvvärmen är igång har vi förbrukat ca 750kwh i månaden. Nu har vi haft -11 till -20 i snart tre veckor.
 
M MrDizzy skrev:
Nu gissar jag bara hej vilt för att få en uppskattning åt vilket håll det lutar

250-300kWh / dygn -> ca 10-13 kW / timme
vi drar bort dina 50kWh / dygn som används på sommaren
kvar har vi 200-250kWh / dygn -> 8-10kW / timme

Bergvärmepumpen ska ju ha en COP på ca 4 oavsett årstid om jag förstått det rätt.
Luft/luft på ca 2.5 då det är kallt
om vi bara för sakens skulle delar ca 9kW på 3 (så det blir lätträknat)
1 del Bergvärmepump
2 delar luft/luft (1 del per luft luft pump)

Då ger det
3 * 4 = 12kW värme
2* 3* 2.5 = 15kW värme
totalt 27kW värme / timme

om huset drar 70w / kvm vid DUT -> 70*350 = 24500w / timme
Så det är inte helt orimligt att huset skulle dra 27kW / timme under de kallaste dagarna.

Men snitt temperaturen på på vintermånaderna är inte = DUT så
att det däremot skulle i snitt dra den mängden ställer jag mig tveksam till & då verkar inte allt vara som det ska
Inte för att jag vill vara petig. Men ska man diskutera uppvärmning och energi är det ju bra om man förstår skillnaden mellan effekt (W) och energi (Ws).

250-300kWh / dygn uttrycker energiförbrukning per dygn som du sedan vill räkna om till effekt dvs du dividerar med 24 och borde få 10-13kW men sedan kliar det lite i fingrarna och så klämmer du dit "/ timme"...?? Varför? effekt är momentan, energi är effekt integrerad över tid, vilken tid som helst egentligen även om Joule eller Ws är den härledda SI-enheten. Vad du egentligen gör är: att du räknar om 250-300kWh per 24 timmar till 10-13kWh / timme genom att dela med 24, men om du tänker efter så tar ju timme/timme ut varandra och kan strykas. Kvar blir då 10-13kW vilket är den momentana effekten.

Jag VET att det där är svårt, men W/timme (eller W/s) funkar liksom inte.

Jag blir bestört av att höra SvT´s sk journalister säga saker som att den här maskinen har tillräckligt med effekt för att förse 100 villor med el ett helt år. Eller den här raketen utvecklar 10.000 hk.

Förstör inte goda inlägg, med bra tänk och genomtänkta beräkningar, som ditt ovan, med att blanda ihop effekt och energi :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
S sunne skrev:
Har haft tillsyn på beegvärmepumpen nästan varje år och den ska vara ok.
Tror att det är fel på mätaren. Vår villa förbrukar ca 450 kWh per månad med luftvärmepump.
 
R
B Bloomington skrev:
ställ in luft/luft på 21 och auto istället, om det nu är 21 grader du ska ha. Alltid auto, men inte med kylning och värme samtidigt, utan endast det ena (värme i detta fall).
ALDRIG AUTO tänk efter innan du skrivet.....
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
R
Tomas Nilsson Tomas Nilsson skrev:
Tror att det är fel på mätaren. Vår villa förbrukar ca 450 kWh per månad med luftvärmepump.
Jämför du päron med äpplen eller var bor du, hur stort hus etc? Jag kan berätta att jag förbrukar ungefär 30 kWh per månad............ Alltså på min villa vid havet som jag endast använder som sommarstuga.......
 
  • Gilla
Janne Plåtis
  • Laddar…
Hur ser din ventilation ut? Du råkar inte ha en FTX med värmebatteri som kickar in och värmer inkommande luft?
 
Innan vi installerade FTX-vent i vårt direktelsuppvärmda hus hade vi en diff på ca 8 ggr hörgre elförbrukning på vintern än på sommaren.
Nu, med FTX och flera LLVP diffar det 3-4 ggr mellan sommar och vinter.

Mitt intryck är att det är inget fel alls någonstans. Det är inte ett dugg konstigt med 5-6 ggr högre förbrukning på vintern. Hus, plats och uppvärmningslösning gör att det är totalt omöjligt att jämföra olika hus då förutsättningarna är så radikalt olika. Och, som nämndes i ett tidigare inlägg så är tunnelseendet på temperatur som den enda variabeln när det gäller förbrukning ett elände som bara skapar förvirring. Alla vi som bor i gamla (läs otäta) hus i blåsigt klimat vet att vinden har minst lika stor betydelse.

TS har ett stort äldre hus och precis som alla andra sitt eget liv. Vad vet vi? Typ stort socialt umgänge el likn på somrarna. Det kan betyda nästan vad som helst när det kommer till hur mkt energi som förbrukas. Alla jämförelser med en "normalvillas" sommarförbrukning är helt meningslösa, då det garanterat är att jämföra äpplen och päron.

Kan TS minska förbrukningen? Ja, självklart. Vad som sedan är de mest kostnadseffektiva lösningarna är en helt annan historia. Det är husets (unikt) och platsens (unik) förutsättningar samt TS levnadsvanor (unika) som avgör.
 
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om bergvärmepumpen fungerar skulle 30 stora radiatorer ge lägre förbrukning än 15 små (vid samma temperatur i huset).
 
  • Gilla
shtob och 4 till
  • Laddar…
Har du egen vattenbrunn?
Med dränkbar pump kan det vara så att bottenventilen är igenslammad och går varmt hela tiden för att få fram vatten. Att göra av med 9 000 kWh per månad vintertid är definitivt inte försvarbart även om villan är på 350 kvm.

Jag gör av med 22 000 kWh/år till ett hyreshus med 6 lägenheter på total boyta om 405 kvm inkl. varmvatten och tvättstuga.
 
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.